پیش بینی بورس فردا یکشنبه 21 اسفند 1401

بورس امروز مثبت آغاز شد اما در نهایت شاخص کل با افت کم مقدار مواجه شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

پیش بینی بورس فردا یکشنبه 21 اسفند 1401

برای  پیش بینی بورس فردا  باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز برخلاف آخرین روز کاری هفته گذشته و در حالی که انتظار می‌رفت به دلیل خبرهای مثبت منتشر شده در حوزه سیاست کلان، بورس تهران با روند صعودی خوبی همراه شود، شروع سبز معاملات به مرور با افزایش عرضه‌ها مواجه شد و بخش عمده‌ای از افزایش نماگرها را پس گرفت. شاخص کل بورس در نهایت طی بازار امروز کار خود را با یک کاهش اندک ۰.۰۵ درصدی به پایان رساند و در محدوده ۱.۸۱۶ میلیون واحدی قرار گرفت و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن به دلیل روز بهتری که برخی گروه‌ها پشت سر گذاشتند، با رشد ۰.۶۶ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد سهام اما همچون روز سه‌شنبه در محدوده‌های بالایی ۹هزار میلیارد تومان قرار گرفت و به محدوده ۹۲۱۳ میلیارد تومانی رسید و در سمت دیگر شاهد خروج پول ۵۱۰ میلیارد تومانی از طرف کدهای حقیقی بودیم.

پس از روز خوبی که بورس تهران در آخر هفته گذشته و در حالی که دلار به زیر ۵۰ هزار تومان نفوذ کرده بود، سپری کرد، انتظار می‌رفت که در روز جاری نیز به خصوص با اعلام خبر از سر گیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، ادامه دار باشد اما به نظر می‌رسد که نگرانی از ریزش سنگین دلار موجب شد تا معامله‌گران با احتیاط بیشتری به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهند. از طرفی اما نگاه برجامی به برخی صنایع نیز به خوبی در بورس امروز قابل مشاهده بود که به واسطه رخدادهای اخیر می‌تواند ادامه‌دار باشد. در ادامه با بررسی متغیرهای روزانه، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

دلار یا برجام؟

پس از خبرهای اخیری که در راستای توافقات اتمی بین ایران و آژانس منتشر شد و خوش‌بینی جدیدی که در رابطه با احتمال از سر گیری مذاکرات هسته‌ای ایجاد شد، انتظار می‌رفت که نرخ دلار در بازار آزاد مسیری نزولی به خود بگیرد و یک آرامش نسبی در بازار ارز رخ دهد. در شب گذشته و پس از اعلام از سر گیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان پس از ۷ سال، این روند نزولی شدت گرفت و نرخ دلار در بازار آزاد بیش از ۲ هزار تومان کاهش یافت. در بازگشایی امروز بازار ارز، همچنان شاهد روندی کاهشی در نرخ ارز هستیم و اسکناس آمریکایی در زمان نگارش این گزارش به نیمه کانال ۴۵ هزار تومان نزدیک شده است که می‌تواند منجر به هیجان فروش بیشتری در این بازار شود.

این موضوع در بورس امروز دو نگاه مختلف را ایجاد کرد و شاهد دودستگی مشخصی بین معاملات صنایع بودیم. ابتدا از نرخ دلار شروع کنیم. افزایش نرخ دلار طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته و همچنین حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای نرخ نیمای صنایع، موجب شد تا موج جدیدی از تقاضا در بازار سهام شکل بگیرد که این موضوع با افزایش رقابت و نرخ محصولات شرکت‌ها در بورس کالا با شدت بیشتری ادامه یافت و حتی در روز سه‌شنبه شاهد روزی سبز برای بورس با وجود نفوذ دلار به زیر ۵۰ هزار تومان بودیم. اکنون اما خبرهای توافق ایران و عربستان و همچنین اظهار نظرهای امیدوارکننده رافائل گروسی در رابطه با مبحث هسته‌ای ایران، موجب شده است تا انتظارات برای کاهش بیشتر نرخ دلار در بازار آزاد بیش از پیش افزایش یابد. این موضوع که نرخ دلار حواله مرکز مبادله را نیز اگرچه نه چندان قدرتمند اما نزولی کرده است، این ذهنیت را ایجاد می‌کند که شاید تقاضای قابل توجه هفته‌های گذشته برای محصولات بورس کالا به همان قوت باقی نماند و صرفا شاهد یک روند موقت بوده‌ایم. این موضوع باعث شد تا گروه‌های دلاری در بازار امروز اغلب رنگ سرخ به خود بگیرند و با کاهش قیمت همراه شوند.

از سمت دیگر اما توافق ایران با عربستان و صحبت‌های رافائل گروسی این امید را ایجاد کرده است که شاید سیاستگذاران کشور در مسیر مذاکرات نتیجه‌بخشی قرار گرفته‌اند و این موضوع می‌تواند احتمال از سر گیری مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام را بسیار افزایش دهد. از همین رو گروه‌های موسوم به برجامی از جمله خودرو و به خصوص بانکی‌ها توانستند روز بهتری را سپری کنند و اکثرا با برتری تقاضا بر عرضه همراه باشند. از این رو انتظار می‌رود که در ساعات باقی مانده از روز و با خبرهای بیشتری که احتمالا در این حوزه منتشر خواهد شد، در بورس فردا نیز این روند ادامه‌دار باشد.

نگاهی به روندهای روزانه

اگر به روند نماگر اصلی بازار و وضعیت صف‌های خرید و فروش در طول معاملات بورس امروز نگاهی بیاندازیم، به طور واضحی پیداست که پس از گذشت حدود نیم ساعت از شروع معاملات، به یکباره عرضه‌ها قدرت گرفتند و اجازه تداوم مسیر صعودی را به شاخص بورس ندادند. همانطور که در تصویر زیر پیداست، شاخص کل بورس پس از یک صعود ۱۱ هزار واحدی، تا محدوده ابتدایی خود عقب‌نشینی کرد و تعداد صف‌های فروش نیز با یک مسیر صعودی خود را به نزدیکی تعداد صف‌های خرید رساند که نشان از تداوم قدرت فروشندگان تا انتهای بازار دارد.

پیش بینی بورس فردا ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ روند روزانه شاخص کل بورس
پیش بینی بورس فردا ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ روند تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش

پیش بینی بورس فردا

همانطور که در توضیحات بالا اشاره شد، انتظار می‌رود که دودستگی ایجاد شده در بورس امروز، به معاملات بورس فردا نیز انتقال یابد اما انتظار می‌رود که بازار فردا در ابتدا کار خود را در محدوده منفی آغاز کرده و به مرور به تعادل برسد و بسیاری از نمادها بتوانند به محدوده مثبت بازگردند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز