کشف یک روستای 8000 ساله از کف یک دریاچه! + عکس

باستان شناسان اخیرا موفق به کشف یک روستای قدیمی در اعماق دریاچه ای مرموز شده اند که قدمت تقریبی آن نزدیک به 8000 سال است.

 کشف یک روستای 8000 ساله از کف یک دریاچه! + عکس

به گفته محققان، این دهکده مدفون در اعماق دریاچه اوهرید نشان دهنده یک قلعه مستحکم است که به احتمال زیاد نشان دهنده اولین جوامع تک همسر غیر مهاجر اروپایی است.

دریاچه اوهرید که مورد توجه ویژه باستان شناسان بوده است در مرز آلبانی و مقدونیه قرار دارد. روستای مکشوفه در قسمتی از سواحل آلبانی قرار دارد و بر اساس احتمال مردمی که در آن زمان زندگی می کردند کلبه های چوبی داشتند. اوهرید اکنون میزبان قدیمی ترین دهکده اروپایی است!دریاچه اوهرید

جمعیت این روستای 8000 ساله بین 200 تا 500 نفر و قدمت آن تقریباً بین 5800 تا 6000 سال قبل از میلاد مسیح تخمین زده می شود. معمولاً سیل های زیادی در سواحل آلبانی رخ می دهد و دریاچه اوهرید که میزبان این روستا است نیز سیل های زیادی را تجربه کرده است. همچنین خانه های روستا بر روی پایه های چوبی قرار داشتند.

به گفته آلبرت هافنر، باستان شناس از دانشگاه برن در سوئیس، این سکونتگاه چند صد سال از سکونتگاه های کنار دریاچه ای که قبلا در مناطق مدیترانه و آلپ کشف شده بودند، قدمت دارد. طبق اطلاعاتی که در دست داریم، این شهر قدیمی ترین سکونتگاه اروپا به حساب می آید.

پروفسور هافنر و تیمی از باستان شناسان سوئیسی و آلبانیایی در چهار سال گذشته در حال کاوش در دریاچه اوهرید بوده اند و به نتایج و شواهد جدیدی دست یافته اند. هر از گاهی غواصان به همراه تیم جست و جو به اعماق این دریاچه می روند و سعی می کنند بقایای روستای 8 هزار ساله را کشف و به خشکی منتقل کنند.

‫دریاچه اوهرید Lake Ohrid‬‎

غواصان اخیرا شواهدی یافته اند که نشان می دهد این شهرک با هزاران تخته فلش مانند به زمین لنگر انداخته است. این تیرهای چوبی استحکامات دفاعی آنهاست و هافنر به عنوان کارشناس خانه های دریاچه دوران نوسنگی اروپا می گوید که ساکنان برای محافظت از خود درختان یک جنگل را قطع می کنند.

بر اساس برآورد و تحقیقات انجام شده توسط باستان شناسان و محققان، 100000 تیر چوبی به قعر دریا منتقل شده است و هافنر معتقد است که اینها گنجینه های واقعی و ارزشمندی برای تحقیق هستند. علاوه بر همه اینها، دریاچه اوهرید یکی از قدیمی ترین دریاچه های جهان است که نزدیک به یک میلیون سال قدمت دارد.

کاوش در اعماق این دریاچه منجر به کشف اطلاعات مهمی در مورد ساکنان این روستا شده است. غواصان باستان شناس موفق به کشف آثاری شده اند که از چوب (عموماً بلوط) ساخته شده اند. آدریان آناستازی، باستان شناس آلبانیایی معتقد است که اطلاعات مهمی از تجزیه و تحلیل حلقه های درختان در رابطه با اقلیم و شرایط محیطی آن دوره به دست آمده است.

همانطور که محققان گفته اند منبع امرار معاش مردم این روستا کشاورزی و دامپروری است و ایلی جپالی، استاد باستان شناسی آلبانیایی که در محوطه این روستا کار می کند، می گوید: دانه ها، گیاهان و استخوان های حیوانات در اعماق این روستا یافت شده است. دریاچه اسرارآمیز اوهرید هنوز راه درازی تا بررسی کامل این منطقه باقی مانده است و تحقیقات ممکن است تا دو دهه دیگر ادامه یابد.

منبع: بدینسان

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی شما از قیمت خودرو در هفته های پیش‌رو چیست؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما