پیش‌ بینی بورس فردا یکشنبه 23 بهمن 1401

هفته گذشته برای بورس تهران با نوسانات بسیار زیادی همراه بود. اما در پایان هفته شاخص کل یک رشد ۰.۱ درصدی را ثبت کرد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

پیش‌ بینی بورس فردا یکشنبه 23 بهمن 1401

برای  پیش بینی بورس فردا  باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران در روز چهارشنبه معاملات بسیار کم‌رمقی را پشت سر گذاشت تا همچنان نگرانی و قدم‌های محتاط خود نسبت به اتفاقات اخیر را به سیاستگذاران نشان دهد. طی معاملات آخرین روز از هفته گذشته، شاخص کل بورس کار خود را تنها با یک افزایش کوچک ۰.۱ درصدی به پایان رساند و در محدوده ۱.۵۵۸ میلیون واحدی قرار گرفت. از سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز با وجود معاملات بهتری که پشت سر گذاشته بود، به یک افزایش ۰.۲۳ درصدی بسنده کرد تا در نمادهای کوچک نیز شاهد روند کم‌نوسانی باشیم. ارزش معاملات نیز با ثبت یک عدد ۴۴۶۲ میلیارد تومانی در کنار خروج پول ۴۰۲ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی، این صحبت را تایید می‌کنند.

هفته گذشته برای بورس تهران با نوسانات بسیار زیادی همراه بود و چالش‌های گروه خودرویی به اوج خود رسیدند، به طوری که در ابتدای هفته با انتشار دستورالعمل جدید شورای رقابت، بازار با شوک منفی سنگینی همراه شد و دو روز پس از آن با تداوم عرضه خودرو در بورس کالا از سمت شورای عالی بورس و کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲، روند به صورت کامل معکوس شد. با این حال اما به نظر می‌رسد که همچنان بورسی‌ها نمی‌توانند با قطعیت کامل به این موضوع نگاه کنند و هر لحظه در انتظار اتفاق جدیدی هستند. در ادامه با بررسی شرایط موجود، به پیش‌ بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

نوسانات خودرویی بورس ادامه دارد

نوسانات مثبت و منفی بورس تهران در هفته گذشته به صورت کامل از خبرهای گروه خودرویی ناشی شد  به طوری که در دو روز ابتدای هفته شوک منفی سنگینی فضای کلی بورس را فرا گرفت اما در روز سه‌شنبه و با خبرهایی که منتشر شد، نماگرهای اصلی تالار شیشه‌ای توانستند افزایش‌های بیش از یک درصدی را تجربه کنند. با این حال اما معاملات روز چهارشنبه نشان داد که همچنان ابهاماتی در این مسیر وجود دارد که مانع از صعودهای مطمئن بازار سهام می‌شود.

در ابتدای روز سه‌شنبه و قبل از شروع معاملات بورس تهران، صحبت‌هایی از مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفتگو با خبرگزاری تسنیم منتشر شد که طبق گفته وی، در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب شده است که از سال آینده تمامی محصولات خودروسازان در بورس کالا عرضه شود و همچنین صلاحیت عرضه خودرو در بورس کالا از شورای رقابت اخذ و به بورس کالا واگذار شود. همین خبر کافی بود تا نمادهای گروه خودرو با ذوق و اشتیاق بسیاری به سمت صف خرید حرکت کنند. در ادامه این موضوع، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، نیز توضیحاتی را ارائه داد و افزود که برای نهایی شدن این موضوع، این امر باید در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.

در ادامه همان روز نیز شورای عالی بورس با قاطعیت تصویب کرد که عرضه خودرو در بورس کالا ادامه خواهد یافت و پس از ساعاتی اطلاعیه عرضه‌های جدید منتشر شد. با این حال اما هنوز خبری از عرضه محصولات پرتیراژی همچون ۲۰۷، دنا و... که از سمت شورای رقابت انحصاری اعلام شده بودند، نیست. بنابراین طبق این صحبت‌ها می‌توان چنین برداشت کرد که قدم‌های مثبتی در جهت مخالف شورای رقابت برداشته شده است اما همچنان تا قطعی شدن این موضوع راه نسبتا طولانی باقی مانده است.

سیگنال روند کاهشی ارزش معاملات

نگاهی به روند ارزش معاملات خرد بورس تهران طی چند هفته گذشته به خوبی نشان می‌دهد که شدت چالش‌ خودرویی‌ها تا چه حد بر وضعیت کلی و رونق اخیر بورس تهران، تاثیرگذار بوده است. تا قبل از شروع داستان شورای رقابت و مخالفت با عرضه خودرو در بورس کالا، بورس تهران به دلایلی از جمله بهبود چشم‌انداز خودروسازان، افزایش نرخ دلار و انتظارات تورمی، بهبود قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و... روزهایی صعودی و همراه با ورود پول را تجربه می‌کرد که با افزایش قابل توجه ارزش معاملات تا بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان نیز همراه شده بود.

با این حال اما این روند پرقدرت از اوایل بهمن ماه جای خود را به ریل نزولی داد و علاوه بر کاهش شاخص‌های قیمتی، ارزش معاملات نیز وارد مسیری کاهشی شد به طوری که در دو روز انتهایی هفته گذشته، این متغیر به کانال ۴ هزار میلیارد تومانی نزول کرد که نشان می‌دهد در این میان خریداران و فروشندگان در هر دو جبهه، در رابطه با اقدامات خود با شک و تردید همراهند. از آنجا که متغیر ارزش معاملات خرد سهام به عنوان پارامتری برای اندازه‌گیری رونق بورس تهران شناخته می‌شود، می‌توان چنین برداشت کرد که فعلا ممکن است تا نزدیک شدن به نتیجه نهایی این اتفاقات، در مسیری کم‌نوسان حرکت کنیم. از طرفی طی روزهای گذشته بازارهای جهانی و قیمت کامودیتی‌ها (به جز نفت) نیز رنگ سرخ به خود گرفته‌اند و این موضوع می‌تواند به افزایش قدرت عرضه‌ها منجر شود.

نکته تکنیکالی شاخص کل بورس

همانطور که در تصویر زیر از نمودار شاخص کل بورس پیداست، حمایت محدوده ۱.۵۴ میلیون واحدی این شاخص که بارها نیز راجع به آن در گزارش‌های گذشته صحبت شده بود، توانست نقش خوبی در عدم تداوم ریزش بازار بازی کند. طبق ابزارهای تکنیکالی رسم شده در تصویر زیر، حوالی مرز ۱.۵۴ میلیون واحدی هم از لحاظ استاتیک و هم از لحاظ نسبت‌های فیبوناچی از حمایت مناسبی برخوردار است که تاکنون توانسته کارساز باشد و انتظار می‌رود با شرایط فعلی بتواند در روزهای آینده نیز اعتبار خود را حفظ کند. تنها نکته مبهم وضعیت تکنیکالی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای، خط داینامیک آبی‌ رنگی است که طی روزهای گذشته شکسته شد و اکنون بالای کندل‌ها قرار دارد. بنابراین برای تداوم روند صعودی نیاز است که این خط در روزهای پیش به سمت بالا شکسته شود وگرنه می‌تواند تا حدی مانع قدرت صعودی بازار باشد.

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما