اختصاصی اقتصاد 100 / عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس :

کسی به فکر سقوط طبقه‌ی متوسط نیست/ با فقیرشدن این طبقه، باید با توسعه خداحافظی کرد

علی قنبری، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: طبقه متوسط ایران در حال از بین رفتن است اما سیاست‌های اقتصادی دولت به هیچ روی برای این طبقه نجات بخش نیست .

کسی به فکر سقوط طبقه‌ی متوسط نیست/ با فقیرشدن این طبقه، باید با توسعه خداحافظی کرد

این استاد دانشگاه در گفتگو با اقتصاد 100 با اشاره به اینکه طبقه متوسط بنیان رشد و توسعه اقتصادی در هر کشوری است، گفت: متاسفانه افزایش شدید قیمت مواد غذایی در کنار رشد هزینه مسکن سبب شده است بخش مهمی از درآمدهای خانوار صرف نیازهای اولیه یعنی تامین مسکن و خوراک شود.

او گفت: قیمت مواد غذایی چون لبنیات و گوشت و مرغ به حدی افزایش یافته که دیگر بالا رفتن قیمت آن برای مردم مهم نیست چرا که تقاضا برای این کالاها به شدت در حال کاهش است و این خطر بزرگی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود چرا که مواد غذایی بی کیفیت جایگزین مواد غذایی مناسب و مغذی می‌شود.

وی گفت:طبقه‌ی متوسط در شرایطی فقیر می‌شود که بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچ سیاستی برای پیشگیری از تداوم این وضعیت در دستور کار نیست.

او با اشاره به اینکه بزرگترین آسیب ناشی از شوک‌درمانی متوجه طبقه‌ی فقیر می‌شود، ادامه داد:فقرا در اثر این سیاست ‌ها فقیر تر و برخی ثروتمندان ثروتمندتر می‌شوند .نکته اینجاست که بنیان‌های رشد و توسعه‌ی اقتصاد بر دوش طبقه متوسط استوار است و با فقیر شدن این گروه امکان توسعه از کشور سلب خواهد شد.

قنبری گفت: فقرا پولی برای ورود به عرصه‌ی اقتصاد ندارند و ثروتمندان نیز خریدار کالای خارجی و دنبال مسافرت خارج از کشور و ...هستند در این میان تقاضای طبقه متوسط اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما بخش مهمی از طبقه‌ی متوسط در دو سال اخیر فقیر شده‌اند.

وی رشد پنجاه درصدی قیمت مواد غذایی در یک سال را مورد اشاره قرار داد و گفت:گرانی مسکن و غذا بیش از پیش این طبقه‌ را آسیب‌پذیر کرده است .

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما