ساخت ماهواره مشترک علمی تحقیقاتی ایران و روسیه ۲ هفته آینده عملیاتی می‌شود

اقتصاد ۱۰۰ - رییس دانشگاه تهران از ساخت ماهواره مشترک علمی تحقیقاتی این دانشگاه با دانشکده هوافضای دانشگاه مسکو خبر داد و گفت:‌ اجرای برنامه‌های عملیاتی این طرح از ۲ هفته آینده آغاز می‌شود.

ساخت ماهواره مشترک علمی تحقیقاتی ایران و روسیه ۲ هفته آینده عملیاتی می‌شود

به گزارش گروه دانش و فناوری، سیدمحمد مقیمی روز دوشنبه در حاشیه مراسم نکوداشت مقام معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و اولین گردهمایی روسای دانشکده های الهیات سراسر کشور، در رابطه با دستاوردهای اجلاس روسای دانشگاه‌های ایران و روسیه اظهار داشت: در رابطه با تبادل دانشجو و استاد نیز توافقات اجرایی خوبی را با این دانشگاه انجام دادیم که از یک ماه آینده اجرایی می شود.

رییس دانشگاه تهران توضیح داد: در رابطه با تبادل استاد هم توافق کردیم که اساتید ما از فرصت های مطالعاتی دوجانبه استفاده کنند.

وی گفت: از گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مسکو دیدار کردم، با دانشجویان آنها نیز نشست برگزار کردیم و دانشجویان روس ابراز علاقه بسیاری برای سفر به ایران می کردند که همانجا مقدمات سفر آنها را فراهم کردیم که به میزبانی دانشگاه تهران سفر ۲ ماهه‌ای را در تابستان به ایران داشته باشند و از برخی دانشگاه‌های کشور بازدید کنند.

ساخت ماهواره مشترک علمی تحقیقاتی ایران و روسیه ۲ هفته آینده عملیاتی می‌شود

مقیمی افزود: راه اندازی رشته ها را نیز در دستورکار داریم. همچنین با مجموعه گروه دانشکده هوافضای دانشگاه مسکو توافقاتی را انجام دادیم و بازدیدی از موزه فضایی روسیه داشتیم که به زودی شاهد این باشیم که ماهواره مشترکی را دانشگاه تهران با روس ها در زمینه علمی تحقیقاتی به صورت مشترک عملیاتی کند.

رییس دانشگاه تهران گفت: قرار شده که اقدامات عملیاتی آن از دو هفته آینده آغاز شود که ما بتوانیم در آینده ای نزدیک یک ماهواره مشترک علمی تحقیقاتی را روانه فضا کنیم. در مورد بحث های مالی آن نیز توافق اولیه صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین قرار شد در ادامه فعالیت‌های علمی آموزشی بتوانیم رشته های دوگانه را با مدارک رسمی دو دانشگاه تهران و دانشگاه مسکو به فارغ التحصیلان ارائه دهیم؛ بنابراین اتفاقات خوبی در رابطه با دانشگاه های روسیه و تعامل آنها با دانشگاه تهران اتفاق خواهد افتاد.

مقیمی در ادامه گفت: دانشگاه دولتی مسکو در بعضی از رشته ها جزو دانشگاه های برتر دنیا است و بعضی از رشته های آنها در دنیا سرآمد هستند؛ البته دانشگاه تهران هم در بعضی از حوزه ها در دنیا سرآمد است؛ بنابراین روس ها ابراز علاقه می کنند که این روابط  توسعه یابد.

وی افزود: فصل جدیدی از روابط دانشگاه های ایران و روسیه باز شده است که با رفت و آمدهای اساتید و دانشگاهیان دو طرف حتما یک فضای جدید شکل می گیرد که من امیدوارم به نفع هر دو کشور و منطقه باشد.

رییس دانشگاه تهران یادآور شد: دانشگاه های برتر جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، اجلاسیه ای را نزدیک به ۱۰ سال است که تحت عنوان اجلاسیه دانشگاه‌های برتر به صورت رفت و برگشت در تهران و مسکو برگزار می کنند. امسال این اجلاس در مسکو برگزار شد و دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در یک اجلاس دو روزه به بررسی روابط علمی و فرهنگی دو کشور پرداختند.

وی گفت: روابط سیاسی بین ایران و روسیه یک رابطه بسیار حسنه است و در طول تاریخ روابط رسمی ایران و روسیه به این نزدیکی نبوده است. اما نتوانستیم در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی همپای حوزه‌های سیاسی این روابط را ارتقا دهیم. 

مقیمی افزود: این سفر در این مقطع از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و با استقبال ویژه مقامات علمی و مقامات ارشد سیاسی روسیه مواجه شد. مشاور پوتین و وزیر علوم این کشور و روسای برخی دانشگاه های این کشور نیز در این اجلاس هم سخنرانی کردند و هم حضور فعالی داشتند. 

وی ادامه داد: موضوعی که در صحبت‌های مقامات سیاسی و علمی روسیه بیش از هر مطلب دیگری برجسته بود، تمایل شدید آنها به ارتقای روابط میان دو کشور بود؛ آنها علاقمند هستند که این روابط را ارتقا دهیم؛ بنابراین در زمینه های مختلف توافقاتی کردیم.

رییس دانشگاه تهران گفت: در این اجلاس چند پیشنهاد ارائه کردم. یکی از پیشنهادها این بود که اتحادیه دانشگاه های شانگهای را با محوریت دانشگاه تهران شکل دهیم. پیش از این موافقت اولیه را از سفیر چین در ایران دریافت کرده بودیم. روسیه هم از این ایده استقبال کرده است. راه اندازی مرکزی به عنوان مرکز تبادلات علمی و فناوری بین ایران و روسیه پیشنهاد دیگر من بود که قرار شد این مرکز را در ایران در دانشگاه تهران ایجاد کنیم.

مقیمی ادامه داد: دانشگاه دولتی مسکو نیز مانند دانشگاه تهران در ایران، نماد آموزش عالی در روسیه است؛ از این رو، قرار شده است به زودی این مرکز در دانشگاه دولتی مسکو نیز راه اندازی شود تا مرکزی برای رفت و آمدهای علمی و فرهنگی دو کشور باشد.

وی افزود: یکی دیگر از پیشنهادات بنده که با استقبال مواجه شد بحث مربوط به سند راهبردی ۲۵ ساله بین ایران و روسیه بود که در حال تدوین است؛ پیشنهاد دادم که دانشگاه های برتر دو کشور در تدوین این سند نقش داشته باشند و یک پیوست علمی برای سند تهیه شود که بتوانیم با رویکرد علمی روابط دو کشور را ارتقا دهیم. 

مقیمی تاکید کرد: در آنجا هم اعلام کردم که اگر می‌خواهیم روابط پایدار و ماندگار باشد، باید نهادسازی علمی صورت بگیرد؛ چراکه از طریق نهاد علم و دانشگاه ها است که این پایداری می تواند اتفاق بیفتد.​

انتهای پیام

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز