گوشت‌های برزیلی رسوبی سهم فقرا شد/ گردن و قلوه گاه منجمد 130 تا 135 هزار تومان!

اقتصاد 100-گوشت‌های برزیلی که بیش از یکسال در انبارهای گمرک مانده بود؛ حالا در میادین شهرداری تهران با قیمت 130 هزار تومان تا نهایت 155 هزار تومان فروخته می‌شود. گوشت‌هایی که سلامت آنها جای سوال دارد؛ نصیب فقرا شد.

گوشت‌های برزیلی رسوبی سهم فقرا شد/ گردن و قلوه گاه منجمد 130 تا 135 هزار تومان!

 درحال حاضر در میادین شهرداری تهران به غیر از گوشت‌های گوسفند و گوساله داخلی، گوشت‌های وارداتی برزیلی که بیش از یکسال در انبارهای گمرک مانده بود نیز با قیمت نازل عرضه می‌شود. گوشت‌هایی که سلامت آنها جای سوال دارد؟  کارشناسان بهداشت معتقدند در دمای استاندارد می‌توان گوشت گوسفند و گوساله را فقط 6 تا 12 ماه نگه داشت. طبق دستورالعمل سازمان دامپزشکی نیز عمر ماندگاری گوشت منجمد گوساله 1 سال و گوشت گوسفند منجمـد 9 مـاه پـس از تولیـد آن است.  اما با این حال سخنگوی سازمان دامپزشکی یکم مرداد ماه مدعی شد، گوشت‌های وارداتی سالم هستند.

قیمت گوشت‌های منجمد برزیلی

درمیادین شهرداری ران گوساله منجمد شده 155 هزار تومان و سردست آن 150 هزار تومان هم به فروش می‌رود. در این میادین قیمت راسته و گردن گوساله‌ منجمد هم به ترتیب 160 هزار  و 150 هزار تومان است. قلوه گاه منجمد تنظیم بازار هم مردم می‌توانند 130 هزار تومان ببینند.

در بازار میادین شهرداری قیمت راسته و سردست منجمد گوسفندی از گوساله هم ارزانتر است و به قیمت 140 هزار تا 145 هزار تومان به فروش می‌رود. 

قیمت ران گوسفند منجمد هم 155 هزار تومان است. گردن و قلوه گاه گوسفند هم 130 تا 135 هزار تومان عرضه می‌شود. البته این گوشت ها به صورت غیر بسته بندی است اگر بسته بندی شرکتی هم کسی بخواهد بخرد باید بین 15 هزار تا 30 هزار تومان بیشتر پول بپردازد.

گوشت گوساله و گوسفند تازه چند؟

براساس نرخ نامه سازمان میادین، گوشت‌های گوساله و گوسفند وارداتی تازه هم عرضه می‌شود. در این بخش گوشت گوساله چرخکرده وارداتی 175 هزار تومان به فروش می‌رود. گوساله مخلوط بدون استخوان هم 197 هزار تومان است. اما همین دو مدل گوشت‌ را با نام تنظیم بازار داخلی کسی بخواهد بخرد، باید 62 هزار تومان تا 73  هزار تومان بیشتر پول بپردازد.

گوساله سرسینه و دنده وارداتی را میادین 200 هزار تومان می‌فروشند. ولی در همین قطعه گوساله داخلی‌اش به قیمت آزاد در میادین  519 هزار تومان است. 

راسته بدون استخوان و ران گوساله با بسته بندی  وارداتی در تره بار  هر کدام 220 هزار تومان است اما همین قطعات گوساله با بسته بندی داخلی 79 هزار تومان گرانتر است.

در میادین شهرداری تهران راسته  با استخوان وارداتی 255 هزار تومان و داخلی ان 310 هزار تومان است. در ضمن سردست با ماهیچه 322 هزار تومان تا 390 هزار تومان است. در واقع سردست وارداتی 68 هزار تومان ارزانتر از داخلی است.

در این بازار قلوه گاه بی‌استخوان گوسفندی وارداتی  195 هزار تومان است؛ اما اگر کسی بخواهد همین بسته‌بندی را ایرانی بخرد باید 45 هزار تومان بیشتر پول بپردازد.

گردن گوسفند بسته بندی وارداتی و داخلی اش باهم 50 هزار تومان تفاوت دارند. گردن گوسفند داخلی 299 هزار تومان  است. 

چرا مقامات سازمان دامپزشکی بازخواست نشدن؟

درحالی که مصوبه پنجاه و چهارمین جلسه هیئت مقررات زدایی در 19 دی ماه 1400 بر الزام یک هفته‌ای صدور مجوزهای لازم برای ترخیص کالا از گمرک تاکید شده بود. سازمان دامپزشکی از این مصوبه تبعیت نکرده و بیش از یکسال مجوز ترخیص این گوشت‌ها را نداد. اما مشخص نیست.چرا محمدعلی نیکبخت وزیر کشاورزی در مقابل این خطای بزرگ رئیس سابق سازمان دامپزشکی سکوت کرده است؟! اشاید چون آقامیری چند ماهی قبل از استقرار نیکبخت به دستور ابراهیم رئیسی سرپرست وزارت جهادکشاورزی شد.

اما او چرا هیچ کدام از مسئولین سازمان دامپزشکی به رغم اینکه از قانون تخطی کرده‌اند؛ بازخواست نکرده است؟

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما