سلطه نفت نروژ در بازار اروپا؛ نفت روسیه به آسیا می‌رود

اقتصاد100- بر اساس داده‌های Refinitiv Eikon و معامله‌گران، برنده آشکار رقابت برای جایگزینی نفت روسیه در پالایشگاه‌های اروپا، نفت خام یوهان اسوردروپ نروژ است.

سلطه نفت نروژ در بازار اروپا؛ نفت روسیه به آسیا می‌رود

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از رویترز، میدان نفتی یوهان اسوردروپ در سال 2019 راه اندازی شد و آن را در مقایسه با نفت کلاس اورال روسیه به یک تازه وارد تبدیل کرد.

یوهان اسوردروپ که در ابتدا بیشتر به آسیا فروخته می شد، پس از اعمال ممنوعیت بر واردات دریایی نفت روسیه که در دسامبر توسط اتحادیه اروپا اعمال شد، به بازار اروپا وارد شد، جایی که این گرید نفت به خوراک اولیه پالایشگاه های کشورهایی مانند آلمان، لهستان و فنلاند تبدیل شد.

اکنون این روس‌ها هستند که باید هزینه سفرهای طولانی‌تر به آسیا را بپردازند، جایی که هند و چین همچنان به خرید خود ادامه می‌دهند، در حالی که یوهان اسوردروپ به یکی از مطلوب‌ترین نفت‌های خام در شمال غربی اروپا تبدیل شده است.

یوهان اسوردروپ و آرال هر دو گریدهای ترش مدیوم با بازده دیزل بالا هستند، به طوری که گرید نروژی از نظر کیفیت بسیار نزدیک به رقیب روسی خود است و گوگرد کمتری دارد.

پالایشگاه های اروپایی طیف گسترده ای از گریدها را از سراسر جهان از جمله نفت خام شیرین از قزاقستان، آذربایجان و آفریقا به عنوان مثال برای تولید نفتا و بنزین وارد می کنند.

ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد نفت خام در کپلر، گفت: «یوهان اسوردروپ به یک عنصر کلیدی در صنعت نفت اروپا تبدیل شده و عملا جایگزین اورال به عنوان گرید ترش مدیوم شده است.»

داده های Refinitiv Eikon نشان می دهد که واردات یوهان اسوردروپ در لهستان از طریق بندر گدانسک در ماه مارس به رکورد بیش از 8 میلیون بشکه افزایش یافت.

لهستان دریافت نفت روسیه را در فوریه متوقف کرد و پالایشگاه بزرگ پ‌ کا ‌ان اورلن به تنها قرارداد عرضه باقی‌مانده خود با تاتنفت پایان داد.

پالایشگاه Mazeikiu لیتوانی نیز خریدهای یوهان اسوردروپ را افزایش می دهد و حداقل دو محموله در این ماه با مجموع حدود 1.2 میلیون بشکه دریافت می‌کند.

داده‌های Refinitiv Eikon نشان می‌دهد که این گرید اکنون حداقل نیمی از واردات ماهانه نفت در فنلاند را تشکیل می‌دهد.

شرکت اکینور نروژ در حال حاضر می تواند 720 هزار بشکه در روز یوهان اسوردروپ تولید کند اما گفته است که امکان افزایش تولید تا 755 هزار بشکه در روز را بررسی خواهد کرد. در حالی که اروپا خرید این گرید را افزایش می دهد، محموله های یوهان اسوردروپ به آسیا به شدت کاهش یافته است.

فروش نفت خام اورال به آسیا در حال افزایش است، به طوری که افزایش 10 برابری فروش در سال 2022 داشت و در سال جاری نیز در حال افزایش است.

داده ها نشان می دهد که فروش نفت اورال در آسیا در حال حاضر با نیمی از حجم سال گذشته مطابقت داشته است که نشان‌دهنده رکوردشکنی در سال 2023 است.

مقداری از نفت خام روسیه همچنان به اروپا نیز می رسد. بلغارستان معافیت اتحادیه اروپا را برای ادامه واردات نفت خام اورال دریافت کرد در حالی که اسلواکی، مجارستان و جمهوری چک به واردات از طریق خط لوله دروژبا ادامه می دهند.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما