تحلیل آزاد ارمکی از آثار ابرتورم بر اقتصاد ایران:

دزدان قدرتمند بانکها را تخریب و بی قدرتان جیب بری می کنند

در شرایطی که به نظر می رسد بسیاری از شرایط ابرتورم در اقتصاد ایران بروز کرده است، تقی آزاد برمکی گسترش فساد و دزدی را از آثار قطعی ابرتورم دانسته و سطح تخریب و دزدی را به میزان قدرت این افراد مربوط می داند.

دزدان قدرتمند بانکها را تخریب و بی قدرتان جیب بری می کنند

تقی آزاد ارمکی جامعه شناس و مدرس دانشگاه تهران گفت: یکی از آسیب های ابرتورم به دو دسته از افراد برمی‌گردد؛ افرادی که قدرت دارند و افرادی که بی قدرت هستند. این دو گروه هر کدام به نوعی شروع به تخریب نظام اقتصادی و اجتماعی کشور می‌کنند. آنهایی که قدرت دارند در سیستم بانکی و مالی و شروع به تخریب می‌کنند مثلا فرض کنید صاحبان اموال که می‌خواهند خانه‌های خود را اجاره دهند یا کسانی که قدرت خرید ماشین دارند دست به احتکار می‌زنند. آنهایی که قدرت ندارند به شکل دیگری تخریب را آغاز کرده و دست به آسیب می‌زنند.

این استاد جامعه شناسی درباره تاثیری که افراد بی قدرت در پی تورم می‌توانند به جامعه وارد کنند گفت: افراد بی قدرت می‌توانند موجب افزایش فساد و تخریب شوند، به عنوان مثال می بینیم که موبایل دزدی، کیف دزدی، ماشین دزدی، خانه دزدی و... زیاد می‌شود. اینهایی که قدرت ندارند اما امکان دزدی کردن پیدا میکنند زیرا نمی‌توانند زندگی شان را تامین کنند، بنابراین یک سری آسیب‌ها توسط آنها در جامعه گسترش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه افراد بی قدرت جامعه کثیری را تشکیل می‌دهند گفت: این آسیب‌ها وقتی در کل جامعه اشاعه پیدا کرد؛ تعداد بی قدرت‌ها جمعیت کثیری خواهد شد. مثلا تا دیروز خانه دزدان یا ماشین دزدها یک گروه خاص و سازمان یافته بودند که با اراده سیستم امنیتی، اطلاعاتی و نیروی انتظامی امکان مهار آنها وجود داشت. اما وقتی این آسیب توسعه پیدا کرد و جمع کثیر بی قدرتانِ نیازمند وگرفتار شروع به دزدی کردند، یک آغاز برای نابه سامانی های سیستم شد.

آزاد ارمکی گفت: اگر تورم نیز حل شود این افراد قابل برگشت نیستند، اینها آدم‌هایی هستند که یک روز، دو روز، ده روز، بیست روز با درآمد دزدی و خلاف زندگی کردند و دیگر نمی‌توانند به ساختار قبلی برگردند. حال آنچه که وضعیت را بدتر می‌کند این است که جامعه نیز به لحاظ اخلاقی مشکل بنیادین پیدا کرده و نظام اخلاقی جامعه دچار اختلال شده است و نمی‌تواند آدم‌ها را به بازگشت و خویشتنداری دعوت کند. زیرا مشکلات فرهنگی و نابسامانی اقتصادی در کنار هم وجود دارند و اینها باهم یک جامعه نزدیک به فروپاشی را می‌سازند.

متن کامل را اینجا بخوانید

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما