بیشترین میزان مصرف بنزین مربوط به کدام استان‌ها است؟

هر سال با نزدیکی به تعطیلات نوروزی مصرف بنزین افزایش پیدا می کند به طوریکه هم اکنون شاهد ناترازی ۷ میلیون لیتری در تولید و مصرف بنزین هستیم.

بیشترین میزان مصرف بنزین مربوط به کدام استان‌ها است؟

به گزارش اقتصاد100 به نقل از مهر هر ساله با نزدیکی به ایام نوروز مصرف بنزین در کشور شتاب می‌گیرد که در آخرین روز از اسفند سال ۱۴۰۱ نیز این موضوع دیده شد به طوریکه در ۲۹ اسفند مصرف بنزین به ۱۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر رسید که در مقایسه با سال گذشته رشد ۲۷ درصدی داشته است.

بررسی روند مصرف بنزین در تعطیلات ابتدایی نوروزی نشان می‌دهد در هفته نخست تعطیلات یعنی از ۲۹ اسفند ماه تا چهارم فروردین مصرف بنزین در مجموع به ۵۹۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر رسیده است که به طور میانگین روزانه ۱۱۹ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است، که این عدد با میزان تولید بنزین در کشور تناسب ندارد چرا که در روزهای ابتدایی سال جلیل سالاری مدیر عامل مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در رابطه با میزان تولید روزانه بنزین در کشور گفته بود: تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور به روزانه ۱۱۲ تا ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده است. که این موضوع به معنای ناترازی بنزین و بالاتر بودن مصرف نسبت به تولید دارد.

بیشترین میزان مصرف بنزین مربوط به کدام استان‌ها است؟

به گفته سالاری پیش‌بینی شده بود مصرف بنزین ۷ تا ۱۰ درصد افزایش یابد، در حالی که افزایش مصرف در استان‌هایی مانند زاهدان به ۴۶ درصد رسید، در استان فارس ۲۵ درصد، در استان‌های کردستان و قم رقم مصرف از ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافت، در استان‌های شمالی و جنوبی، شرق و غرب کشور هم به‌طور میانگین از ۱۱ تا ۴۶ درصد افزایش مصرف وجود دارد.

سالاری اولین روز فرودین گفت: متأسفانه افزایش مصرف بنزین به‌صورت تصاعدی افزایش می‌یابد، در حالی که در سال ۱۴۰۱ افزایش ۲۰ درصدی در مصرف بنزین داشتیم، امسال هم نسبت به پارسال افزایش ۱۱ درصدی داریم و بی‌شک باید در مدیریت مصرف سوخت توجه ویژه شود. اما برسی روزهای نخست سال نشان می‌دهد که میانگین مصرف روزانه بنزین در هفته نخست سال ۱۱۹ میلیون لیتر بوده در حالی که بیشترین مصرف در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۲۰ میلیون لیتر در زمستان با قطعی گاز در جایگاه‌های سی ان جی اتفاق افتاد.

مصرف بنزین از تولید پیشی گرفت

اگرچه میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز ۱۱۹ میلیون لیتر برآورد شده اما این عدد جای تأمل دارد چرا که به گفته سالاری تولید روزانه بنزین به صورت میانگین ۱۱۲ تا ۱۱۵ میلیون لیتر در روز است و این مساله به معنای نا ترازی تولید و مصرف است و پیشی گرفتن مصرف از بنزین را نشان می‌دهد که در این شرایط واردات بنزین محتمل‌تر می‌شود تا این کسری ۷ میلیون لیتری را جبران کند. البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که مصرف بنزین در چهارم فروردین و آخرین روز تعطیل رسمی از ایام نوروز شیب مصرف را نزولی کرد، حالا باید دید این کاهش مصرف ادامه دار خواهد بود یا مجبور به واردات بنزین می‌شویم.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.
باز