سوغاتی رئیسی از آمریکا نتیجه زحمت ظریف

سخنگوی دولت از بازگشت ۳۵۰۶ لوح هخامنشی به کشور همزمان با ورود هواپیمای حامل رئیس جمهور به کشور خبر داد.

سوغاتی رئیسی از آمریکا نتیجه زحمت ظریف
به گزارش اقتصاد100، از صبح پنجشنبه رقابت میان تیم رسانه ای رئیس جمهور برای اعلام یک خبر غافلگیر کننده شروع شد.
سرانجام بهادری جهرمی اعلام کرد: رییس‌جمهور امشب در بازگشت از سفر به آمریکا، سوغاتی‌هایی از جنس فرهنگ، تمدن و تاریخ ایران را به همراه خود خواهند آورد.

وی افزود: 3506 لوح هخامنشی که از زمان پهلوی از کشور خارج شده بوده، الان با رایزنی‌های صورت گرفته، به کشور بازگردانده شد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگردی هم در این باره گفت: در فرودگاه هستم؛ قرار است از آقای ‌رییس جمهور⁩ و 3506 لوح تاریخی مربوط به دوره هخامنشی که در هواپیمای ایشان است استقبال کنم.

ضرغامی افزود: پیگیری‌های مستمر نتیجه داد و سرانجام 9 صندوق، هر کدام به وزن 75 کیلوگرم که شامل مجموعه‌ای ارزشمند از میراث فرهنگی و تمدنی کشور است، از آمریکا تحویل گرفته شد.

اما ماجرا چیست؟

دوم اردیبهشت سال 94 پس از پیگیری های دولت گیل استاین رئیس موسسه شرق شناسی شیکاگو به همراه 108 شی باقی مانده در این موسسه به ایران آمد و این اشیاء را به مسئولین موزه ملی ایران تحویل داد.

گیل استاین رئیس این 108 شی تاریخی به دست آمده از حفاری های چغامیش را به ایران آورد. این اشیا در سال 1343 برای مطالعه به موسسه شیکاگو امانت داده شد و قرار بود سه سال بعد آنها را به ایران برگردانند. اما از 264 شی، تعداد 156 شی تاریخی در سال 1345 به ایران بازگردانده شد ولی اشیاء دیگر در دست این موسسه باقی ماند.

در دهه 60 ایران اعتراض کرد که هنوز این اشیا در آمریکاست در حالی که می بایست سال ها پیش به ایران برگشت داده می شد. بالاخره در سال 1393 و پس از پیگیر یهای حقوقی دولت روحانی دادگاه های آمریکا اعلام کردند که این اشیا متعلق به ایران است و باید به ایران برگشت داده شود در این میان اداره نظارت بر دارایی های خارجی آمریکا اجازه نهایی را برای برگشت این اشیا به موسسه نمی داد تا اینکه بالاخره

کتیبه ها و آثار تاریخی به دست آمده از منطقه چغامیش همگی از دوره شهرنشینی ایران و جنوب عراق حکایت می کنند و نشان دهنده این هستند که 6 هزار سال پیش ایران دارای تکنولوژی و مدیریت شهری بوده است.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی سکه را در نوسان نگه داشته و چشم‌ها را به تحولات بازار…

اخبار سلامت

سینما در سینما