قرارداد ترکمانچای بین تهران و پکن/ شهردار تهران به چینی ها بابت ساخت مسکن در پایتخت، نفت می دهد

ورود چینی‌ها برای ساخت مسکن به ایران امروزه به یکی از مهمترین دغدغه‌های اهل فن و افکار عمومی بدل شده است.

قرارداد ترکمانچای بین تهران و پکن/ شهردار تهران به چینی ها بابت ساخت مسکن در پایتخت، نفت می دهد

 به گزارش اقتصاد100، لطف‌الله فروزنده معاون شهردار تهران  گفته است دلیل اتخاذ این تصمیم از سوی شهرداری این است که خودمان تکنولوژی صنعتی‌سازی مسکن را نداریم و باید انتقال تکنولوژی انجام گیرد.

 بیت‌الله ستاریان، کارشناس ارشد مسکن و استاد دانشگاه در گفتگو با اقتصاد 100، با اشاره به ضرورت صنعتی‌سازی مسکن در ایران گفت: ما خودمان سال‌ها قبل هشدار دادیم که باید به سمت صنعتی‌سازی حرکت کنیم و سنتی‌سازی مسکن بحران جدی اقتصاد و اجتماع ماست، پس با اصل موضوع مشکلی نداریم اما مساله و سئوال اینجاست که در قالب چه سازوکاری این اتفاق قرار است رخ دهد؟

وی گفت: ابهامات قضیه ما را نگران کرده است، ما معتقدیم باید بخش خصوصی در این حوزه میدان‌دار باشد، سرمایه‌گذاری چین در بخش مسکن به چه صورت است؟ انتقال تکنولوژی؟ خوب در این فرآیند چینی‌ها قرار است در ایران کارخانه بسازند؟

او در تکمیل این موضوع گفت: واحدهای کنونی و کارخانه‌های داخلی ساخت مسکن در ایران جوابگو نیست، باید چینی‌ها کارخانه‌های ساخت مسکن در ایران راه بیندازند و تحت لیسانس آنها این صنعت پا بگیرد، این فرآیند سه چهار سال طول می‌کشد و من بعید می‌دانم آقایان علاقمند به عکس یادگاری با پروژه ها چنین تحملی را داشته باشند.

 او گفت: ترس ما این است که چینی‌ها را بیاورند تا مسکن بسازند نه اینکه کارخانه بزنند و انتقال تکنولوژی انجام دهند، اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، چه فایده‌ای برای اقتصاد و صنعت ایران دارد؟

ستاریان گفت: می‌گویند می‌توانیم با چین به واسطه‌ی نفت تسویه حساب کنیم، من معتقدم این کار به شدت خطرناک است، چرا اصلا دولت باید وارد میدان شود و نفت بدهد تا خانه تحویل بگیرد. مسکن بخشی از اقتصاد است که خودش توانایی اداره خودش را دارد، هم تولیدکننده، هم مصر ف‌کننده و هم سرمایه‌گذار مسکن همگی در بخش خصوصی هستند، چرا باید پای نفت به مسکن باز شود. دولت اگر نگران بخش مسکن است، باید با تصویب قوانینی دقیق و درست بیاید و شرایط را مهیا کند تا انبوه‌ساز در کشور ایجاد شود اما متاسفانه دولت به جای تمرکز بر تولید انبوه‌ساز بر تولید مسکن تمرکز کرده است و این بحران اصلی اقتصاد ایران است.

او گفت: من معتقدم در ساختار اقتصاد ما بخش خصوصی چین قادر به فعالیت نیست، اقتصاد چین به مراتب بازتر از ایران است، پس من نگرانم که ماجرای ساخت مسکن به این ختم شود که رانتی در اختیار بخشی چینی قرار گیرد و در نهایت دست انبوه ساز و پیمانکار ایرانی خالی بماند.

ستاریان افزود: به جای شفاف‌سازی در خصوص نحوه‌ی فعالیت چینی‌ها موضوع را به این تقلیل داده‌اند که قرار است زندانیان چینی در ایران مسکن بسازند یا غیر زندانیان و این تعجب‌برانگیز است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما