بازار ارز و سکه به کجا می رود؟ سکوت پر ابهام مسئولان ساختمان شیشه‌ای میرداماد

بازار ارز و سکه به کجا می رود؟ سئوالی که سکوت پر ابهام مسئولان ساختمان شیشه‌ای میرداماد آن را جدی تر می کنند، ضمن اینکه رئیس بانک مرکزی هم در روزهای گذشته همواره وعده بازگشت آرامش و تعدیل قیمت ارز را داده است، وعده ای که البته تا به امروز بی سرانجام بوده و موجب شده تا اعتماد به اظهارات وی از سوی مردم با چالش های جدی مواجه شود.

بازار ارز و سکه به کجا می رود؟ سکوت پر ابهام مسئولان ساختمان شیشه‌ای میرداماد

به گزارش خبرنگار پول و سرمایه اقتصاد 100- این روزها افزایش لجام گسیخته بهای سکه و ارز را در شرایطی شاهد هستیم که به نظر می رسد دیگر مسئولان بانک مرکزی حتی ایده ای هم برای کنترل بازار و بازگشت آرامش به آن ندارند، تا به آنجا که به نظر می رسد ساختمان شیشه ای میرداماد و کارکنانش تنها نظاره گر بازار هستند.

گرانی ارز به رغم وجود درآمد ارزی

 این امر موجب شده تا لحظه به لحظه اقتصاد کشور به نقطه بحرانی خود نزدیک و نزدیکتر شود، تا به آنجا که کیومرث سرمدی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس از مسئولان بانک مرکزی خواسته است برای کنترل قیمت ارز باید روش‌های عملیاتی و شدنی ارائه دهند. همچنین لطف الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین در مجلس نیز تاکید داشته است که رئیس بانک مرکزی باید در مجلس حضور یابد و توضیح دهد که چرا با وجود داشتن درآمد ارزی، قیمت دلار در حال افزایش است.

این در حالی بوده که رئیس بانک مرکزی هم در روزهای گذشته همواره وعده بازگشت آرامش و تعدیل قیمت ارز را داده است، وعده ای که البته تا به امروز بی سرانجام بوده و موجب شده تا اعتماد به اظهارات وی از سوی مردم با چالش های جدی مواجه شود.

در این میان همانطور که اشاره شد باید گفت؛ گرانی انواع ارز در نبود درآمد ارزی شاید مقوله ای باشد که تا حدی متولیان امر بتوانند آن را توجیه کنند، ولی واقعیت این است که امروز که درآمد ارزی داریم، چرا باید بهای دلار و کالاهای سرمایه ای مانند سکه طلا به طور سرسام آوری افزایش یابد؟ آنچه که از نظر سیاهکلی به سیاست‌های غلط بانک مرکزی بازمی‌گردد و بانک مرکزی نه تنها نتوانسته بازار ارز را به خوبی مدیریت کند، بلکه نتوانسته بانک‌ها را هم مدیریت کند.

البته این را هم باید عنوان کرد اگرچه می توان این اظهار نظر نمایندگان مجلس را نشانه ای برای دلنگرانی نمایندگان مردم در خانه ملت دانست، اما واقعیت این است که این روزها بهارستان‌نشینان هم ایده ای جدی برای واداشتن متولیان امر به کنترل بازار ندارند. آنچه که موجب شده تا صدای قدم های تورم چند باره هر روز بیش از دیروز به گوش برسد.

ضمن اینکه باید عنوان کرد؛ این موضوع که این نوسانات صعودی قیمت‌ها در حوزه های مختلف از جمله مسکن حتی، نیازهای اولیه مردم، کالاهای اساسی، خدمات و ... را تحت تاثیر آن قرار داده است و به تدریج خود نیز زمینه ساز بروز بسیاری دیگر از مشکلات در جامعه خواهد شد.

عدم موفقیت تیم اقتصادی تا نبود برنامه علمی

براین اساس سرمدی تاکید دارد که در کنار اینکه عوامل مختلفی در بالا رفتن یا تلاطمات قیمت ارز تاثیر دارد، اما عملکرد تیم اقتصادی و سیاست گذاران در حوزه مسائل اقتصادی به خصوص مساله ارز را در این زمینه موفق نمی بینم. همچنین متاسفانه برنامه خاصی که منطبق بر یک روش علمی واقعی در حوزه مسائل اقتصادی باشد، از سوی بانک مرکزی مشاهده نمی شود که نتیجه آن نیز این شده که روز به روز شاهد افزایش قیمت ارز هستیم و متاسفانه این افزایش و بی نظمی در سایر اقلام از مسکن گرفته تا خودرو  و نیازهای اساسی مردم تاثیر مستقیم دارد.

براین اساس می طلبد که مسئولان بانک مرکزی از جمله رئیس کل این بانک و نیروهای فنی و متخصص آن روش های عملیاتی و شدنی برای کنترل قیمت ارز ارائه دهند و سیاست های کلی‌شان در رابطه با کنترل و نحوه عملکرد و اینکه چه کاری می خواهند در این رابطه انجام دهند را به مردم بگویند و با آنها صحبت کنند؛ چراکه اگر این صحبت ها منطبق بر واقعیت و روش های شدنی و قابل باور باشد به آرامش جامعه و قیمت هایی مانند ارز کمک خواهد کرد.

در این زمینه اشاره به اظهار نظر سیاهکلی نیز ضرورت دارد، اینکه وی بیان کرده است؛ مدت هاست طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را به هیئت رئیسه مجلس ارائه دادم، اما هنوز در دستور کار قرار نگرفته است. از هیئت رئیسه مجلس می‌خواهم که در یکی از سه‌شنبه های نظارتی مجلس شورای اسلامی، رئیس بانک مرکزی در مجلس حضور یابد و درباره عملکردش توضیح دهد. باید رئیس بانک مرکزی توضیح دهد که علی‌رغم آنکه ما دلار فراوان داریم، چرا نمی‌تواند بازار ارز کنترل کند؟ آنچه که شاید بتوان آن را دلیلی بر این امر دانست که سکاندار این روزهای بانک مرکزی یا توان مدیریت حوزه مربوطه را ندارد، یا به دلایلی قید مدیریت اصولی بر این بازار را زده است، آنچه که دودش مستقیم به چشم تمامی مردم کشور خواهد رفت.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی شما از قیمت خودرو در هفته های پیش‌رو چیست؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما