درمان ریزش مو توسط داروی جدید کمپانی فایزر

اقتصاد ۱۰۰ - شرکت فایزر موفق شده به‌تازگی داروی جدیدی را کشف کند که می‌تواند یک درمان کاربردی و واقعی برای ریزش مو باشد. این دارو می‌تواند به افراد کمک کند تا ریزش موی خود را یک‌بار برای همیشه متوقف کنند. البته مطالعه‌های بیشتری روی این دارو باید انجام بشود.

درمان ریزش مو توسط داروی جدید کمپانی فایزر

به گزارش گروه دانش و فناوری، بیشتر ما تا پیش از شیوع ویروس کرونا، نام کمپانی بزرگ فایزر را نشنیده بودیم. با این حال پس از شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ میلادی و تولید یکی از موثرترین واکسن‌ها توسط این شرکت، فایزر به یکی از شناخته‌شده‌ترین نام‌ها در حوزه سلامت تبدیل شد. با فروکش کردن ویروس کرونا و کم شدن نیاز به تولید واکسن کووید ۱۹، حالا این شرکت تمرکز خود را روی بخش‌های دیگری معطوف کرده است. داروی جدید این شرکت آمریکایی، که با نام LITFULO شناخته می‌شود، یک داروی مهم برای افرادی است که از بیماری طاسی منطقه‌ای شدید رنج می‌برند.

نکته قابل توجه این است که تا پیش از این هم شرکت‌های زیادی داروهای مختلفی را برای درمان طاسی و ریزش مو معرفی کرده بودند، اما هیچ یک از آن‌ها نتوانستند توسط سازمان غذا و داروی آمریکا یا همان FDA تایید شوند.

فایزر ریزش مو

فایزر پس از جنگیدن با کرونا، حالا سراغ ریزش مو رفته و دارویی قدرتمند برای کم کردن آثار ریزش مو معرفی کرده است.

بیماری طاسی منطقه‌ای، یکی از شدید‌ترین انواع طاسی سر است که ابتدا از مو و پوست سر آغاز می‌شود و سپس تا صورت و بدن ادامه پیدا می‌کند. به‌طور معمول این بیماری زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی فرد مبتلا در یک عمل خودایمنی به فولیکول‌های مو حمله کرده و در نهایت پروسه ریزش مو آغاز می‌شود.

فایزر حالا دوای ریزش مو را هم در دست دارد!

طاسی منطقه‌ای یا کچلی سکه‌ای یا آلوپسیا آره‌آتا یا آلوپسی آرئاتا (alopecia areata) نام عام کاهش موی سر یا هر قسمت از بدن به هر علت است. طاسی منطقه‌ای یک بیماری است که با آغاز سریع ریزش مو در یک منطقه کاملاً مشخص و معمولاً مدور تشخیص داده می‌شود. اکثریت بیماران زیر ۶۰ سال سن دارند و هیچ یافته دیگری به‌همراه ندارند. علت این بیماری می‌تواند اختلالات سیستم ایمنی مانند کم‌خونی ایمنی، التهاب تیروئید، دیابت و غیره باشد. اغلب در این بیماری فولیکول‌های مو در نتیجه حمله اشتباه توسط سیستم دفاعی بدن شخص آسیب می‌بیند و مانع از رشد مو می‌شود که این بیماری به‌عنوان یک بیماری ناشی از اختلالات سیستم دفاعی بدن شناخته شده‌ است.

داروی ریزش مو فایزر

در سال‌های اخیر، فایزر رشد قابل توجهی را تجربه کرده و حالا نه‌تنها در حوزه پزشکی شناخته شده، بلکه در دنیا به برندی قابل اعتماد تبدیل شده است. طاسی در سنین بالا تقریبا طبیعی است، اما بیماری کچلی منطقه‌ای، بیشتر در جوانان و افراد زیر ۶۰ سال رخ می‌دهد. این بیماری به‌صورت کاملا سریع اتفاق می‌افتد و مشخص نیست چه عامل دقیقا باعث بروز این مشکل می‌شود. یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد بیماری‌هایی مانند مشکلات خودایمنی، کم‌خونی شدید، مشکلات مربوط به غده تیروئید، دیابت، مشکلات سیستم ایمنی و … می‌توانند موجب طاسی منطقه‌ای شوند.

نکته ترسناک درباره این مشکل این است که هیچ راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد و بسیاری از کیس‌های این بیماری، سنی کمتر از سی سال دارند! داروهای موجود برای این بیماری نمی‌توانند به‌صورت کامل مشکل را از بین ببرند اما داروی فایزر که یک نمونه خاص  و در حال حاضر کم‌یاب در جهان است، می‌تواند بهتر از رقبایش به جنگ طاسی سر برود.

این دارو به‌شکل یک قرص خوراکی ساخته شده است که یک بار در روز مصرف می‌شود. با این حال، فقط افراد بالای ۱۲ سال که دارای بیماری ریزش مو به نام طاسی منطقه‌ای هستند، مجاز به مصرف آن هستند.

مشخصات داروی ریزش مو فایزر

این داروی جدید که با نام ritlecitinib نیز شناخته می‌شود، مراحل تست و آزمایش خود را گذرانده و توانسته تاییدیه‌های سفت و سخت FDA را نیز دریافت کند. داروی ریزش موی فایزر به‌صورت خوراکی مصرف می‌شود و در هر روز باید یک‌بار مصرف شود. مصرف داروی جدید کمپانی فایزر فقط و فقط برای افراد بالای دوازده سال مجاز است.

داروی ریزش مو فایزر

این دارو همچنین اولین داروی مناسب ریزش مو است که ای دی ای مصرف آن را برای نوجوانان مجاز دانسته است. دوز توصیه شده این داروی ریزش مو فایزر ۵۰ میلی‌گرم اعلام شده است. هدف از این دارو، جلوگیری از ریزش مو با مهار دو نوع پروتئین خاص است. این دو پروتئین عبارتند از ژانوس کیناز ۳ (JAK۳) و تیروزین کیناز موجود در خانواده کینازها کارسینوم سلولی کبدی (TEC). با مسدود کردن عملکرد این دو پروتئین، ریزش مو کاهش می‌یابد. به بیانی ساده‌تر، این دارو با کاهش فعالیت این پروتئین‌ها، فرایند ریزش مو را کنترل می‌کند.

چه زمانی این دارو عرضه می‌شود؟

در یک مطالعه کارآزمایی فاز ۲ بر روی ۷۱۸ نفر که با مشکل ریزش مو مواجه بودند، داروی ریزش موی فایزر مورد بررسی قرار گرفت. همه بیماران در این مطالعه حداقل ۵۰ درصد یا بیشتر از ریزش موی سر رنج می‌بردند. با بررسی تست‌ها مشخص شد که استفاده از ۵۰ میلی‌گرم از داروی LITFULO می‌تواند بهبود ۸۰ درصدی یا بیشتر را در مدت شش ماه در بیشتر افرادی که ریزش موی بالای ۵۰ درصد داشتند، به‌وجود بیاورد. در مقابل، تنها ۱.۶ درصد از بیماران از طریق دارونما بهبود یافتند.

این دارو عوارض شایع زیادی هم داشته که بهتر است پیش از استفاده از آن، به آن‌ها توجه کرد. کمپانی فایزر اعلام کرده است که شایع‌ترین عوارض جانبی ثبت شامل سردرد، اسهال، جوش و آکنه و کهیر می‌شود. با توجه به طی شدن فاز دوم تست‌های این دارو، باید در سال‌های آینده منتظر عرضه گسترده این دارو و از بین رفتن مشکل طاسی میان جوانان باشیم.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما