یک کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد

موج جدید تقاضا در راه است؟! / شفافیت و صداقت؛‌حلقه مفقوده بازار

نمادهای شاخص ساز مورد بی مهری اهالی بازارسرمایه قرار گرفته است و آنچه به گوش می رسد اقبال عمومی به نمادهای کوچک تر است که منجر به حرکت شاخص هم وزن شده است و اگر این رشد توام با افزایش حجم معاملات باشد مطمئنا موج جدیدی از تقاضا به این بازار را به دنبال خواهد داشت.

موج جدید تقاضا در راه است؟! / شفافیت و صداقت؛‌حلقه مفقوده بازار

به گزارش پول و سرمایه اقتصاد 100- مژده ابراهیمی؛ مژده ابراهیمی: مصطفی خسروشاهی – مدیر معاملات سبدگردان کارا در گفت و گو با اقتصاد 100 گفت: شاخص کل بورس تهران در حالی بر روی عدد 1.405.000 واحد چند روزی بدون تغییر مانده است که به نظر فعالان بازارسرمایه این روزها منتظر اخبار و یا اتفاقی هستند تا روند شاخص مجددا حرکت رو به رشد خود را ادامه دهد.

وی افزود: هرچند از دیدگاه تحلیل گران تکنیکال این محدوده مرز مقاومتی شاخص قلمداد می شود که اگر بتواند این مقاومت مهم را پرقدرت عبور کند، مطمئنا باید منتظر روند رو به رشد برای شاخص باشیم و اگر این اتفاق به نتیجه نرسد شاهد نزول شاخص به اعداد قبلی خواهیم بود.

خسروشاهی بیان کرد: در شرایط کنونی رویدادهای مختلفی می تواند بر بازارسهام تاثیرگذار باشد، اما آنچه ما در میان بسیاری از تحلیل های بنیادی و غیربنیادی بیشترین تاثیر را بر روند بازار گذاشته است، تصوراتی بوده که مردم از روند کلی معاملات بازار سهام داشته­اند. مثال این گفته را می توان بر اخباری از مذاکرات که از هرچند گاهی سرخط خبرها افتاده و باعث شده بازار روند مثبت یا منفی به خود بگیرد را عنوان کرد. همچنین اتفاقی که طی سال های اخیر روند بازار را به کلی تغییر داده و حتی اگر در زمان عنوان این خبر، خبری در خصوص تحولات بنیادین داخل شرکت ها اتفاق افتاده، اما دیدیم که رفتار سرمایه گذاران به اخبار برجامی بیشتر بوده و این گونه اخبار وزن بیشتری در افکار عمومی داشته است. مثال این جریان مهم اخباری است که در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا ارائه می شود و همین امر منجر به این شده تا نمادهای خودرویی روند مثبت به خود گیرد و هر روز تابلوی این گروه بورسی سبز رنگ شده و منجر شده تا شاخص بورس بی توجه به تاثیر منفی سایر نمادهای شاخص ساز همچنان مثبت یا بی تفاوت باقی بماند.

مدیر معاملات سبدگردان کارا عنوان کرد: آنچه مشخص است تا زمانی که سرمایه های خارج شده از بورس به بازار بازنگردد و حجم معاملات بالا نرود نباید منتظر اتفاق خوشایندی در بورس باشیم. همچنین بازارسرمایه و افرادی که سرمایه های خود را از بازار خارج کرده اند؛ به اخباری عینی تر و قابل لمس تر از چند ابراز خوش بینی احتیاج دارند، اخباری که بتواند مردم را با بازار آشتی دهد و ارزش معاملات خرد را در این بازار به شکلی موثر بالا ببرد.

به گفته وی؛ وجود اخباری همانند تحولات جهانی، تغییرات داخلی قیمت ارز، نوسان قیمت کامودیتی ها در داخل و خارج و سایر عوامل شاید مهم‌ترین عامل به جهت رشد و بازگشت اطمینان سرمایه گذاران دانست. همچنین وجود صداقت و عدم دخالت های تصمیم گیران در بازارسرمایه همچنین نزدیک شدن قیمت دلار نیمایی به دلار بازار آزاد از دیگر عوامل این مهم هستند.

این مدیر خوشنام اظهار داشت: باتوجه به نکات یاد شده نمادهای شاخص ساز مورد بی مهری اهالی بازارسرمایه قرار گرفته است و آنچه به گوش می رسد اقبال عمومی به نمادهای کوچک تر است که منجر به حرکت شاخص هم وزن شده است و اگر این رشد توام با افزایش حجم معاملات باشد مطمئنا موج جدیدی از تقاضا به این بازار را به دنبال خواهد داشت.

این فعال بازارسرمایه در نهایت گفت: بعید نیست با ادامه بهبود اوضاع در بازارهای جهانی و افزایش تقاضا که می‌تواند ناشی از بهبود آمار اقتصادی به خصوص کاهش تورم باشد، می تواند شاخص کل و نمادهای موثر بر آن را هم به سمت بالا بکشد و زمینه را برای اتمام توقف قیمت ها در محدوده فعلی فراهم آورد.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما