عملکرد نماگرهای بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت+فیلم

در این هفته کاری شاخص کل بورس با کاهش ۱.۳۷ درصدی در ارتفاع ۱ میلیون و ۹۴۶ هزار واحدی ایستاد.

 عملکرد نماگرهای بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت+فیلم

به گزارش اقتصاد100، در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش ۲.۴۹ درصدی در پله ۶۶۷ هزار و ۸۳۹ واحد قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱.۷۸ درصدی در تراز ۲۴ هزار و ۹۶۸ واحدی ایستاد و در نهایت این هفته هر سه شاخص روندی منفی را طی کردند.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت منسوجات با افزایش ۱.۴۴ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت استخراج نفت به جز کشف با افزایش۰.۲۴ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. در این هفته صنعت سایر معادن نیز با کاهش ۱۳.۵۳ درصدی بیشترین اُفت را بین صنایع بورسی تجربه کرد.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۶ هزار و ۳۵ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۳ هزار و۴۱۷ میلیارد تومان، یکشنبه ۳ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان، دوشنبه ۳ هزار و ۱۸۳ میلیارد تومان، سه شنبه ۳ هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان و چهارشنبه ۳ هزار و ۱۲۴ میلیارد تومان ارزش معاملات روی تابلو ثبت شد.

خروج ۲ هزار و ۱۵۱ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام

به گفته او، در این هفته کاری بازار هر پنج روز خروج نقدینگی افراد حقیقی را شاهد بود به طوری که شنبه ۵۵۳ میلیارد تومان، یکشنبه ۴۲۶ میلیارد تومان، دوشنبه ۳۱۴ میلیارد تومان، سه شنبه ۷۰۱ میلیارد تومان و چهارشنبه ۱۵۷ میلیارد تومان خروج نقدینگی ثبت شد و در نهایت در این هفته کاری ۲ هزار و ۱۵۱ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عملکرد صندوق‌های با درآمد ثابت هم گفت: این صندوق‌ها چهار روز کاری را شاهد ورود نقدینگی بودند و در نهایت ۸۱۲ میلیارد تومان نقدینگی به این صندوق‌ها تزریق شد.

در ادامه دیگر کارشناس بازار سرمایه رباب وفایی گفت: این هفته نیز شاهد افت قیمت اکثر نماد‌های بورسی بودیم، آن هم در حالی که خبری از کوچکترین اتفاق بد بنیادی در روند تولید فروش اکثر شرکت‌ها نیست برعکس شاهد گزارشات ماهانه خوب، برنامه‌های مرتبط با افزایش سرمایه و.. هستیم. با کوچکترین رنج در سهام شاهد هیجان منفی در فروش و ترس از ریزش بیشتر بودیم.

او افزود: همه چیز روی تابلو‌های معاملاتی در طول هفته ناامید کننده بود، از ارزش معاملات تا حتی سفارشات حمایتی بازارساز و فقط شاهد نوسانات ناچیز بودیم. نبود فروشنده قوی در بازار نکته مثبتی است اثر این را آخرین روز کاری که با چند رنج مثبت در بازار شاهد خرید‌های قوی و خوبی بودیم به وضوح می‌توان درک کرد.

تلاش بازارساز‌ها برای برگشت اعتماد به بازار سرمایه

وفایی می‌گوید: تلاش بازارساز‌ها برای برگشت اعتماد و ثبات به بازار با اخبار و تلاش‌هایی که بر روی تابلو دارد انجام می‌شود مشهود است. امروز تحرکاتی در بازار اتفاق افتاد که خوشبختانه سهم‌های شاخص هم وزنی به آن واکنش مثبت نشان دادند. به نظر می‌رسد تحت تاثیر سه خبر مربوط به نرخ گاز، دلار پتروشیمی و پالایشگاهی و وضعیت صنعت بود و اخبار و شایعاتی در بازار چرخید که ممکن است این گره‌ها باز شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: امیدواریم این روند ادامه پیدا کند تا کم کم کف سهم‌ها تثبیت و ترس بی دلیل بازار ریخته شود و بازگشت تعادل و رشد قیمت‌ها را پیش رو داشته باشیم.

او می‌گوید: بالاترین ارزش معاملات خرد در سال ۱۴۰۲ مربوط به ۱۶ اردیبهشت ۲۵۲۷۹ میلیارد تومان و پایین‌ترین ارزش معاملات خرد در سال ۱۴۰۲ مربوط به ۲۵ مرداد ۳۴۶۴ میلیارد تومان رقم خورد.

 
 
 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما