کارت سوخت جایگاه دیگر وجود ندارد!

سالاری گفت: کارت‌های هوشمند سوخت موجود در جایگاه‌های عرضه سوخت تنها برای سوخت‌گیری در موارد اضطراری در نظر گرفته شده است، از یکم فروردین‌ماه توصیه می‌شود متقاضیان از کارت سوخت خود استفاده کنند.

کارت سوخت جایگاه دیگر وجود ندارد!
به گزارش اقتصاد100 به نقل از ایلنا از وزارت نفت، جلیل سالاری درباره مقدار تولید سوخت در کشور، گفت: روزآمد کردن و تعمیرات پالایشگاه‌ها و بالا و پایین شدن یکی از کارهایی است که در طول سال انجام می‌شود، همچنین انبارهای جایگاه‌های ذخیره‌سازی سوخت در حال تکمیل است. به‌طوری که یک میلیارد لیتر  سوخت ذخیره‌سازی است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: حمل‌ونقل سوخت در ایام نوروز به‌صورت ۲۴ ساعته انجام می‌شود تا کمبودی در این روزها نداشته باشیم، خوشبختانه تا امروز مدیریت مصرف مطلوب بوده است.

سالاری در پاسخ به این پرسش که حذف کارت سوخت جایگاه‌داران چه زمانی اجرایی می‌شود، تصریح کرد: کارت‌های هوشمند سوخت موجود در جایگاه‌های عرضه سوخت تنها برای سوخت‌گیری در موارد اضطراری در نظر گرفته شده است، از یکم فروردین‌ماه توصیه می‌شود متقاضیان از کارت سوخت خود استفاده کنند.

وی در باره مقدار افزایش مصرف سوخت در کشور اظهار کرد: افزایش مصرف به گونه‌ای بوده که تنها در یک‌روز از دی‌ماه مصرف بنزین به ۱۱۸ میلیون لیتر رسید که اتفاقی بی‌سابقه است. مصرف بنزین در زمستان همیشه کاهشی بوده است، اما امسال به دلایلی مانند افت فشار گاز، این مقدار افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: لازم است هم‌وطنان مصرف را مدیریت کرده و با حذف سفرهای غیر ضروری، بتوان از ظرفیت خطوط لوله کشور و ناوگان حمل‌ونقل فرآورده برای تأمین سوخت مایع مورد نیاز نیروگاه‌ها استفاده کرد.

سالاری به پروژه پتروپالایشگاه شهید سلیمانی نیز اشاره و اعلام کرد: پتروپالایشگاه شهید سلیمانی ظرفیت ۳۰۰ میلیون بشکه نفت را داراست، قرار بود پایان امسال عملیات اجرایی آن آغاز شود که بنا به دلایلی در فروردین‌ماه آغاز می‌شود.

وی گفت: طرح عظیم و ملی پروژه پتروپالایشی شهید سلیمانی را شاید بتوان نخستین اقدام دولت سیزدهم برای جلوگیری از کمبود بنزین در آینده نزدیک در نظر گرفت، اما این پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای، افزون بر تأمین مصرف روزافزون داخلی بنزین و جلوگیری از واردات آن، از خام‌فروشی در کشور جلوگیری کرده و افزون بر آن با تولید فرآورده‌های سبک سوختی و پتروشیمیایی، نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده محصولات پایین‌دستی صنعت نفت ایفا می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: این طرح که در قالب یک پتروپالایشگاه تعریف شده است، افزون بر سوخت، محصولات پتروشیمیایی را نیز تولید می‌کند. ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات تولیدی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، محصولات شیمیایی است.

سالاری افزود: گازوئیل سهمی قابل‌توجه در فرآورده‌های تولیدی این پتروپالایشگاه دارد و ۳۵ درصد از محصولات تولیدی در این پالایشگاه را گازوئیل، ۱۵ درصد بنزین، ۱۱ درصد پروپیلن، ۱۰ درصد سوخت جت، ۹ درصد اتیلن، ۸ درصد نفت کوره، ۵ درصد پارازایلن و ۲ درصد را بنزن تشکیل خواهد داد.

وی تصریح کرد: یک پالایشگاه هم در آبادان داریم که در جنگ تحمیلی مستهلک شده بود، این پالایشگاه ظرفیت بالایی دارد، در این پالایشگاه تولید روزانه بنزین از ۹ میلیون لیتر به ۱۴ میلیون لیتر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: تولید کنونی بنزین روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر است که قرار است به ۱۱۵ میلیون لیتر در روز برسد، اکنون میانگین مصرف تولید و مصرف سوخت برابر است.

سالاری در پاسخ به این پرسش که در سال ۱۴۰۱ چقدر واردات سوخت داشتیم، گفت: ما امسال واردات سوخت نداشته‌ایم، فقط سوآپ در مناطق جنوبی انجام شد، در نقاط کشور ظرفیت‌هایی داریم که امسال تمام ظرفیت ما بیشتر در بخش نیروگاهی هم مصرف شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حذف کارت سوخت اجرایی می‌شود، اظهار کرد: اپراتورهای پرداخت الکترونیک (psp) دستورعملی داده که برمبنای آن دستگاه‌های پرداخت باید به‌روزرسانی شوند تا متقاضیان با کارت بانکی خود سوختگیری کنند. مانند سال‌های گذشته سهمیه سوخت ۶۰ لیتر و با مبلغ ۱۵۰۰ تومان به ازای هر لیتر عرضه می‌شود و جایگاه‌داران هم کارت سوخت را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند، اما مانند گذشته نیست که به‌راحتی کارت سوخت جایگاه با نخ آویزان باشد.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.
باز