خرداد سرنوشت‌ساز بازار خودرو/ پیش‌بینی تغییرات بزرگ

اقتصاد 100- خردادماه، بزنگاه تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری خودرو؛ آیا دولت با تصمیماتی منطقی و جامع، بازار خودرو را سامان‌دهی می‌کند یا تحت فشار خودروسازان، افزایش قیمت‌ها را می‌پذیرد؟

خرداد سرنوشت‌ساز بازار خودرو/ پیش‌بینی تغییرات بزرگ
خردادماه برای تعیین تکلیف قیمت‌گذاری خودرو به عنوان نقطه عطفی در سیاست‌گذاری صنعتی کشور شناخته می‌شود و این سوال مطرح است که آیا دولت با نگاه جامع و کارشناسی وارد عمل می‌شود یا صرفاً برای آرامش موقت بازار به خواسته‌های خودروسازان تن می‌دهد؟

فشار خودروسازان برای تغییر قیمت‌ها

اظهارات مدیران یکی از خودروسازها مبنی بر این‌که «با قیمت‌های فعلی امکان فروش وجود ندارد»، به وضوح نشان‌دهنده شکل‌گیری فشار آشکار از سوی خودروسازان برای اعمال تغییرات به نفع خود بوده و پیام نهفته آن این است: یا شرایط قیمتی را تغییر دهید یا تولید و عرضه متوقف خواهد شد.

این رویکرد در شرایطی ایجاد می‌شود که بی‌اعتمادی مصرف‌کننده به بازار خودرو در اوج خود قرار دارد و پرسش اساسی درباره مسئولیت‌پذیری خودروسازان مطرح می‌شود؛ چگونه شرکت‌هایی که سال‌ها از حمایت‌های دولتی، انحصار در عرضه، تعرفه‌های سنگین واردات و تسهیلات مختلف برخوردار بوده‌اند، اکنون با وجود یک مانع قیمتی تصمیم به توقف فروش می‌گیرند؟

چالش‌های نظام قیمت‌گذاری فعلی

نظام قیمت‌گذاری فعلی که در سال‌های اخیر به شکل دستوری بر صنعت خودرو تحمیل شده است، نه تنها ناکارآمد و ناعادلانه بوده، بلکه موجب شکل‌گیری تقابل بی‌پایان میان دولت، خودروساز و مصرف‌کننده شده است. نتایج این سیستم شامل زیان انباشته خودروسازان، افت کیفیت، رضایت پایین مشتریان و التهابات دائمی بازار خودرو می‌شود.

از این‌رو، فشارهای غیررسمی شرکت‌ها نباید جایگزین تصمیم‌گیری شفاف و کارشناسی دولت شود. در همین راستا، مقامات صنعتی به سرنوشت تلخ کارخانه ارج اشاره می‌کنند؛ ارجی که سقوط کرد به دلیل فاصله زیاد میان تولید و نیاز واقعی بازار و عدم اصلاح ساختارهای خود.

لزوم اصلاحات داخلی خودروسازان

افزایش قیمت خودرو تنها زمانی قابل قبول است که هم‌زمان با آن اصلاحات درون‌سازمانی صورت گیرد. این اصلاحات شامل:

شفاف‌سازی صورت‌های مالی

بهینه‌سازی هزینه‌ها

حذف پلتفرم‌های فرسوده

بهبود کیفیت محصولات

ارائه خدمات بهتر به مشتریان

در غیر این صورت، افزایش قیمت تنها موجب تقویت نارضایتی عمومی خواهد شد و کمکی به نجات صنعت خودرو نمی‌کند.

عرضه خودرو در بورس کالا: راه‌حلی پیشنهادی

یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی برای حل مشکلات قیمت‌گذاری، عرضه خودرو در بورس کالا است. این روش در صورت اجرای صحیح می‌تواند منجر به کشف قیمت عادلانه شود. اما باید توجه داشت که بدون نظارت، تضمین دسترسی عمومی و شفاف‌سازی فرآیند تولید، این روش ممکن است تنها شکل رانت‌ها را تغییر دهد.

نقش دولت در سیاست‌گذاری صنعتی

اکنون که خردادماه به‌عنوان زمان تعیین تکلیف قیمت‌گذاری خودرو اعلام شده است، دولت باید با اعمال سیاست‌های جامع و عقلانی وارد میدان شود. اما سوال مهم اینجاست که آیا دولت برای حفظ آرامش موقت بازار بر خواسته‌های خودروسازان تمکین خواهد کرد یا به دنبال تضمین بهبود کیفیت و افزایش پاسخ‌گویی آن‌ها خواهد بود؟

اصول حیاتی: اعتماد عمومی و شفافیت

در این میدان پیچیده، موارد زیر باید توسط دولت و شرکت‌های خودروسازی مدنظر قرار گیرد:

اعتماد عمومی

شفافیت در تصمیم‌گیریپرهیز از انحصارگرایی

صنعت خودرو باید به‌جای فشار برای افزایش قیمت، مسیر اصلاح و شفاف‌سازی را پیش گیرد. دولت نیز باید میان مطالبات تولیدکننده و منافع مصرف‌کننده تعادل واقعی برقرار کند.

مشکلات نظام قیمت‌گذاری فعلی راه‌حل‌های پیشنهادی

 
زیان انباشته خودروسازان شفاف‌سازی مالی و بهینه‌سازی هزینه‌ها
افت کیفیت محصولات بهبود کیفیت تولید و ارائه خدمات بهتر
رضایت پایین مشتریان ایجاد تعادل میان منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده
التهابات بازار خودرو عرضه خودرو در بورس کالا به‌صورت عادلانه
وبگردی
    ارسال نظر