به گزارش اقتصاد 100،

موج مهاجرت روانشناسان ایران به ترکیه و آلمان / تنها ۶.۵ درصد روانشناسان موفق به دریافت پروانه شده اند

اقتصاد100: مسئله این است که فقط 8 هزار نفر توانسته اند طی این سالها پروانه بگیرند و ما بقی به دلایل مختلف نتوانسته اند که پروانه خود را از سازمان دریافت کنند بنابراین طبق آمار تنها ۶.۵ درصد از جامعه روانشناسی ایران توانسته است پروانه دریافت کند. مشروعیت یک سازمان مردم نهاد صنفی به تعداد اعضای آن است فلذا آیا سازمانی که کم تر از ۴۰ درصد جذب داشته است می تواند مشروعیت برای دادن پروانه فعالیت داشته باشد. 

موج مهاجرت روانشناسان ایران به ترکیه و آلمان / تنها ۶.۵ درصد روانشناسان موفق به دریافت پروانه شده اند

به گزارش خبرنگار اقتصاد100، سازمان نظام روانشناسی به عنوان دستگاه متخلف در صدور مجوز به شعبه 8 دادسرای تهران معرفی شده است و این سازمان از جمله دستگاهی است که مجوزهای خود را از درگاه ملی مجوزها صادر نکرده و شروط تعیین شده هیئت مقررات زدایی را رعایت نمی کند.

حتی خاندوزی وزیر اقتصاد نیز چندی پیش اعلام کرد که سازمان نظام روانشناسی از جمله دستگاه هایی است که هنوز از قانون تخلف دارند. این در حالی است که مدت هاست این سازمان برای اتصال به درگاه ملی مجوزها مقاومت می کند و حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در این باره می گوید: ما قانون خاص خود را داریم.

احمدرضا فتوت عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و دبیر کانون کشوری روانشناسان و مشاوران ایران در این خصوص گفت: کاربرگی که توسط هیئت مقررات‌زدایی تهیه شده تا سازمان نظام روانشناسی بر اساس آن مجوز بدهد عملا نادیده گرفته شده و اینکه حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی می گوید ما قانون خاص خود را داریم، نشان می دهد او حتی به قوانین سازمان نیز عمل نمی کند. چراکه با وجود اینکه هیئت مقررات زدایی برگزاری مصاحبه را برای این رشته حذف کرده است اما هنوز ما می بینیم که افراد برای مصاحبه حضوری فراخوانده می شوند. این در حالی است که هم اکنون درخواست مجوز اشتغال مشاوره روانشناسی از طریق سایت امکان پذیر نیست و باید افراد به صورت حضوری مراجعه کنند. طبق اولین و آخرین حسابرسی صورت گرفته فساد های مختلفی در سازمان نظام اتفاق افتاده است .

او ادامه می دهد: 20 سال است که سازمان نظام روانشناسی تاسیس شده و طبق قانون هر ساله می بایست حسابرسی صورت گیرد و مجمع عمومی تشکیل شود، اما بعد از 18 سال، آن هم با فشار بسیار بازرسان سازمان نظام و ورود سازمان بازرسی کل کشور اولین مجمع آن در سال ۱۴۰۰ برگزار شد. اما مجدد امسال مجمع آن برگزار نشده است و سازمان نظام از انجام حسابرسی و تشکیل مجمع امتناع ورزید. همچنین طبق قانون سازمان نظام کسی اگر بخواهد پروانه بگیرد باید حتما دو مدرک پیوسته مربوط داشته باشد اما ما افرادی داریم که با یک مدرک پروانه گرفته اند یا فردی را داریم که با مدرک پزشکی و یک مقطع روانشناسی توانسته، پروانه بگیرد.

کمتر از 40 درصد روانشناسان ارشد و دکتری عضو سازمان هستند

دبیر کانون کشوری روانشناسان و مشاوران با بیان اینکه ما حدود 350 هزار فارغ التحصیل و 250 هزار دانشجوی روانشناسی داریم می گوید: از این تعداد 120 هزار نفر کارشناسی ارشد و دکتری دارند و حدود 230 هزار نفر کارشناسی هستند که در قانون سازمان نظام روانشناسی این 230 هزار نفر نادیده گرفته شده اند و از آن 120 هزار نفر فارغ التحصیل ارشد و دکتری حدود 40 هزار نفرعضو سازمان نظام روانشناسی هستند. یعنی کم تر از 40 درصد روانشناسان ارشد و دکتری ما عضو این سازمان هستند. این در حالی است که طبق پرداختی های صورت گرفته بسیاری از این افراد طی این 20 سال از پرداخت حق عضویت منصرف شده اند چراکه موانعی زیادی مقابل آنها وجود داشته است و عملا کمتر از ۳۰ درصد عضو فعال هستند.

تنها ۶.۵ درصد از جامعه روانشناسی ایران توانسته است پروانه دریافت کند

او ادامه می دهد: مسئله این است که فقط 8 هزار نفر توانسته اند طی این سالها پروانه بگیرند و ما بقی به دلایل مختلف نتوانسته اند که پروانه خود را از سازمان دریافت کنند بنابراین طبق آمار تنها ۶.۵ درصد از جامعه روانشناسی ایران توانسته است پروانه دریافت کند. مشروعیت یک سازمان مردم نهاد صنفی به تعداد اعضای آن است فلذا آیا سازمانی که کم تر از ۴۰ درصد جذب داشته است می تواند مشروعیت برای دادن پروانه فعالیت داشته باشد. 

موج مهاجرت روانشناسان به ترکیه و آلمان

فتوت در پایان با بیان اینکه اقدامات سازمان نظام روانشناسی در شرایط فعلی کشور که از نظر سلامت روان با چالش مواجه است، آسیب های روانی بسیاری بر جامعه روانشناسی و مشاوره وارد کرده که این آسیب زیادی برای کشور ایران خواهد داشت تاکید کرد: سالها هزینه شده تا افراد تحصیل کنند و در کشور اثر گذار باشند اما متاسفانه این روزها به دلیل شرایطی که حاکم بوده است شاهد مهاجرت تعداد زیادی از همکاران روانشناس خود به ترکیه، آلمان و سایر کشورها هستیم. این افراد باید هزار و یک سختی در ایران را تحمل کنند تا شاید پروانه برای آنها ثبت شود اما معمولا پروانه ها به صورت های خاصی و به افراد خاصی تعلق می گیرد فلذا سرمایه های این مملکت به همین راحتی از ایران خارج می شوند و به راحتی شروع بکار می کنند.

وبگردی

ارسال نظر

 
  • عبدالله ارسالی در

    برای هیچکس مهم نیست که همه رفتند چون میزان رای مردم است

.

اخبار سلامت

سینما در سینما