بانک‌ها چقدر وام ازدواج و فرزندآوری دادند؟ + سند

اقتصاد ۱۰۰- عملکرد بانک‌ها در آزمون پرداخت وام ازدواج، فرزندآوری، ودیعه و اجاره مسکن قابل قبول نیست و بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس هم نشان می‌دهد که دستکم ۴۳ درصد از عروس و دامادهای متقاضی وام ازدواج در سال جاری هنوز در صف انتظار به سر می‌برند.

بانک‌ها چقدر وام ازدواج و فرزندآوری دادند؟  + سند

باین در حالی است که به روایت آمارهای بانک مرکزی ، تعداد وام‌های پرداختی به عروس و دامادها و همچنین افرادی که صاحب فرزند شده‌اند، نسبت به پارسال به ترتیب ۲۴ و ۳۲ درصد بیشتر شده است.

تشویق جوانان به ازدواج و ترغیب پدر و مادرها به فرزندآوری در قالب پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری عملیاتی شده اما بانک‌ها در پرداخت وام دستکم در ۸ ماه نخست سال جاری موفق عمل نکرده‌اند. افزون بر اینکه وعده داده شده مبنی بر پرداخت تسهیلات خرید، اجاره و جعاله مسکن برای تولد فرزند سوم هم قابل دفاع نیست چرا که تنها به ۱۳ درصد از متقاضیان پاسخ مثبت داده شده است.

قانون چه ابلاغی برای بانکها داشته است؟

بر اساس قانون سقف تسهیلات به هر دختر زیر ۲۳ سال و پسر کمتر از ۲۳ سال که ازدواج کرده‌ باشند، در سال جاری به هر کدام ۲۲۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت می‌شود که هدف از این وام کاهش میانگین سن ازدواج عنوان شده است. البته سقف وام فردی دختران بالای ۲۳ سال سن و پسرهای بالای ۲۵ سال ۱۸۰ میلیون تومان تعیین شده است.

دستورهای صریح رئیس جمهور روی زمین مانده

مرکز پژوهش‌های مجلس دلیل تاخیر در پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به عروس و دامادها و همچنین پدر و مادرهای دارای فرزند متولد شده را برخوردهای سلیقه‌ای و بدون پشتوانه قانونی بانک‌ها اعلام کرده و می‌گوید: این در حالی است که رئیس جمهور در تیرماه سال جاری از بانک مرکزی خواسته بود تا اختلال‌ها برای پرداخت وام ازدوااج برطرف شود و مسئولیت برخورد با مدیران متخلف شعب بانکی بر عهده بانک مرکزی است. دستورهای صریح رئیس جمهور این بود که صف متقاضیان وام ازدواج تا پایان تابستان باید به صفر برسد و شعب بانک‌ها در گرفتن ضامن سخت گیری نکنند.

وام جهیزیه کلا در ابهام است

یک گزینه تشویقی دیگر برای افزایش انگیزه دختر و پسرها به ازدواج، دادن وام جهیزیه است اما بازوی تحقیقاتی مجلس می‌گوید: تسهیلات جهیزیه ایرانی در ۸ ماه نخست سال جاری به دلایل مختلف بدون نتیجه مانده چرا که هم عروس و دامادها از این طرح تسهیلات ارزان قیمت استقبال نکرده‌اند و از سوی دیگر سقف فردی این تسهیلات، مدت بازپرداخت و شرایط افراد مشمول مشخص نیست و بانک‌ها هم حاضر به همکاری نیستند.

برخی برای دریافت وام بیشتر، دیرتر اقدام می کنند!

این نهاد تحقیقاتی می‌گوید: در حالی که بانک‌ها از پرداخت به موقع وام ازدواج خودداری می‌کنند که فروش این وام هم دردسرساز شده است. تا جایی که با تسری پرداخت تسهیلات یادشده به ازدواج‌های ۵ سال گذشته، برخی پس از ثبت نام با هدف افزایش میزان تسهیلات در سال‌های آینده به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند تا زمان نوبت‌شان به سال آینده موکول شود.

بانک‌ها چقدر وام ازدواج و فرزندآوری دادند؟ | ۴۳ درصد عروس ها و دامادها در صف انتظار

منبع: همشهری

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما