مدیرعامل ایران خودرو/ عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شد
اقتصاد 100- مدیرعامل ایرانخودرو با اشاره به زیاندهی این شرکت اعلام کرد: با قیمتهای فعلی دیگر امکان فروش خودرو وجود ندارد و ادامه مسیر بدون اصلاحات اساسی، ایرانخودرو را به چالشهای جدی مواجه خواهد کرد.

چالش قیمتگذاری در صنعت خودرو
پیرمحمدی اعلام کرد که در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ با ارسال نامهای به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرده است که در شرایط قیمتگذاری فعلی، قادر به فروش خودرو نیست. با این حال، علیرغم گذشت ۲۰ روز از این نامهنگاری، وزارت صمت هنوز پاسخی ارائه نکرده است.
وی بر افزایش نرخ ارز و بالا رفتن هزینه نهادههای تولید تاکید کرد و گفت: از آذرماه سال گذشته تاکنون، علاوه بر افزایش ۶۴ درصدی نرخ ارز، هزینه تولید نیز افزایش چشمگیری داشته است. با وجود این شرایط، همچنان مجبور به فروش محصولات با قیمت ثابت هستیم، که این اقدام باعث افزایش زیان انباشته شرکتهای بزرگ خودروسازی شده است.
ضررهای صنعت خودرو
مدیرعامل ایرانخودرو تاکید کرد که هزینه نهادههای تولید از پایان سال ۱۴۰۳ تاکنون، بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته است. وی از زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی ایرانخودرو و افزایش بدهی به قطعهسازان خبر داد. پیرمحمدی گفت که در سه ماه گذشته، ایرانخودرو حدود ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده اما به ازای هر خودرو بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان ضرر متحمل شده است.
شاخص میزان افزایشنرخ ارز | ۶۴ درصد |
هزینه نهادههای تولید | ۵۵ درصد |
زیان انباشته | ۱۵۰ هزار میلیارد تومان |
تعداد تولید خودرو | ۱۶۰ هزار دستگاه |
ضرر به ازای هر خودرو | ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان |
فروش خودرو در بورس کالا
عادل پیرمحمدی تاکید کرد که اگر سازمان حمایت بخواهد همچنان با درصدهای پایین و دستورالعملهای فعلی قیمتگذاری کند، ناچار خواهند بود خودروها را در بورس کالا عرضه کنند. وی توضیح داد که درخواست اصلی ایرانخودرو این است که قیمتگذاری بر اساس هزینههای واقعی انجام شود، نه بیشتر و نه کمتر.
ضرورت بروزرسانی تکنولوژی
مدیرعامل ایرانخودرو به اقدامات انجام شده پس از واگذاری به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت که حرکت به سمت طراحی دو پلتفرم جدید و سرمایهگذاری در این صنعت انجام شده است. اما وی نگرانی خود را درباره قدیمی بودن تکنولوژیهای مورد استفاده در قطعهسازی، که بیش از ۳۰ سال قدمت دارند، عنوان کرد. پیرمحمدی افزود که سرمایهگذاری در قطعات موتوری و خودروهای هیبرید با مشارکت بخش خصوصی، از دیگر ضرورتهای صنعت خودرو است.
چالش برای سرمایهگذاری در تولید
پیرمحمدی با اشاره به نامگذاری سال جاری تحت عنوان «سرمایهگذاری برای تولید»، اظهار داشت که در صنعتی که زیانده است، هیچ کس حاضر به سرمایهگذاری در تولید نیست. وی تاکید کرد که صنعت خودرو ستون اصلی توسعه صنعتی در جهان است و نادیده گرفتن آن آسیب جدی به پیشرفت اقتصادی کشور وارد میکند.
لزوم سرمایهگذاری داخلی
وی در پایان خاطرنشان کرد که برای دستیابی به فناوریهای جدید خودرو و جلب رضایت مشتریان، باید در صنعت خودرو سرمایهگذاری صورت گیرد. پیرمحمدی تاکید کرد که نیاز به سرمایهگذاری خارجی احساس نمیشود و باید بسترهای لازم برای حفظ و رشد سرمایهها در داخل کشور فراهم شود.