روسیه مناسبات بازار کالاهای معدنی را تغییر داد

یک ضربه دیگر از مسکو به تهران/ روسیه برای کاهش خسارتهای ناشی از تحریم غرب، بازار فروش کالاهای معدنی ایران را کساد کرد

روسیه با هدف در اختیار داشتن بازارهای بیشتر ، معادلات بازار کالاهای صنعتی را دستخوش تغییر کرد.

یک ضربه دیگر از مسکو به تهران/ روسیه برای کاهش خسارتهای ناشی از تحریم غرب،  بازار فروش کالاهای معدنی ایران را کساد کرد

 به گزارش اقتصاد 100، پس از اعمال تحریم بر کشور روسیه، پس از آغاز جنگ این کشور با اوکراین، تولید ناخالص داخلی بخش معدنی این کشور روند افزایشی خود را ادامه داده است. این درحالی است که برآوردهای بانک جهانی نشان از منفی شدن رشد اقتصاد این کشور دارد. پیش‌بینی‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی روسیه طی سال جاری میلادی به منفی 3.3 درصد خواهد رسید . از سوی دیگر آمارهای تجارت روسیه نشان می‌دهد صادرات انواع سنگهای معدنی یا کنسانتره آنها که در فصول پیش از جنگ روند صعودی داشته، پس از شروع جنگ روندی نزولی طی کرده‎اند.

 بر این اساس به نظر می‌رسد این کشور در این دوره زمانی بر روی صنایع معدنی تمرکز کرده است.

روسیه چطور بازار صنایع معدنی را حفظ کرد؟

کاهش قیمت برخی محصولات معدنی به منظور تصاحب بازارصادراتی سایر کشورها در آمار تجارت این کشور نکته‌ای است که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آن را تایید می‌کند. در این گزارش اعلام شده است این مهم یا به دلیل ارائه تخفیف یاافزایش قدرت چانه‌زنی مشتریان در بازارهای جهانی محقق شده است.

به عبارت دیگر می‌توان گفت در هشت فصل قبل از جنگ روند ارزش واحد خریداری شده، دارای روندی مشخص است، ولی در دو فصل بعد از آن، روند ارزش واحد قیمت خریداری شده از کشور روسیه نزولی شده و از روند اصلی خود خارج شده است.

همچنین پس از جنگ و اعمال تحریم‌ها، روسیه سعی دارد برای جبران تحریم‌ها بازارهای جدیدی را تصاحب کند. پیش از اعمال تحریم‌ها، اتحادیه اروپا و همچنین سوئیس و بریتانیا مقصد 24.8 درصد ازصادرات فلزات آهنی و غیرآهنی روسیه بوده است؛ ازجمله 26.2 درصد محصولات فولادی، 62 درصد نیکل، 47.5 درصد سرب، 15 درصد مس متعلق به این کشور بود، اما براساس آمارهای تجارت جهانی محصولات حوزه معدن و صنایع معدنی این کشور پس از جنگ با تمرکز بر بازارهای آسیایی مانند ترکیه و چین توانسته است روند تجاری خود را بهبود دهد.

نکته اینجاست کشور ایران نیز از منابع معدنی عظیمی برخوردار است و با توجه به توسعه صنایع معدنی و اهمیت آن در اقتصاد ملی، تحریم‌های اعمال شده علیه کشور روسیه و راهبردهای اتخاذ شده توسط آن برای مقابله با تحریمهای مذکور، می‌تواند در تجارت مواد و صنایع معدنی ایران نیز تأثیرگذار باشد. در این راستا تولیدکنندگان ایرانی نیز برای از دست ندادن بازار خود مجبور به ارائه تخفیف هستند تا بتوانند با شرکت‌های روسی رقابت کنند. از طرفی، عرضه محصولات روسی به بازارهای آسیایی، باعث شده سهم صادراتی ایران در برخی از بازارهای مشترک کاهش پیدا کند. لذا این تأثیرات را می‌توان به دو دسته، ارائه تخفیف و به تبع آن کاهش سود تولیدکنندگان و از دست دادن بازارهای تجاری تقسیم‌بندی کرد.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما