تعدیل انتظارات در سایه توافق با سعودی‌ها

بورس همچنان زیر سایه توافق ایران و عربستان /پیش بینی بورس 21 اسفند 1401

برخی از تحلیلگران معتقدند سنت بازار در هفته پایانی سال این است که رشد کند و توقف تقاضا در بازارهای موازی می‌تواند مانع خروج پول از بورس و بهبود تقاضای سهام شود اما به نظر می‌رسد مقصد سرمایه‌ها در این روزها بازارهای خودرو و مسکن هستند و این دو بازار جایگزین بازارهای ارز و طلا و سکه شده‌اند.

بورس همچنان زیر سایه توافق ایران و عربستان /پیش بینی بورس 21 اسفند 1401

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، به نظر می‌رسد بازار امروز نیز مانند دیروز متأثر از اخبار حوزه سیاست خارجی باشد، اخباری که انتظارات منفی نسبت به آینده را تعدیل کرده است.

بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز یکشنبه می‌روند که روز شنبه بازار سهام دو نیمه متفاوت داشت. برای پیش بینی بورس امروز –یکشنبه 21 اسفند- به روند بازار سهام در روز شنبه نگاه می‌کنیم. در اولین روز هفته شاخص کل ریزش 845 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن 3 هزار و 607 واحد رشد کرد. شاخص کل فرابورس نیز 37 واحد بالا آمد. 

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 282 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 356 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 44 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 56 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس نماد سایر اشخاص بورس انرژی (انرژی3)، شرکت فراورده‌های نسوز پارس (کفپارس) و شرکت سرمایه گذاری مسکن (ثمسکن) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ ریل سیر کوثر (حسیر)، شرکت دارو سازی آوه سینا (داوه) و شرکت بیمه دی (ودی) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای بالبر (شرکت کابل البرز)، لخزر (شرکت پارس خزر) و وتوکا (شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت کلر پارس (کلر)، سوژمیران (فسوژ) و شرکت پویا زرکان آق دره (فزر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات شنبه، 69 نماد صف خرید داشتند و 54 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افت 40 درصدی به 256 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 52 درصد افزایش یافت و 347 میلیارد تومان بود.

پیش بینی بورس

در پایان معاملات نماد انرژی3 (سایر اشخاص بورس انرژی) با صف خرید 35 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از انرژی3، نمادهای غویتا (شرکت ویتانا) و تنوین (شرکت تأمین سرمایه نوین) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات نماد خزامیا بیشترین صف فروش را داشت و فاذر، حآفرین، غدشت و غپونه دیگر نمادهایی بودند که -پس از خزامیا- بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز 

معاملات روز شنبه دو نیمه متفاوت داشت. در نیم ساعت ابتدایی شاخص‌ها صعود کردند اما در ادامه بر سمت عرضه بازار افزوده شد و شاخص‌ها روند نزولی پیدا کردند. به طوری که شاخص کل در نیم ساعت ابتدایی 10 هزار واحد رشد کرده بود، در نهایت پائین‌تر از سطح روز سه‌شنبه ایستاد. 

رشد عرضه در بازار به شکلی بود که ارزش صف‌های فروش نسبت به روز کاری قبل 52 درصد بیشتر بود. همچنین در نهایت 542 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.  

دیروز نمادهای بزرگ بازار؛ فولاد، فمل، کگل، فارس، کچاد و شستا بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند و نمادهای وبملت، وپاسار، وتجارت، خودرو، وصندوق، وبصادر و وپارس بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند که اکثر آن‌ها نمادهای بانکی هستند.  

بزرگان بازار با خروج پول حقیقی نیز مواجه بودند. نمادهای خودرو، فولاد، بپاس، فملی، کاوه، خزامیا، تاپیکو، نوری، وتجارت و وسالت بیشترین خروج پول را را ثبت کردند. در سمت دیگر، نماد بورس بیشترین ورود پول را داشت و دو نماد بانکی؛ وبملت و وبصادر در رتبه‌های بعدی بودند. 

به نظر می‌رسد معاملات دیروز متأثر از توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و همچنین ریزش قیمت ارز و سکه در بازار آزاد بود. برخی از تحلیلگران معتقدند سنت بازار در هفته پایانی سال این است که رشد کند و توقف تقاضا در بازارهای موازی می‌تواند مانع خروج پول از بورس و بهبود تقاضای سهام شود اما به نظر می‌رسد مقصد سرمایه‌ها در این روزها بازارهای خودرو و مسکن هستند و این دو بازار جایگزین بازارهای ارز و طلا و سکه شده‌اند.

برخی دیگر از تحلیل گران نیز معتقدند بازار به سقف روانی خود رسیده و انتظار معامله گران رشد بیشتر قیمت‌ها نیست و اغلب معامله گران در پی ذخیره سود و نوسان گیری در بازار هستند. بنابراین به نظر می‌رسد بازار امروز نیز متأثر از اخبار حوزه سیاست خارجی باشد، اخباری که انتظارات منفی نسبت به آینده را تعدیل کرده است. 

پیش بینی بورس

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز