عضو کمیسیون بهداشت و درمان

مافیای دارو مشکل ایجاد کرده است

اقتصاد 100- عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مافیای دارو در کشور مشکلات فراوانی را ایجاد کرده گفت:امروز در عرصه تامین مایحتاج دارویی و تجهیزات پزشکی کشور با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم که قابل حل است.

مافیای دارو مشکل ایجاد کرده است

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم آبیک، قزوین افزود: متاسفانه شاهد فشارمافیا وقاچاق داروهستیم و بسیاری از اقلام دارویی در کشورهای همسایه به شکل تک فروشی یا گروهی فروخته می شود که نشان از سرقت و فروش داروهای ایرانی در خارج کشور دارد.

وی یکی از راه حل های  مشکلات دارویی کشور را اعتماد به شرکت های دانش بنیان و شناسایی نخبگان جوان درحوزه زیست فن آوری ، درمان های دارویی و صنعت دارو سازی دانست وتصریح کرد:متاسفانه مسئولین اجرایی هنوز نتوانستند حمایت لازم از شرکت های دانش بنیان داخلی شکل بدهند چون شناختی از آنها ندارند.  

عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت::متاسفانه مافیای قدرتمند دارو بسیاری از شرکت های داروسازی را به سمت سویی که خودشان می خواهند هدایت می کنند.

عضو فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی نظارت کافی بر حوزه پخش شرکت های دارویی  را پر اهمیت دانست و افزود:هر چند سازمان غذا و دارو نظارت دارد اما کافی و لازم نیست.

وی تاکید کرد: البته وضعیت نظارت نسبت به گذشته بهتر شده و برخی برهم زنندگان امنیت دارویی کشور به دستگاه قضایی معرفی شدند اما این کافی نیست و افراد صالح و متخصص باید در حوزه غذا و دارو حضور بیشتری پیدا کنند.

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم آبیک، قزوین گفت:اطلاع دارم که برخی مسئولین به موقع تغییر کردند اما هنوز عده ای بر مسند سازمان غذا و دارو هستند که باید با آنها برخورد جدی تری صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از شرکت های دانش بنیان می توانند کمبود دارویی کشور را تامین کنند یادآور شد: باید کسری تعداد اقلام دارویی درسند توسعه برنامه هفتم ذکر شود تا به شکل سفارش به شرکت های دانش بنیان داخلی و با حمایت شرکت های تولید کننده داخلی، سفارش تولید و تحقیق و توسعه داده ، وتولید شود.

محمد بیگی با تاکید بر اینکه باید جلوی احتکار و قاچاق دارو گرفته شود گفت: متاسفانه شاهد فشار  مافیای دارویی در کشور هستیم وتولیدات داخلی در کشورهای همسایه از طریق قاچاق و سرقت دارو بفروش می رسد .

رئیس کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت مجلس،توجه به سامانه الکترونیکی تی تکس را یکی از راههای حل مشکل دارو کشور دانست و تصریح کرد:در شرایطی که سامانه دارویی و تجهیزات کشور، بصورت صفر تا صد زنجیره تامین، تولید،توزیع و خرید دارو را پوشش ندهد نمی توانیم اشکالات زنجیره تامین دارو را مشاهده کنیم لذا نیازمند این هستیم که سامانه ارتقا پیدا کرده و از داده های سامانه تی تکس  توسط دستگاههای نظارتی استفاده شده تا بازار مدیریت شود.

وی افزود:پژوهش ها نشان می دهد که سامانه های سلامت الکترونیک می تواند بین 25 تا 30 در صد هزینه های حوزه سلامت کشور ،از طریق کاهش قاچاق وافزایش نظارت را کاهش دهد که هنوز شاهد ارتقا سامانه ها در حوزه دارویی نیستیم .

عضو کمیسیون بهداشت و درمان پیرامون کمیاب شدن برخی اقلام دارویی کشور گفت: باید حمایت هایی از سوی سازمان برنامه بودجه ،بانک و بیمه ها صورت گیرد که شاهد این اتفاق نیستیم.

وی تاکید کرد:قرار بود بعد از حذف ارز ترجیحی، 105هزار میلیارد تومان (همت ) به حوزه دارو اختصاص یابد اما فقط  69 هزار میلیارد تومان داده شد و الان 36 هزار میلیارد تومان به گردن مردم افتاده و این هزینه هنگفت را مردم باید  پرداخت کنند.

محمد بیگی افزود:‌سازمان برنامه و بودجه ازبخش دارو حمایت نمی کند ویکی از دلایل برکناری رئیس قبلی سازمان برنامه وبودجه که نمایندگان مجلس آنرا درخواست کرده بودند همین موضوع بود.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس گفت: امید داریم ریاست جدید سازمان برنامه وبودجه سیاست ها را تغییر دهد هرچند تا امروز ،چیزی تغییر نکرده است.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما