حرکت تاریخی رهبر انقلاب؛ مردم و دولت خیالشان راحت شد!

اقتصاد100- ایران با موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد خود، در مسیر تبدیل‌شدن به شاهراه ترانزیتی منطقه قرار دارد. توسعه کریدورهای حمل‌ونقل زمینی، ریلی، دریایی و هوایی، فرصتی طلایی برای افزایش درآمد ارزی، اشتغال‌زایی و تقویت جایگاه ژئوپلیتیک کشور فراهم می‌کند.

حرکت تاریخی رهبر انقلاب؛ مردم و دولت خیالشان راحت شد!

مسیرهای ارتباطی نظیر کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب، به‌عنوان شاهراه‌های ترانزیتی، نقش مهمی در تبدیل ایران به مرکز حمل‌ونقل منطقه‌ای ایفا می‌کنند. این مسیرها علاوه بر مزایای اقتصادی مانند درآمد ارزی و ایجاد اشتغال، به توسعه زیرساخت‌ها و تقویت قدرت چانه‌زنی سیاسی کشور کمک شایانی می‌کنند. در دنیای امروزی که زمان، هزینه و امنیت، سه رکن اصلی در تجارت بین‌الملل هستند، ایران می‌تواند با بهبود زیرساخت‌های ترانزیتی و گمرکی، سهم قابل ملاحظه‌ای از بازار جهانی حمل‌ونقل کسب کند.

بهبود این طرح‌ها تأثیر مستقیم بر مناطقی دارد که در مسیرهای ترانزیتی واقع شده‌اند، زیرا ایجاد راه‌آهن، پایانه‌های چندمنظوره و مراکز لجستیکی در این مناطق، اشتغال پایدار و خدمات حمایتی نظیر تعمیرگاه‌ها، هتل‌ها و مراکز ذخیره‌سازی را به همراه خواهد داشت. این اقدامات به توزیع عادلانه‌تر منابع ملی و کاهش تمرکز اقتصادی منجر می‌شود.

امنیت انرژی و تجارت نیز تا حد زیادی وابسته به توسعه این کریدورها هستند. با افزایش رقابت بر سر مسیرهای صادراتی و وارداتی، ایران قابلیت تبدیل شدن به گزینه‌ای مطمئن برای کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و حتی چین را دارد. این موقعیت استراتژیک، توان کشور در مدیریت تحریم‌ها و تنش‌های سیاسی را نیز ارتقا می‌دهد.

علاوه بر این، شرکت در پروژه‌های چندملیتی نظیر کریدور بین‌المللی شمال-جنوب یا همکاری در طرح کمربند-جاده چین، می‌تواند جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی را برای ایران تسهیل کند. کشورهای مشارکت‌کننده در این طرح‌ها از این طریق به همکاری‌های گسترده‌تر دیپلماتیک و اقتصادی تشویق خواهند شد و ایران از انزوای اقتصادی تا حد زیادی خارج خواهد شد.

<رهبر

تأکید ویژه مقام معظم رهبری بر نقش راه‌های ارتباطی

از نگاه استراتژیک، مسیرهای ترانزیتی بیشتر از یک مسئله اقتصادی به شمار می‌روند؛ این راه‌ها به‌عنوان ابزار قدرت نرم و نفوذ منطقه‌ای ایران، جایگاه خاصی دارند. کنترل و مدیریت مسیرهای ترانزیتی به ایران اجازه می‌دهد که در معادلات سیاسی نیز قدرت بیشتری داشته باشد. بنابراین، تکمیل و توسعه این طرح‌ها ضروری است تا موقعیت ایران در دنیای چندقطبی به‌طور قابل توجهی تثبیت شود.

معاون اول رئیس جمهور نیز به اهمیت ساخت و گسترش کریدورها بر اساس توصیه‌های رهبر انقلاب اشاره کرده و گفته است که این طرح‌ها می‌توانند منافع فراوانی برای کشور داشته باشند.

محمدرضا عارف در جلسه‌ای که با حضور وزیر راه و شهرسازی و مسئولان دولتی برگزار شد، تأکید کرد که طی سال‌های گذشته از این ظرفیت چشمگیر استفاده کافی انجام نشده و از مزیت‌هایی که موقعیت جغرافیایی ایران در اختیار قرار می‌دهد، غفلت شده است.

<عارف

ایران در مسیر نقش‌آفرینی بیشتر

محمدرضا عارف همچنین اظهار داشت که جلسات تخصصی در دولت برای تسریع در اجرای این کریدورها برگزار می‌شود تا هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های مرتبط صورت گیرد و طرح‌ها بر اساس برنامه‌ریزی‌های وزرات راه و شهرسازی پیش برود.

او با اشاره به ضرورت بهره‌برداری از تغییرات منطقه‌ای گفت: "اگر در گذشته به توسعه کریدورها و فرصت‌های درآمدزایی آن‌ها توجه کرده بودیم، امروز می‌توانستیم چالش‌های اقتصادی کشور را بهتر مدیریت کنیم." وی همچنین تأکید کرد که بروکراسی در اجرای طرح‌های بین‌المللی باید کاهش یابد تا از مزایای این مسیرها در پیشرفت کشور به‌صورت حداکثری بهره‌مند شویم.

در این جلسه، وظایفی برای برخی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها مربوط به کریدورهای ترانزیتی تعیین شد.

علاوه بر این، وزارت راه و شهرسازی گزارشی از برنامه‌های دولت چهاردهم برای تکمیل مسیرهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی به منظور سهولت حمل‌ونقل داخلی و افزایش سهم ایران در بازارهای حمل‌ونقل ارائه کرد.

در ادامه نیز، طرح‌ها و برنامه‌های تأمین مالی مرتبط با کریدورهای آزادراهی، بزرگراهی و ریلی بررسی و تصمیم‌گیری شد تا امکان دستیابی به اهداف موردنظر فراهم شود.

حمل-و-نقل-ریلی

وبگردی
    ارسال نظر