چطور رفاه بازنشستگان پیشکش فقر شد؟

اقتصاد 100 - براساس داده‌های مراکز پژوهشی، این افزایش حقوق ناشی از همسان‌سازی نتوانسته حتی 50 درصد مخارج بازنشستگان را تأمین کند. در این میان بازنشستگان تآمین اجتماعی بیشترین مقدار کاهش قدرت خرید را داشته‌اند.

چطور رفاه بازنشستگان پیشکش فقر شد؟

براساس محاسباتی که در شورای عالی کار صورت گرفته است، سبد معیشت در سال گذشته در حدود 14 میلیون تومان برآورد شد بود که این سبد امسال تنها در همین حدود سه ماهی که از امسال گذشته، به 15 تا 16 میلیون تومان رسیده است.

حالا حداقل دستمزد و حداقل مستمری بسیار پایین‌تر از این رقم است و بر این اساس باید اذعان کرد که شکاف عمیقی بین درآمد و هزینه بسیاری از خانوارهای ایرانی ازجمله مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی وجود دارد.واقعیت تلخی که مشان می دهد همسان سازی نمی تواند شکاف درآمد و هزینه بازنشستگان را تأمین کند.

محاسابات نشان می‌دهند که بازنشستگان رفاه را پیشکش فقر کرده‌اند؛ افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ملی ناشی از رکود تورمی و همچنین تحریم‌های اقتصادی، موجب شده تا سزانه بازنشستگان در گروه های غیر خوراکی از جمله تفریح، درمان و ... به شدت کاهش یابد و درآمدشان به سمت کالاهای خوراکی سوق داده شود. نکته قابل تأمل اینکه در گروه کالاهای خوراکی بازنشستگان فقر سرانه گوشت قرمز وسفید مشاهده می شود. بطوریکه میزان ارزشی گوشت در سبد خانوار با کاهش مواجه شده اسات. این امر نشان‌دهنده افزایش سهم این ماده پروتئینی در سبد خانوار است. البته بیش از یک دهه است که دیگر بازنشستگان شاهد تنوعی در سبد کالایی‌اشان نیستند.

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : موج کاهشی دلار، بازار طلا را عقب راند

اخبار سلامت

سینما در سینما