شورای رقابت قیمت خودروها را اعلام کرد!

اقتصاد 100-شورای رقابت بعد از قیمت گذاری خودروهای پرتیراژ داخلی و محصولات خودروسازان خصوصی به سراغ خودروهای وارداتی رفت و نسبت به تعیین قیمت این خودروها اقدام کرد. این اقدام اعضای شورای رقابت بی سابقه بوده است. قیمت گذاری خودروهای وارداتی پیش از این از مسیر همکاری میان شرکت های واردکننده و مدیران صمت تعیین می شد.

شورای رقابت قیمت خودروها را اعلام کرد!

شورای رقابت در جلسه 573 خود نسبت به قیمت گذاری دو خودروی وارداتی اقدام کرد. اعضای شورای رقابت در جلسه یاد شده دو محصول برند چینی چانگان را که قرار است به عنوان اولین خودروهای خارجی بعد از گذشت نزدیک به پنج سال وارد بازار کشور شوند را قیمت گذاری کرد.

چانگان CS 35 پلاس تیپ 2 و چانگان CS 35 پلاس تیپ 3 دو خودرویی هستند که توانستند با عبور از مرزهای کشور، وارد گمرک شده و ممنوعیت ورود خودرو را پشت سر گذارند. این دو محصول توسط خودروسازی سایپا وارد کشور شده اند.

بر اساس مصوبه شورای رقابت قیمت فروش در انبار واردکننده خودرو چانگان CS 35 پلاس تیپ 2 حدود 849 میلیون و 600 هزار تومان و قیمت چانگان CS 35 پلاس تیپ 3 نیز حول و حوش 904 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شده است.

شورای رقابت با عنایت به بند 3-1 ماده 3 دستورالعمل شماره 543 شورای رقابت در روز 11 بهمن ماه 1401، قیمت های مورد اشاره را برای دو خودروی چانگان CS 35 پلاس تیپ 2 و چانگان CS 35 پلاس تیپ 3 موضوع نامه 610/1/370/م مورخ 9/03/1402 سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بررسی و با اکثریت آرا به تصویب رساند.

اعضای شورای رقابت درباره قیمت خودروهای وارداتی یاد شده تاکید کرده اند که قیمت دو مدل چانگان وارداتی ثابت نیست و تنها مختص به محموله اولیه این خودورها می شود. بنابراین این امکان وجود دارد در محموله های بعدی قیمت انواع چانگان وارداتی تغییراتی را به خود ببیند. مستندات هزینه ای شرکت واردکننده و همچنین نرخ ارز، پارامترهای اثرگذار روی قیمت خودروهای وارداتی محسوب می شوند.  

البته این قیمت ها برای دو عضو جدید چانگان به نوعیقیمت پایه محسوب شده و با اضافه شدن هزینه هایی دیگر قیمت نهایی این خود مشخص خواهد شد.

اعضای شورای رقابت سایر هزینه های مرتبط با قیمت خودروهای وارداتی را شامل عوارض قانونی شماره‌گذاری، مالیات نقل و انتقال و ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، هزینه اسقاط، حمل تا شبکه توزیع، کمیسیون فروش و سایر عوارض قانونی که در قیمت پایه لحاظ نشده بر شمرده و این هزینه ها قابلیت اضافه شدن به قیمت‌های پایه تعیین شده برای محصول چانگان دارند.

پیش تر مدیرعامل خودروسازی سایپا قیمت نهایی محصولات وارداتی برند چانگان را حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان برآرود کرده بود.

حضور شورای رقابت برای قیمت گذاری محصولات وارداتی زنگ خطر را برای بازار به صدا در آروده است. این اقدام می تواند بازار خودرو را بهم بریزد.

پیش قیمت گذاری خودروهای وارداتی اعضای شورای رقابت نسبت به قیمت گذاری محصولات حاضر در خطوط تولید خودروسازان خصوصی اقدام کردند که این اتفاق به مذاق مدیران خودروساز خصوصی خوش نیامد و هنوز هم مشخص نیست قرار است خودروهای مونتاژی با چه قیمتی به دست مشتریان برسد. حضور اعضای شورای رقابت در پروسه قیمت گذاری تمام خودروهای موجود در بازار می تواند عواقب سویی مانند بی رغبتی تولید کنندگان و واردکنندگان به تولید و عرضه محصولات خود با یازار داشته باشد و همین مساله می تواند عاملی باشد تا قیمت بازاری خودروها روند صعودی به خود بگیرد.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز