چرا گوشی های شیائومی در آمریکا فروخته نمی‌شوند؟

اقتصاد ۱۰۰ - همانطور که می‌دانید، گوشی های شیائومی در بازار آمریکا فروخته نمی‌شوند. اما علتش چیست؟ آیا شیائومی هم مثل هواوی برای دولت چین جاسوسی می‌کند؟

چرا گوشی های شیائومی در آمریکا فروخته نمی‌شوند؟

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از گجت نیوز، مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint در این رابطه نوشت سال گذشته ضربه بزرگی به صنعت گوشی‌های هوشمند وارد شد. در مجموع ۱۲ درصد شاهد کاهش فروش بودیم، در حالی که سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ با افت فروش ۱۸ درصدی مواجه شدیم. در همین راستا درآمد حاصل از فروش گوشی‌های هوشمند نیز ۹ درصد کاهش پیدا کرد و به ۴۰۹ میلیارد دلار رسید که پایین‌ترین میزان ثبت شده از سال ۲۰۱۷ به بعد است.

اما بخش جالب این آمار مربوط به رتبه شرکت‌ها در عرضه و فروش گوشی‌های هوشمند است. جایگاه یک برند در طول سال می‌تواند بارها و بارها تغییر کند. همین اتفاق در مورد اپل و سامسونگ، پررنگ‌تر از سایرین است. در سه ماهه پایانی سال گذشته سامسونگ رتبه نخست بزرگ‌ترین گوشی‌ساز جهان را از آن خودش کرده بود، در حالی که تاج پادشاهی دنیای موبایل در حال حاضر روی سر اپل است. در سال گذشته، سود ۳۹۴.۳ میلیارد دلاری نصیب کمپانی اپل شد که ۲۳ درصد کل سود بازار موبایل را تشکیل می دهد. سامسونگ نیز با سود ۲۴۵.۷ میلیارد دلاری و سهم ۱۹ درصدی، در رتبه بعدی قرار دارد.

رقابت اپل و سامسونگ

آمارهای قدیمی نشان می‌دهند که در سال ۲۰۱۱ که صنعت گوشی‌های هوشمند هنوز نوپا بود، فقط ۳۵ درصد آمریکایی‌ها صاحب یک گوشی هوشمند بودند. اما این آمار در آوریل ۲۰۲۱ به ۸۵ تا ۹۷ درصد رسید. در ژوئن ۲۰۲۱ نیز نیمی از مردم جهان صاحب یک گوشی هوشمند بودند که حالا برخی گمانه‌زنی‌ها از افزایش آن به ۸۶ درصد در سال جاری خبر می‌دهند.

دو گوشی‌ساز اپل و سامسونگ، ۴۲ درصد سهم کل بازار موبایل را در اختیار دارند. بنابراین با توجه به زمان، تلاش و پولی که برای کمپین‌های بازاریابی خود خرج می‌کنند، بدیهی است که بسیاری از آمریکایی‌ها متوجه ده‌ها برند گوشی‌ساز فعال در جهان نباشند و از محصولات این دو شرکت استفاده کنند.

گوشی های شیائومی در آمریکا وجود ندارند

آمار شوکه‌آور دیگری که وجود دارد، این است که دیگر آمریکا بزرگ‌ترین سهم بازار موبایل جهان را در اختیار ندارند. این افتخار اکنون متعلق به بازار چین است. این یعنی فروش در همین بازار برای شیائومی کافی بوده تا بتواند به‌عنوان یک گوشی‌ساز چینی در جایگاه سوم بزرگ‌ترین گوشی‌سازهای جهان جای بگیرد.

عرضه نشدن گوشی های شیائومی در آمریکا

شیائومی تولیدکننده انواع لوازم الکترونیکی است. از اسکوترهای برقی گرفته تا ساعت‌های هوشمند، ایربادهای بی‌سیم، ماشین ریش‌تراش و جاروبرقی‌های مختلف در کارخانجات این شرکت چینی تولید می‌شوند. گوشی‌های هوشمند اندرویدی این برند نیز بالاترین ارزش خرید را به‌خاطر نسبت قیمت به کیفیتی که دارند، ارائه می‌کنند. در حال حاضر گوشی های شیائومی در بیش از ۵۰ کشور جهان فروخته می‌شوند، اما هیچوقت ایالات متحده یکی از آن‌ها نبوده است.

البته این شرکت در فوریه ۲۰۱۶ تلاش کرد چند مدل از گوشی‌هایش را به بازار آمریکا عرضه کند. و این کار را با همکاری یک شرکت مخابراتی گمنام که خود آن زیر نظر T-Mobile کار می‌کرد، انجام داد. اما کمتر از ۲۴ ساعت بعد، وقتی گوشی‌های این شرکت باید مراحل اخذ یک گواهینامه دیگر را طی می‌کردند، یک مرتبه فروش آن‌ها متوقف شد. در همان زمان هم شیائومی می‌دانست که مجاز به فروش گوشی‌هایش در خاک ایالات متحده نیست. آن‌ها حتی هیچ برنامه‌ای برای همکاری با توزیع‌کنندگان مجاز در ایالات متحده برای فروش در آینده نیز نداشتند.

شیائومی زیر بار حرف زور آمریکا نمی‌رود

در روزهای پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ، دولت او برچسب «ارتباط با دولت کمونیست چین» را به شیائومی زد و آن را در فهرست سیاه خود قرار داد. متعاقباً، این قانون هرگونه سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در این شرکت را ممنوع کرد و جلوی ورود محصولاتش به خاک ایالات متحده را هم گرفت. شیائومی سپس شکایتی را تنظیم کرد تا دولت بایدن در مه ۲۰۲۱، دستورالعمل دولت قبلی در مورد شرکت شیائومی را لغو کند.

عرضه نشدن گوشی های شیائومی در آمریکا

اما حالا ۲ سال از آن زمان گذشته و هنوز هم گوشی های شیائومی در آمریکا عرضه نمی‌شوند. دو دلیل عمده برای این اتفاق وجود دارد. اولین دلیل، نوع تجارت شیائومی است که محدودیت ۵ درصدی برای سود حاصل از فروش سخت افزارهایش است. این سود بسیار کمتری نسبت به اپل، سامسونگ و دیگر شرکت‌های گوشی‌ساز است و در نتیجه توازن بازار را به هم میزند. علت بعدی، نوع فروش مستقل گوشی‌های این شرکت است، در حالی که گوشی‌ها در ایالات متحده باید با همکاری شرکت‌های مخابراتی مثل ورایزن، AT&T‌ و T-Mobile عرضه شوند.

هوگو بارا، مدیرعامل سابق شیائومی نیز در آن زمان گفته بود که برندها برای حضور در بازار آمریکا باید با یک شرکت مخابراتی مشارکت داشته باشند و شیائومی این را نمی‌پذیرد. اگر غول چینی بخواهد به بازار آمریکا برسد، باید هزینه زیادی را صرف بازسازی مدل کسب‌و‌کار خودش کند. سال گذشته شیائومی تأکید کرد که «گرچه ایالات متحده بازار بسیار مهمی است، اما در حال حاضر ما هیچ برنامه‌ای برای عرضه گوشی‌هایمان به این بازار نداریم». بعد از آن هم تنش‌ها میان چین و آمریکا به‌خاطر حمایت احتمالی این کشور از روسیه در جنگ با اوکراین افزایش پیدا کرد تا عملاً پرونده فروش گوشی های شیائومی در آمریکا بسته شود.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما