رئیس اتحادیه قالیشویان تهران؛

وضعیت قالیشویان از قبل هم بدتر شده است / قالی های خود را به افراد غیرمجاز نسپارید + از سایت اتحادیه استعلام بگیرید

رئیس اتحادیه قالیشویان تهران درخصوص مشکلات این صنف گفت: مشکل اصلی به اختلاف قیمت و صرفه اقتصادی مربوط است. وقتی صرفه اقتصادی وجود ندارد مجبور به تعدیل نیرو هستیم. وقتی سازمان حمایت و وزارت صمت نرخنامه ای را اعلام می کنند که حداقل 80 درصد از قیمت واقعی کمتر است نه تنها سودی برای ما نمی ماند بلکه مجبور هستیم کار خود را تعطیل کنیم. بعد از کرونا و باتوجه به تورم 20 تا 30 قالی شویی خوب تعطیل شدند و میزان سفارشات حداقل 30 درصد کاهش یافت.

وضعیت قالیشویان از قبل هم بدتر شده است / قالی های خود را به افراد غیرمجاز نسپارید + از سایت اتحادیه استعلام بگیرید

به گزارش اقتصاد 100،  سال گذشته همین روزها نزدیک شب عید مردم از بسیاری از فعالیت های همیشگی خود به دلیل رعایت مسائل بهداشتی صرفه نظر کردند. این اتفاق باعث شد کسب و کار بسیاری از اصناف با رکود شدید همراه شود. اصنافی که باوجود وعده های مسئولین از هیچ حمایتی برخوردار نشدند اما امسال که سایه کرونا تا حدود زیادی کوتاه شده است و مردم به زندگی روزمره خود بازگشته اند نه به دلیل کرونا که به دلیل شرایط اقتصادی و تورم از برخی هزینه ها صرفه نظر می کنند. یکی از این موارد هزینه قالیشویی است که به نظر می رسد دیگر مانند سابق تقاضای زیادی برای آن وجود ندارد.

در این خصوص گفتگوی رکنا با حجت محمدی کمسرخ، رئیس اتحادیه قالیشویان تهران را بخوانید:

حجت محمدی کمسرخ، رئیس اتحادیه قالیشویان تهران

وضعیت کسب و کار نسبت به دوران کرونا بدتر شده است

حجت محمدی کمسرخ در ابتدا درخصوص وضعیت بازار قالیشویی نسبت به دوران کرونا گفت: وضعیت بازار و کسب و کار نسبت به سال های گذشته و دوران کرونا به علت مشکلات اقتصادی بدتر شده است. هم از لحاظ تعداد سفارشات و هم از این نظر که به علت پایین بودن نرخ خدمات قالیشویی دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

وی درخصوص نرخنامه قالیشویی گفت: درخواست تعیین نرخنامه را ابتدای سال 1401 ارسال کردیم و یک ماه گذشته به این درخواست پاسخ دادند. در حال حاضر بیشترین قیمت برای فرش ماشینی متری 38 هزار تومان که شامل شستشو، بسته بندی و هزینه ایاب ذهاب است. هزینه خدمات لکه گیری جدا محاسبه می شود. قیمت شستشو برای فرش دستبافت که ابریشمی نباشد متفاوت است و از متری 50 هزار تومان تا متری 120 هزار تومان است.

مردم از این طریق شکایت کنند

رئیس اتحادیه قالیشویان تهران در پاسخ به این سوال که چرا برخی قالیشویی ها اعلام می کنند که باید فرش را ابتدا ببینند و بعد قیمت بدهند گفت: همه واحدهای قالیشویی مجاز طبق نرخنامه و قیمت مصوب باید به مشتری قیمت اعلام کنند و مجوز افزایش قیمت را ندارند. اگر در این خصوص مشتری شکایت کند قالیشویی مجازات می شود و مبلغ به مشتری بازگردانده می شود. به این شکل نیست که هر واحد قالیشویی قیمت ها را بالا ببرد و اتحادیه کاری نکند. حتی اگر قیمت های مصوب به ضرر قالیشویی باشد.

مردم می توانند در این خصوص و ثبت مشکلات و شکایات خود به سایت اتحادیه به آدرس https://eght1351.com/ مراجعه کنند و اطمینان داشته باشند کمتر از 24 ساعت پیگیری و پاسخ آن داده می شود.

وی با بیان اینکه مشتری باید آگاه باشد تاکید کرد: در بروز کوچکترین مشکل اتحادیه رسیدگی خواهد کرد ولی اگر به دلیل عدم آگاهی مردم قالیشویی غیرمجازی را انتخاب کنند، اتحادیه نمی تواند پیگیری کند و در این صورت هم برای فرش مشکل ایجاد خواهد شد و هم قیمت بالاتری را پرداخت خواهند کرد. مردم اطمینان داشته باشند با مراجعه به سایت اتحادیه همه اطلاعاتی که لازم دارند موجود است و مشکلاتشان حل می شود و با مراجعه به سایت هیچ گاه متضرر نخواهند شد.

برخی قالیشویی ها آب می خرند / مجبور به تعدیل نیرو هستیم

محمدی کمسرخ درخصوص فعالیت صنف قالیشویان در شرایطی که کشور با کمبود آب مواجه است گفت: در این شرایط فعالیت سخت است اما اغلب کارخانه ها از آب های تصفیه شده بازیافتی استفاده می کنند و برخی نیز چاه های مجوزدار دارند که کنتور آب دارد و میزان آب مصرفی را مشخص می کند. برخی قالیشویی ها نیز آب مصرفی خود را می خرند. اکثر کارخانه ها خارج از شهر در جاده اتوبوان تهران – قم یا کرج و ورامین و یا شهر ری واقع شده است.

وی درخصوص مشکلات این صنف گفت: مشکل اصلی به اختلاف قیمت و صرفه اقتصادی مربوط است. وقتی صرفه اقتصادی وجود ندارد مجبور به تعدیل نیرو هستیم. وقتی سازمان حمایت و وزارت صمت نرخنامه ای را اعلام می کنند که حداقل 80 درصد از قیمت واقعی کمتر است نه تنها سودی برای ما نمی ماند بلکه مجبور هستیم کار خود را تعطیل کنیم. بین این دو راهی می مانیم که 10 هزار نفر را بیکار کنیم یا تعدیل نیرو کنیم. میزان دستمزدی که کارگران درخواست می کنند برای صاحبان کارخانه صرف نمی کند و بنابراین مجبور به تعدیل نیرو می شوند. از سوی دیگر دستمزدی هم که به کارگران پرداخت می شود کفاف زندگی آنها را نمی دهد.

20 تا 30 کارخانه تعطیل شد

رئیس اتحادیه قالیشویان تهران در ادامه تاکید کرد: برخی صاحبان کارخانه ها که 10 تا 20 میلیارد تومان سرمایه گذاری کردند برای اینکه ضرر نکنند و مانع زیان بیشتر شوند مجبور به بستن کارخانه ها شدند. بعد از کرونا و باتوجه به تورم 20 تا 30 قالیشویی خوب تعطیل شدند. میزان سفارشات حداقل 30 درصد نسبت به سال گذشته که با کرونا درگیر بودیم کاهش یافته است. در حال حاضر نه مردم توان مالی دارند و نه برای قالیشویی ها صرف دارد و مجبور می شوند به عناوین مختلف قیمت ها را غیرقانونی بالا ببرند. این خلاف قانون است و اتحادیه آنها را مجازات می کند اما آنها هم می خواهند از راه هایی مانع ضرر و زیان شوند.

نرخنامه سال 1401 فقط 30 درصد افزایش یافت. این در شرایطی است که تورم بسیار بالاتر است. ابتدای سال ما افزایش نرخنامه دادیم و آن زمان دلار 20 هزار تومان بود و الان دلار 50 هزار تومان است و همه چیز بر این مبنا افزایش یافته است.

دولت حداقل مواد شوینده را به قیمت دولتی به دست ما برساند

محمدی کمسرخ در پاسخ به این سوال که آیا دولت در این شرایط خدمات یا کمکی به صنف قالیشویی کرد؟ گفت: نه تنها هیچ خدماتی از دولت دریافت نمی کنیم بلکه نرخنامه مصوبی که دولت تعیین کرده است به ضرر ما است. این در حالی است که مواد شوینده را به قیمت آزاد دریافت می کنیم. دولت حداقل می تواند مواد اولیه و شوینده را با قیمت دولتی به دست ما برساند.

برای انتخاب قالیشویی به سایت ها و اپلیکیشن ها اعتماد نکنید

استعلام قالیشویی + ثبت شکایات + لیست قالیشویی های غیرمجاز

رئیس اتحادیه قالیشویان تهران در ارتباط با نکاتی که مردم باید مورد توجه قرار دهند گفت: برای اینکه حق و حقوق مردم حفظ شود و متضرر نشوند در هنگام انتخاب قالیشویی به هیچکدام از سایت های فضای مجازی و اپلیکیشن های سفارش آنلاین اعتماد نکنند و فقط از طریق سایت اتحادیه قالیشویان تهران اقدام به انتخاب قالیشویی نمایند و یا قالیشویی مد نظر خود را از داخل سایت اتحادیه استعلام کنند تا از مجاز بودن آن مطمئن شوند.

پس از انتخاب قالیشویی و مراجعت سرویس کار از انطباق قیمت ها با نرخنامه اتحادیه مطمئن شوند و حتما قبض معتبر که دارای آدرس کارخانه یا دفتر باشد را دریافت نمایند تا در صورت بروز کوچکترین مشکل اتحادیه بتواند رسیدگی و پیگیری لازم را انجام دهد. در هنگام دریافت فرش های خود حتما فاکتور دریافت نمایند و در صورت وجود هرگونه مشکلی با اتحادیه تماس بگیرند.

وی در آخر با تاکید بر اینکه مردم برای انتخاب قالیشویی از شرکت های قالیشویی مجاز استفاده کنند گفت: لیست قالیشویی های غیرمجاز که به هیچ عنوان مورد تایید اتحادیه نیست، در سایت اتحادیه موجود است. مساله مهم این است که برخی شرکت ها با سواستفاده از نام واحدهای صنفی مجاز فعالیت می کنند و مردم برای صحت سنجی می توانند از قسمت “احراز هویت قالیشویی” مجاز و یا غیرمجاز بودن قالیشویی مد نظر خود را بررسی کنند و در سایت های دیگر به دنبال آدرس و تلفن نباشند. بسیاری از شکایات در حال حاضر مربوط به این مورد است که به اشتباه با قالیشویی های غیرمجاز که در اینترنت جستجو می کنند تماس می گیرند. برای یک واحد صنفی شاید ده ها شماره تماس و آدرس در اینترنت موجود باشد و مردم نمی دانند کدام واقعی است. بنابراین حتما به سایت اتحادیه مراجعه کنند.

کلیه خدمات قالیشویی های مجاز زیر نظر اتحادیه نظارت می شود و شکایت های احتمالی از مشکلات در سریع ترین زمان ممکن رسیدگی می شود اما هیچگونه شکایت از خدمات و یا فاکتورهای صادر شده توسط قالیشویان غیرمجاز پیگیری نخواهد شد.

نرخ خدمات قالیشویی مصوب کمیسیون نظارت تهران

نرخنامه قالی شویی در سال 1401

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما