اختصاصی اقتصاد 100

مرکز پژوهش‌های مجلس: امیدی به بهبود بازار کار نیست/ سهم جوانان از شاغلان کشور چقدر است؟

اقتصاد 100 - تنها 33 درصد از جمعیت شاغلان ایرانی را گروه سنی 15 تا 34 سال تشکیل می‌دهند.

مرکز پژوهش‌های مجلس: امیدی به بهبود بازار کار نیست/ سهم جوانان از شاغلان کشور چقدر است؟

به گزارش اقتصاد 100، شمار شاغلان این گروه سنی که البته موثرترین و کاربردی‌ترین گروه سنی در کشور تلقی می‌شوند نشان از بنیه‌ی ضعیف بازار کار ایران در جذب جوانان دارد؛ در حالی که نیروی جوانی یکی از مهمترین محرک‌های بازار کار ایران تلقی می‌شود.  

بر اساس گزارشی که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شده است، 37 درصد از جمعیت 84 میلیون نفری در ایران در گروه سنی 15 تا 34 سال قرار دارند اما با این حال تنها 33 درصد از این افراد در بازار کار ایران شغل دارند.

شاغل نبودن این گروه سنی، خصوصا وقتی از مرحله‌ی بیست و دو سالگی عبور می‌کنند نشان از طولانی شدن دوره تحصیل، طولانی شدن دوره تشکیل زندگی و همچنین استفاده از انرژی و نیروی جوانی برای ساختن آینده دارد.

طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٤ میلیون و ٦٨٦ هزار نفر است. به این ترتیب با توجه به سهم 37 درصدی پانزده تا سی و چهارساله‌ها از کل جمعیت ایران، حدود سی و یک میلیون نفر در این گروه سنی در ایران حضور دارند اما از این تعداد تنها هشت میلیون و 386 هزار نفر شاغل محسوب می‌شوند چرا که طبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس از شمار کل شاغلان تنها 33 درصد در این گروه سنی حضور دارند. شمار بالای بیکاران این گروه سنی نشان از ناکارآمدی بازار کار ایران دارد و آن طور که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است حتی در قالب برنامه هفتم توسعه نیزامید چندانی به بهبود کیفیت بازار کار ایران و حل بحران بیکاری نیست.

این مرکز در تازه‌ترین گزارش خود تاکید کرده است: هدف کمی مرتبط با اشتغال در لایحه برنامه رشد 3.5 درصدی( یعنی یک میلیون نفری در سال) اشتغال است. اما به دلیل عدم ارائه سند پشتیبان برای برنامه هفتم توسعه توسط دولت، اطلاعی از نحوه‌ی هدفگذاری مذکور یا جزئیات

بیشتر درخصوص جامعه هدف مورد نظر وجود ندارد. همچنین سازگاری این هدف با رشد اقتصادی 8 درصدی محل

ابهام است. ضمن اینکه بررسی سابقه افزایش اشتغال در کشور طی دهه اخیر نشان می‌دهد که بدون پیشبینی تحولاتی

خاص در بخش تقاضای بازار کار، امکان تحقق اشتغال یک میلیون نفری در سال و ایجاد اشتغال پایدار دشوار خواهدبود.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما