حضور چینی‌ها در پروژه های مسکن ایران، به نفع ماست؟

یک کارشناس بازار مسکن گفت: قیمت زمین در هزینه تمام شده ساخت مسکن در ایران بسیار بالاست.

حضور چینی‌ها در پروژه های مسکن ایران، به نفع ماست؟

مجید گودرزی در گفتگو با اقتصاد 100 با اشاره به اینکه برنامه‌های اعلامی از سوی دولت برای ساخت مسکن هنوز محقق نشده است، گفت: حالا قصد دارند با عرضه زمین در قالب سیاست تشویق فرزندآوری از یک سو و همچنین استفاده از تکنولوژی چینی‎‌ها از سوی دیگر بتوانند سرو سامانی به وضعیت ساخت مسکن بدهد.

 او گفت: فکر  می‌کنم حضور چینی‌ها اتفاق مثبتی است چرا که ایران می‌تواند از دارایی‌های بلوکه شده در چین که به علت تحریم‌ها قادر به برداشت آن‌ها نیست برای تسویه حساب بهره ببرد و به نوعی هزینه را از این محل تهاتر کند . از سوی دیگر همچنین قدرت چانه زنی در مقابل انبوه سازان نیز افزایش پیدا می‌کند. به دلیل اینکه دائم شرکت‌هایی که در بخش ساخت و ساز ها فعال هستند بر طبل تعدیل و افزایش قراردادها می‌کوبند اما ورود چینی‌ها رقابتی بین سازندگان داخلی و خارجی مهیا می کند.

گودرزی متذکر شد: در عین حال باید توجه داشت تکنولوژی روز در دست چینی‌هاست که می‌توانیم با استانداردهایی که ما برای آنها تعیین می‌کنیم ساختمان‌های بهتری را تحویل بگیریم چرا که چینی‌ها در عرصه بین‌المللی پروژه‌های زیادی را در مناقصات برنده شده‌اند. تکنولوژی چینی‌ها می‌تواند در سرعت ساخت به ما کمک کند و در نهایت اینکه چینی‌ها می‌توانند دولت را وادار کنند تا در بخش قیمت‌‌گذاری ورود کند.

وی با اشاره به اینکه دولت تاسیس 57 شهر جدید را  در دستور کار قرار داده است، گفت: از مجموع مصوبات صادراه برای تشکیل شهرهای جدید 27 شهر  در نوار ساحلی خلیج فارس و دریای عمان قرار دارند. تاسیس این شهرها می‌تواند کمک زیادی به عرضه زمین کند.

 او هزینه زمین در ساخت مسکن را بسیار بالا دانست و گفت: در شرایط فعلی بین پنجاه تا شصت درصد از بهای تمام شده مسکن به زمین اختصاص دارد که رقم بسیار بالایی است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما