خودروهای زرهی مجهز به سلاح های لیزری در ارتش به خدمت گرفته می‌شوند

ارتش آمریکا به‌زودی خودروهای زرهی جدید خود که به سلاح های لیزری مجهزند را تحویل می‌گیرد. اما این اسلحه های لیزری احتمالا با آن چه شما فکر می‌کنید بسیار متفاوت خواهند بود!

خودروهای زرهی مجهز به سلاح های لیزری در ارتش به خدمت گرفته می‌شوند

به گزارش گروه دانش  و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از گجت نیوز، احتمالا اسلحه‌ها و خودروهای لیزری را در فیلم‌های اکشن و علمی تخیلی زیاد مشاهده کرده‌اید. با این حال، علیرغم این که ممکن است در ظاهر، خودروهای جنگی مجهز به لیزر مفاهیمی از آینده به نظر برسند، اما بد نیست بدانید که این اسلحه‌ها و خودروها مدت‌هاست در دست توسعه هستند و حتی سال آینده نخستین محموله از خودروهای نظامی مجهز به سلاح‌های لیزری تحویل ارتش آمریکا خواهند شد. البته این سلاح‌ها با آن چه در بازی‌هایی نظیر مس افکت یا استاروارز دیده‌اید متفاوت خواهد بود!

نتیجه نصب کردن لیزرهایی بسیار قدرتمند به خودروهای زرهی استرایکر، پدیده ترسناکی تحت نام DE M-SHORAD است که قادر به نابود کردن اهداف متخاصم در زمانی بسیار کوتاه است.

هدف این خودروهای مجهز به سلاح های لیزری محافظت از پیاده‌نظام در برابر انواع جنگ افزارهای پیشرفته و مدرن در میدان مبارزه است.

فواید استفاده از سلاح های لیزری چیست؟

اسلحه لیزری

سلاح لیزری نصب شده بر روی DE M-SHORAD توانی معادل 50 کیلووات دارد که عددی بسیار بالا برای یک اسلحه به شمار می‌رود. برای درک بهتر در نظر داشته باشید که در آزمایشی که چندین سال پیش توسط لاکهید مارتین انجام شد، یک لیزر 30 کیلوواتی موفق شد ظرف تنها چندین ثانیه حفره‌ای بزرگ را داخل کاپوت یک خودروی پیکاپ ایجاد کرده و آن را نابود کند!

در آن آزمایش، هدایتگر پرتو بر روی سقف یک خودروی زرهی قرار گرفته بوده و یک سیستم پیشرفته هدف‌گیری، انرژی پرتوی ساطع شده را بر روی هدف متمرکز می‌کرد؛ تا جایی که سوژه به طور کامل نابود شد.

در کنار قدرت بسیار بیشتر سلاح های لیزری در مقایسه با سلاح‌های معمولی، شلیک امواج لیزر به مراتب ارزان‌قیمت‌تر از گلوله‌های معمولی به شمار می‌رود. هر شلیک با اسلحه‌های لیزری نیازمند انرژی‌ایست که از طریق باتری تعبیه شده در خودرو تامین می‌شود. این باتری کاملا قابل شارژ است و می‌تواند با هر بار شارژ انرژی لازم برای منهدم کردن تعداد معقولی هدف را فراهم کند.

علاوه بر این، خمپاره‌ها، گلوله‌ها و سایر مهمات انفجاری معمولا فضای زیادی اشغال کرده و جابجایی آن‌ها هزینه‌بر است. از سوی دیگر تمام مهماتی که یک اسلحه لیزری نیاز دارد، یک باتری است! همچنین کاهش صدمات جانبی نیز از دیگر مزایای مهم استفاده از این سلاح‌هاست. بر خلاف اسلحه‌های انفجاری که در آن‌ها امکان کمانه کردن تیر و بازگشت آن به سمت شلیک کننده و موارد این‌چنینی وجود دارد، اشعه لیزر حتی در صورتی که به هدف برخورد نکند، به جای برگشت به سمت شلیک‌کننده، مسیر مستقیم خود را طی می‌کند.

شلیک با اسلحه لیزری چه حسی دارد؟

شلیک لیزر

زمانی که یک اسلحه لیزری ۵۰ کیلوواتی پهپادی را هدف قرار داده و به آن شلیک می‌کند، اتفاقات مختلفی ممکن است رخ دهد. نخست آن که سطح بیرونی پهپاد بسیار داغ شده و ممکن است برخی اجزای آن خم شده یا متحمل آسیب حرارتی شوند؛ به طوری که پهپاد سقوط کند.

همچنین این امکان وجود دارد که بالا رفتن دمای موتور و تجاوز آن از آستانه مجاز عملکرد باعث نابودی موتور شود یا این که مخزن سوخت آن منفجر شده و آسیب ببیند.

در این شرایط حتی اگر خود پهپاد هم آسیب زیادی نبیند، حسگرهای آن قطعا با برخورد اشعه‌های لیزر آسیب خواهند دید.

با این که شلیک به یک پهپاد توسط اسلحه لیزری در نگاه اول بسیار جذاب و جالب به نظر می‌رسد، باید بدانید که این کار تقریبا هیچ نمود دیداری و شنیداری ندارد! بنابراین اگر به دنبال پرتوهای نوری قرمز رنگ و صدای «پیو پیو» مانند شمشیر جدای‌ها در مجموعه جنگ ستارگان بودید، احتمالا ناامید خواهید شد!

واقعیت این است که اشعه‌های لیزر کاملا بی‌صدا بوده و از طرفی، با چشم غیرمسلح هم دیده نمی‌شوند. بنابراین تنها چیزی که از شلیک یک اسلحه لیزری قابل مشاهده است، هدفی است که به طور ناگهانی سرنگون یا منفجر می‌شود! همچنین مفهوم شلیک کردن نیز برای اسلحه‌های لیزری چندان محل اعراب ندارد؛ چرا که فرآیند سرنگونی یک هدف توسط این لیزرها در حقیقت متمرکز کردن انرژی یک اشعه بر روی یک سوژه متحرک از طریق حسگرها و یک کامپیوتر است؛ نه چیز دیگر!

ماه آینده؛ موعد تحویل نخستین خودروهای زرهی ارتش آمریکا مجهز به سلاح های لیزری

ارتش آمریکا لیزر

به گفته سخنگوی ارتش آمریکا، نخستین محموله از خودروهای DE M-SHORAD مجهز به لیزرهای پنجاه کیلوواتی در ماه ژانویه سال 2023 تحویل ارتش آمریکا در اوکلاهما خواهد شد. این سخنگو همچنین اعلام کرده که از هم‌اکنون تمرین‌هایی برای این خودروها تدارک دیده شده تا نحوه استفاده و چگونگی بهره بردن از آن‌ها به اپراتورها آموزش داده شود.

البته تحویل این خودروهای لیزری به ارتش آمریکا با اندکی تاخیر انجام می‌شود؛ چرا که پیش‌تر قرار بود این خودروها در ماه اکتبر تحول ارتش شوند. در حال حاضر ظاهرا خبری از تاخیر مجدد در تحویل این سلاح‌ها نیست و ارتش آمریکا در کمتر از یک ماه دیگر، نخستین دسته از خودروهای زرهی مجهز به سلاح های لیزری را در اختیار خواهد داشت.

البته با وجود تکنولوژی فوق پیشرفته به کار رفته در ساخت این اسلحه‌های لیزری بعید است که در آینده نزدیک شاهد سرنگونی هدف‌های واقعی در میدان نبرد از سوی این سلاح‌ها باشیم؛ چرا که طراحان و کاربران این خودروها احتمالا هدف‌هایی متفاوت و احتمالا بسیار خطرناک‌تر را برای DE M-SHORAD در نظر دارند.

آیا سلاح های لیزری مستقیما علیه سربازان استفاده خواهند شد؟

اسلحه لیزری

همان طور که اشاره شد، بعید است که لیزرها با هدف شلیک به پیاده نظام یا خودروهای نظامی دیگر مورد استفاده قرار گیرند. در عوض سلاح های لیزری احتمالا برای خنثی‌سازی حملات هوایی و انواع پدافندها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

خمپاره‌ها یکی از مهم‌ترین اهداف احتمالی سلاح های لیزری هستند.‌ در روزهای قدیم، خمپاره‌ها معمولا با زاویه‌هایی بسیار تند به سمت بالا شلیک می‌شدند تا در بازگشت بر روی مواضع دشمن فرود آمده و آن‌ها را از بین ببرند. این سلاح‌ها معمولا گزینه‌هایی ایده‌آل برای استفاده در شرایطی هستند که دید مستقیم نسبت به مواضع دشمن وجود ندارد. این سلاح‌ها به دلیل سادگی استفاده حتی در مبارزات مدرن نیز جنگ افزارهای محبوبی به شمار می‌روند.

با این وجود انتظار می‌رود که سلاح های لیزری بتوانند با هدف‌گیری سریع خمپاره‌ها و خنثی سازی آن‌ها پیش از برخوردشان به زمین، از پیاده‌نظام در برابر این سلاح‌ها محافظت کنند. برای این کار هم می‌توان با داغ کردن پوسته خمپاره‌ها، آن‌ها را در آسمان منفجر کرد و هم با ذوب کردن پره‌های آن‌ها دقتشان را کاهش داده و از تلفات ناشی از برخوردشان کاست.

علاوه بر این، دیگر استفاده مهم سلاح های لیزری هم محافظت در برابر پهپادهاست. پهپادها جنگ‌افزارهای بسیار مهمی در نبردهای مدرن به شمار رفته و قادرند بدون به خطر انداختن جان نیروهای خودی، مواضع دشمن را با دقتی بالا نابود کنند. جنگ روسیه و اکراین در ماه‌های اخیر مثال خوبی برای بیان فایده پهپادها در میدان جنگ، در صورت استفاده صحیح از آن‌هاست.

یکی از مهم‌ترین روش‌های مقابله با پهپادها، ایجاد اختلال در ارتباط رادیویی این دستگاه‌ها با مرکز است که می‌تواند باعث از کار افتادن یا سرنگونی آن‌ها شود.‌ با این حال، پهپادهای مدرن معمولا با تکنولوژی‌های مختلف در برابر اختلالات و نویزهای رادیویی و الکترومغناطیسی مقاومند. بنابراین سلاح های لیزری می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای استفاده در برابر پهپادها باشند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما