عضو کارگروه معدن ریاست جمهوری به شبکه جهانی جام جم خبر داد:

500 تن لیتیوم کشف کرده ایم نه 8.5 میلیون تن

اقتصاد 100 - عضو کارگروه معدن ریاست جمهوری اعلام کرد که ایران صاحب بیست درصد لیتیوم جهان نیست.

  500 تن لیتیوم کشف کرده ایم نه 8.5 میلیون تن
حجم ویدیو: 74.35M | مدت زمان ویدیو: 00:01:02

مهندس محمد تقی رادمان رییس سابق کارگروه معدن ریاست جمهوری و عضو فعلی این کارگروه در برنامه "فرصت" شبکه جهانی جام جم گفت: در اخبار شنیدم که نماینده محترم استان همدان که لیتیوم در ان کشف شده است رقم عجیبی را عنوان کردند که شاید به اشتباه گفته شده است.ایران صاحب بیست درصد لیتیوم جهان نیست و نباید امار غلط وارد حوزه موفق و رو به پیشرفت معدنی کشور کرد.

وی خاطر نشان کرد: ذخایری که تا این لحظه از لیتیوم کشف شده  و گواهی کشف از وزارت صمت گرفته است 8.5 میلیون تن خاک حاوی لیتیوم بوده است اما نماینده محترم استان همدان خود لیتیوم کشف شده را 8.5 میلیون تن نام برده اند که اگر این را در عدد 60 تا 70 ppm، عیار ان را ضرب کنیم،حدود 500 یا 600 تن فلز لیتیوم می شود.

این کارشناس حوزه معدن افزود:اینکه گفته می شود بیست درصد لیتیوم دنیا در ایران کشف شده درست نیست و البته همین مقدار که لیتیوم داریم هم بی نظیر است و هم بسیار از لحاظ مالی ارزشمند است.درواقع  ارزش یک کیلیوگرم این فلز چند میلیارد تومان است و ارزش استراتژیک ان هم بسیار زیاد است.

رادمان با اشاره به تراز تجاری منفی کشور در ده سال گذشته در حوزه های غیر نفتی؛ این امار در حوزه معادن را دارای برایند کاملا مثبت دانست و گفت: از سال 92 تا 1400 در صنعت معدنی کشور شرایط کاملا برعکس است وهمواره یا مثبت بوده ایم یا ثابت مانده ایم ولی به طور متوسط مثبت بوده ایم....

وی در خصوص بازار استفاده از لیتیوم گفت:دنیا به سمت استفاده از فلزات خاص و راهبردی می رود که خود کشور ما در صنایع پیشرفته  مصرف کننده مهم فلزات استراتژیک است اما در بحث اکتشاف و فراوری کمی از دنیا عقب هستیم که بایستی جبران کنیم و همین موضوع  فرصتی برای سرمایه گذاری است 

رادمان با نام بردن از تیتانیوم، کبالت، نیکل و طلا  و چنند فلز استراتژیک دیگر گفت ما در ایارن ذخایر معدنی خوبی در این عرصه داریم که رقابتی در دنیا بین کشورهای در حال توسعه و پیشرفته در مورد ان ها وجود دارد و ذخایر ایران در این عرصه هنوز بکر است.

رییس سابق کارگروه معدن ریاست جمهوری  با اشاره به اینکه یکی از مهمترین زمینه های سرمایه گذاری در این حوزه برای ایرانیان و تجار خارج از کشور یا بخش خصوصی صادرات خدمات فنی مهندسی است که در اختیار سازمان فنی مهندسی معادن است گفت: یکی از مقالاتی که همین به تازگی منتشر کردیم با عنوان معدنکار برون مرزی و جذب سرمایه گذار خارجی با 27 محور تمرکز مهمی بر روی حوزه صادرت صنایع معدنی ونیروی انسانی دارد که می توانیم فرصت های مهمی برای کشورهای منطقه باشیم.

وی با اشاره به این که یکی از فرصت های سرمایه گذاری آوردن مواد خام به داخل کشور و تجارت محصولات فناور در حوزه معدن است،گفت:سرمایه گذاری در انجام و تکمیل حلقه های زنجیره ارزش افزوده در تجارت مواد معدنی و تراش گوهر سنگ ها و صادرات آن ها جزو اهداف مهم برای توسعه بخش معدنی کشور است که فرصت های سرمایه گذاری بی نظیری در ان ها وجود دارد.

رادمان افزود : سنگ های ارزشمندی مانند الماس که در روسیه تولید می شود می تواند در داخل ایران با تکنولوژی مانند الماس روسیه به داخل ایران و تکنولوژی تایلند و هند را هم روی ان ها پیاده کنیم و ایران را تبدیل به کریدور منطقه برای صادرات گوهر سنگ هایی  کند که درجهان دارای ارزش بسیار بسیار زیادی است.

 وی با اشاره به یک سنگ قیمتی در جهان که در کرمان وجود دارد گفت: گارنت کرمان جزو گوهر سنگ های مهمی است که در ایران هر گرم شاید چند هزار تومان خرید و فروش می شود اما همین  گوهر سنگ ایران با برند های روسی و غیره در اروپا   با ارزش افزوده و تراش، 10 هزار دلار خرید و فروش می شود.

منبع : مهر

وبگردی

ارسال نظر

 
  • ناظم ارسالی در

    از 2 حالت خارج نیست.
    یا این سخنان تحت تاثیر نفوذ لابی های اسراییلی است یا خیانت و دزدی که قصد دارند انجام دهند و 8/5 میلیون تن لیتیوم مملکت را 500-600 تن جا بزنند که 8 میلیون و چهارصد و چهل هزار تن آن را بدزدند
    مراجع رسمی و معتبر جهانی این رقم را اعلام کردند نه یک نماینده صورت نشسته که حالا با حرف این آقا ما قبول کنیم 8/5 میلیون تن نیست 500-600 تن هست
    یا اسراییل داره نفوذ میکنه یا میخوان بدزدن.
    احتمالا هردو

  • erfan ارسالی در

    ایشون اومده از نماینده همدان ایراد میگیره خودش میگه یک کیلوگرم یه میلیارد قیمت داره که خیلی کم تر هست !!!

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما