افزایش قیمت به بازار موبایل هم رسید / قیمت گوشی سر به فلک کشید !

قیمت گوشی متاثر از افزایش نرخ ارز منجر به این شد تا قیمت برخی از گوشی‌ها بین ۴۰ تا ۷۰ درصد در یک هفته افزایش پیدا کند.

افزایش قیمت به بازار موبایل هم رسید / قیمت گوشی سر به فلک کشید !

 بررسی بازار نشان می‌دهد که قیمت موبایل طی یک ماه اخیر با افزایش نرخ ارز با رشد قیمتی مواجه شده است و این رشد در روزهای پایانی بهمن‌ ماه با شیب بسیار زیاد همراه بوده است.

برای مثال قیمت گوشی سامسونگ a۵۳ در هشت بهمن ماه ۱۲ میلیون تومان بود در اواسط بهمن به حدود ۱۴ میلیون تومان رسید و در روز هشتم اسفند از ۱۹ میلیون تومان عبور کرد؛ یعنی طی یک ماه حدود هفت میلیون تومان به قیمت این گوشی افزوده شد.

گوشی‌های آیفون نیز از افزایش شدید قیمت جا نماندند؛ اما با یک تفاوت. بعد از اینکه وزارت صمت و گمرک واردات هرگونه موبایل آیفون ۱۴و مدل‌های بالاتر از آن را به کشور ممنوع اعلام کرد شوک قیمتی گریبان گوشی‌های قدیمی‌تر یعنی آیفون ۱۳ را گرفت.

قیمت گوشی متاثر از افزایش نرخ ارز منجر به این شد تا قیمت برخی از گوشی‌ها بین ۴۰ تا ۷۰ درصد در یک هفته افزایش پیدا کند؛ اگر از فروشندگان سوال کنید که مگر این گوشی‌ها را با نرخ دلار ۵۰ هزار تومانی وارد کرده‌اید اینگونه پاسخ می‌دهند: «مهم نیست که این گوشی با چه نرخی وارد کشور شده است؛ مبنای قیمت‌گذاری، نرخ فعلی تهیه مجدد گوشی است.».

حتی برخی از فروشندگان نیز از فروش کالاهای خود رضایت ندارند و عنوان می‌کنند برای تهیه جایگزین این گوشی‌ها باید از جیب بگذارنند و سودی درخور توجهی از سود آن نمی‌برند.

هیچ موبایلی با ارز آزاد وارد نمی‌شود

مهدی عبقری، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، در گفتگو با تجارت‌نیوز توجیه فروشندگان را نادرست و غیرمنطقی عنوان می‌کند و می‌گوید: بارها عنوان کرده‌ام که در این کشور هیچ موبایلی با ارز آزاد وارد نمی‌شود.

او در پاسخ به این سوال که چرا پس شاهد این هستیم که فروش موبایل این روزها با نرخ آزاد در حال انجام است، توضیح می‌دهد: در شرایطی که بازار هیجانی شده برخی سوءاستفاده می‌کنند. شرکت‌های واردکننده موبایل کالاهای خود را با ارز نیمایی وارد کرده‌اند و از این پس نیز با ارز سامانه‌ای وارد خواهند کرد.

فروشندگان موبایل تخلف می‌کنند

این فعال بخش خصوصی فروش موبایل با ارز آزاد را با توجیه اینکه فروشندگان باید کالاهای خود را با قیمت گران‌تر جایگزین کنند، تخلف دانست؛ چرا که هیچ موبایلی با ارز آزاد وارد نشده و از این پس نیز با ارز آزاد وارد نخواهد شد.

عبقری این اقدام فروشندگان موبایل را سوءاستفاده از عدم آگاهی برخی خریداران می‌داند و عنوان می‌کند: روز گذشته نیز ما درخواست کردیم که بازرسی اصناف وارد موضوع شوند. چرا که انجمن واردکنندگان موبایل نمی‌تواند در سطح عرضه دخالتی داشته باشند.

او می‌افزاید: در حال حاضر بسیاری از مردم که جزو قشر متوسط و پایین‌تر هستند سعی می‌کنند که موبایل خود را در روزهای پایانی سال تعویض یا اقدام به خرید کنند.

عقبری در پایان یادآور شد: از همین رو، انجمن در نامه‌ای که هفته گذشته به بانک مرکزی زد، اعلام کرد که با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، نیاز به تخصیص ارز نیمایی به گوشی‌های زیر ۳۰۰ دلار ندارد، اما ارز در سامانه برای شرکت‌های واردکننده موبایل برای اینکه در ایام عید کمبودی در بازار شکل نگیرد باید سریع‌تر تخصیص پیدا کند. در همین راستا قول‌های مساعدی به انجمن داده شده است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما