کارت بانکی به جای کارت سوخت !

اقتصاد 100 - مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت:زیرساخت این موضوع در سامانه هوشمند سوخت باید فراهم شود تا همزمان که افراد کارت بانکی خود را برای پرداخت بهای سوخت می‌کشند، بتوانند میزان اعتبار خود را مشاهده کنند که احتمالا سال آینده به صورت آزمایشی انجام می‌شود.

کارت بانکی به جای کارت سوخت !

جلیل سالاری با حضور در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر گفت: امسال در تولید کارت سوخت رکورد زدیم؛ به طوری که نزدیک به۳ و ۹ دهم میلیون کارت سوخت را صادر کردیم و صدور کارت تقریبا ماهانه شده؛ در حالی که ابتدای دولت با حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت مواجه شدیم و موجودی کارت پایین بود و تنها ۹ هزار کارت خام داشتیم.

­وی افزود: توصیه ما به مردم این است که در زمان مراجعه به جایگاه سوخت، از کارت شخصی خود استفاده کنند، اما برای افرادی که کارت ندارند یا کارت خود را جا گذاشته اند نیز، ظرفیت این وجود دارد که بتوانند از کارت جایگاه دار استفاده کنند. در تعداد کارت‌های آزاد محدودیت‌هایی ایجاد کرده ایم، اما اگر فردی کارت شخصی به همراه نداشته باشد، می‌تواند از کارت جایگاه استفاده کند.

­معاون وزیر نفت همچنین با اشاره به این که سامانه‌ای راه اندازی شده تا افراد پس از جا گذاشتن کارت سوخت خود در جایگاه، بتوانند آن را پس بگیرند، گفت:در خصوص استفاده از سیستم کارت بانکی برای تخصیص سهمیه سوخت، مباحث امنیتی و قضایی وجود دارد. اتفاقاتی درسیستم شاپرک رخ داد. اکنون در بستر اینترنتی (برای تاکسی‌های اینترنتی)، اعتبار رانندگان شارژ می‌شود و بر اساس آن سوختگیری می‌کنند که سامانه اش در اختیار ما نیست.

­وی درباره فرآیند دریافت اینترنتی سهمیه سوخت روی کارت‌های بانکی افزود: ضمن این که قانون تکلیفی را درباره متمرکز کردن حساب‌ها در خزانه بر عهده ما گذاشته بود که اکنون حساب‌های فرعی را بسته ایم. در حوزه هدفمندسازی تنها یک یا دو حساب باقی مانده که مشکلش مربوط به بانک مرکزی می‌شود.

­آقای سالاری در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای در وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی وجود دارد که کارت‌های سوخت حذف شوند گفت: برنامه استفاده از همین شرایط و سیاست سامانه هوشمند سوخت با هماهنگی افتا و مجموعه پدافند غیر عامل است. هر اقدامی که در خصوص سامانه بخواهیم انجام بدهیم، باید مجوز‌های امنیتی را بگیریم.

­وی در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت وجه فعلی در پمپ بنزین‌ها امنیت ندارد، گفت: سیستم آنلاین پرداخت، از سامانه هوشمند سوخت که آفلاین است، به طور جداگانه فعالیت دارد.

­این مقام مسئول با اشاره به طرح آزمایشی تخصیص بنزین به کد ملی افراد به جای پلاک خودرو‌ها در جزیره کیش گفت: اجرای این طرح چالش‌هایی داشت که بخشی از آن به psp‌ها مربوط می‌شد؛ بخشی مربوط به حوزه خانوار‌ها بود که آمار آن‌ها در واقع باید بررسی شود. اگر قرار است از بستر کارت هوشمند به بستر کارت بانکی حرکت کنیم، باید این مشکلات رفع شود.

­وی درباره جزئیات این مشکلات در اجرای طرح آزمایشی گفت:در مرحله آزمایشی، تنها دو psp استقبال کردند و در سه جایگاه سوخت انجام شد. آمار خانوار‌ها نیز مشکلاتی داشت؛ مثلا فردی را با۹۶ خودرو داشتیم که باید آمار‌ها بروزرسانی شود.

­آقای سالاری در پاسخ به تذکر مجری برنامه میز اقتصاد درباره این که پیرامون تغییر روش سهمیه بندی بحثی نداریم و موضوع بحث، مربوط به جایگزینی کارت بانکی با کارت سوخت برای دریافت سهمیه با شرایط فعلی است، گفت: اکنون یک سهمیه ۱۵۰۰ تومانی و یک اعتبار ۳ هزار تومانی داریم یعنی فرآیند اعتبار و تخصیص، رقم دوگانه دارد و اشخاص زمانی که به کارت شخصی دسترسی ندارند می‌توانند از کارت جایگاه استفاده کنند. ابتدا بایددر بخش سیاست‌های قیمتی، بخش تک‌نرخی و زیرساخت‌های ما این قضیه بررسی شود و بعد از آن، بتوانیم این را همزمان روی کارت بانکی اتفاق بیفتد.

وی افزود: زیرساخت این موضوع در سامانه نیز باید فراهم شود تا همزمان با این که افراد کارت بانکی خود را برای پرداخت بهای سوخت می‌کشند، بتوانند میزان اعتبار خود را هم مشاهده کنند. همکاران در حال بررسی و همکاری با پدافند غیرعامل هستند تا مباحث امنیتی پیش بینی شود. احتمالا در سال آینده به صورت آزمایشی انجام می‌شود، اما برای تعیین زمان آن، در حال برنامه ریزی هستیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره شرایط فعلی با توجه به نزدیکی به ایام نوروز گفت: مردم همچنان سهمیه ۶۰ لیتری ۱۵۰۰ تومانی را دارند که ۹ ماه قابلیت ذخیره دارد و ۱۵۰ لیتر هم اعتبار با نرخ دوم ۳ هزار تومانی و تغییری ایجاد نشده است. اگر هم کارت شخصی همراهشان نبود، می‌توانند از کارت آزاد جایگاه‌ها استفاده کنند.

 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
 
منبع : خبرگزاری صدا و سیما

وبگردی

ارسال نظر

 
.
باز