در دیزی باز است، حیای صداوسیما کجا رفته؟

درآمد باشگاه‌های ورزشی ایران از حق پخش تلویزیونی، در مقایسه با باشگاه‌های ورزشی اروپا و آسیا در نازل‌ترین سطح ممکن قرار دارد و صداوسیما باوجود درآمدهای هنگفتی که از محل پخش مسابقات ورزشی کسب می‌کند، حاضر به پرداخت عادلانه‌ی حق پخش تلویزیونی به باشگاه‌های ورزشی نیست.

در دیزی باز است، حیای صداوسیما کجا رفته؟

به گزارش گروه اقتصاد ورزش اقتصاد ۱۰۰، حق پخش تلویزیونی بسته‌ای حقوقی است که برگزارکننده‌ی یک رویداد از طریق فروش آن به شبکه‌‌های تلویزیونی به آنها اجازه پخش این رویداد را داده و در ازای دریافت مبلغ معینی درآمد کسب می‌کند.

حقوق پخش تلویزیونی مسابقات یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدزایی باشگاه‌های ورزشی است و طبق آخرین آمار ۷۰ درصد درآمد باشگاه‌ها در انگلیس و ایتالیا، ۶۸ درصد درآمد باشگاه‌ها در اسپانیا و ۵۵ درصد درآمد باشگاه‌ها در آلمان و فرانسه از محل حق پخش تلویزیونی تأمین می‌شود.

طبق آمار منتشر شده درآمد سالیانه‌ی پریمیر لیگ از حق پخش تلویزیونی ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون پوند و لیگ چین ۹ میلیون پوند است این در حالی است که مطابق اعلام دیوان محاسبات کشور سال گذشته صداوسیما تنها ۷۴ میلیارد تومان بابت حق پخش تلویزیونی به حساب خزانه کل کشور واریز کرده است که سازمان برنامه و بودجه از این مبلغ ۷ میلیارد تومان (معادل ۱۴۰ هزار پوند) را به وزارت ورزش اختصاص داده است و وزارت ورزش هم ۵ میلیارد تومان (معادل ۱۰۰ هزار پوند) به فدراسیون فوتبال و ۲ میلیارد تومان به فدراسیون کشتی پرداخت کرده است.

آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد صداوسیما صرفا از قبل پخش مسابقات تیم‌های استقلال و پرسپولیس در یک فصل فوتبالی، حدود ۳۱هزار میلیارد تومان و همچنین از محل پخش مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

با توجه به اعداد و ارقام مطرح شده به نظر می‌رسد درآمد باشگاه‌های ورزشی ایران از محل حق پخش تلویزیونی در مقایسه با دیگر باشگاه‌های دنیا در نازل‌ترین سطح ممکن قرار دارد، این در حالی است که باشگاه‌های ورزشی ایران به درآمد ناشی از حق پخش تلویزیونی نیاز مبرم دارند و ۵ میلیارد تومان در فوتبال و فضای اقتصادی آن رقمی بسیار ناچیز است!

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما