قبل از قبول چک بخوانید / چک ها در کدام استانها بیشتر برگشت می خورند ؟

اقتصاد 100 - اجرای قانون جدید چک، نسبت تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی را کاهش داده است. تعداد کل چک‌ها نیز در اسفندماه سال 1401 به بیشترین میزان خود در دو سال گذشته رسیده است.</p>

قبل از قبول چک بخوانید / چک ها در کدام استانها بیشتر برگشت می خورند ؟

چک‌های برگشتی در سالیان اخیر در نظام اقتصادی و حتی اجتماعی ایران مشکلات بسیاری را ایجاد کرده بود. چک‌‌هایی که برگشت‌خوردن آن‌ها، نه تنها تبعات منفی اقتصادی قابل توجهی به‌وجود می‌آورد، بلکه زندانیان بسیاری را در زندان‌های کشور به‌جا ‌می‌گذاشت که اثر منفی آن، وضعیت اجتماعی کشور را نیز تهدید می‌کرد.

با این حال بررسی آمارهای بانک مرکزی از معاملات صورت‌گرفته به وسیله چک نشان می‌دهد که میزان چک‌های برگشتی در ماه‌های اخیر و به‌ویژه اسفندماه سال 1401 به طور قابل توجهی کاهش یافته است. موضوعی که به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل آن اجرای قانون جدید چک از خردادماه سال 1400 و اقدامات پیش‌گیرانه و تنبیهی در این قانون برای چک‌های بی‌محل است.

افزایش 15.6 درصدی مبلغ چک‌ها در اسفندماه

بررسی گزارش بانک مرکزی از آمار چک‌های مبادله‌ای نشان می‌دهد که در اسفندماه سال 1401 بیش از 8.6 میلیون فقره چک به ارزش حدود 588 هزار میلیارد تومان مبادله شده است که این رقم در مقایسه با بهمن‌ماه از نظر تعداد چک‌ها 2.7 درصد و از نظر مبلغ حدود 15.6 درصد افزایش یافته است.

نکته قابل توجه این گزارش آن است که میزان استفاده از چک در اسفندماه به بیشترین میزان خود در دو سال اخیر رسیده است. این در حالی است که پس از اجرای قانون جدید چک، میزان استفاده از این ابزار در مراودات تجاری کاهش یافته بود، چراکه فعالان اقتصادی هنوز با طرز استفاده از چک‌های جدید آشنا نبودند و چک‌های سنتی را به چک‌های صیادی ترجیح می‌دادند. با این وجود، با گذشت زمان و برطرف شدن مشکلات و موانع این قانون، میزان استفاده از چک، بار دیگر صعودی شده است. البته نباید از اثر تورم بر افزایش مبلغ چک‌ها نیز قافل شد.

مطالعه بیشتر:
سوءمدیریت یا ملاحظات سیاسی؛ علت سرکوب آمار تورم چیست؟

بازگشت اعتبار چک با اجرای قانون جدید

دیگر نکته مهم گزارش بانک مرکزی از آمار چک‌ها در اسفندماه، کاهش محسوس چک‌های برگشت‌خورده در این ماه است. بر اساس این گزارش، در آخرین ماه سال 1401 تنها 6.7 هزار فقره معادل هفت درصد چک‌های صادرشده برگشت خوردند. این در حالی است که این رقم در بهمن‌ماه همان سال معادل 7.3 درصد و در اسفندماه سال 1400 برابر با 8.9 درصد بود.

بررسی آمار چک‌های برگشتی از نظر مبلغ آنها نیز نشان‌دهنده آن است که در اسفندماه سال گذشته 51 هزار میلیارد تومان معادل 8.7 درصد چک‌های مبادله شده، برگشت خوردند. رقمی که در بهمن‌ماه این سال معادل 9.2 درصد ثبت شده بود و در اسفند سال 1400 به 11 درصد می‌رسید.

مطالعه بیشتر:
نگاهی به رویه بانک مرکزی درباره بازار ارز/ توصیه مجلس چیست؟

مبادله نیمی از کل چک‌‌ها در سه استان

نگاهی به آمار چک‌های مبادله‌شده به تفکیک استان‌های کشور نشان می‌دهد که در اسفندماه، بیش از نیمی از کل چک‌‌ها در سه استان مبادله شده است. شهروندان استان تهران، با صدور بالغ بر 2.9 میلیون فقره چک معادل 33.7 درصد از کل چک‌ها به ارزش 293 هزار میلیارد تومان، بیشترین سهم از صدور چک‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. پس از تهران، استان‌های اصفهان و خراسان رضوی نیز با تخصیص به ترتیب 10.5 درصد و هفت درصد از کل چک‌ها، بیشترین سهم را در مقایسه با دیگر استان‌ها داشتند.

از نظر مبلغ چک‌های مبادله‌شده نیز این سه استان بیشترین سهم از چک‌های مبادله شده را داشتند؛ به‌طوری که ارزش چک‌های مبادله‌ای در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب 49.9 درصد، 7.2 درصد و 5.2 درصد از کل مبلغ چک‌هاست.

خوش‌حساب‌ترین و بدحساب‌ترین استان‌ها کدام بودند؟

از سویی دیگر بررسی نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای نشان می‌دهد که استان‌های خراسان شمالی با 11.2 درصد، کهگیلویه و بویراحمد با 11 درصد و چهارمحال و بختیاری با 10.4 درصد، بیشترین سهم از چک‌های برگشتی را به خود اختصاص دادند. مردم استان‌های گیلان، البرز و مازندران نیز خوش‌‌حساب‌ترین‌ها بودند و کمترین میزان چک برگشتی را ثبت کردند.

در این میان، در استان تهران نیز 181 هزار فقره چک به مبلغ 20 هزار میلیارد تومان برگشت خورد که از نظر تعداد، 6.2 درصد و از نظر ارزش، 6.9 درصد از کل چک‌های مبادله‌شده در این استان بود.

منبع : تجارت نیوز

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز