عضو ارشد داعش در سوریه توسط آمریکا کشته شد

اقتصاد100- ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز سه شنبه اعلام کرد که ارتش آمریکا روز دوشنبه یکی از رهبران ارشد داعش را در سوریه کشت. این یک ضربه دیگر به گروهی است که چند سال پیش از خلافت رانده شده بود اما هنوز به طور گسترده به عنوان یک تهدید تلقی می شود.

عضو ارشد داعش در سوریه توسط آمریکا کشته شد

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از رویترز، سنتکام در بیانیه‌ای اعلام کرد که «خالد عید احمد الجبوری» مسئول طراحی حملات داعش در اروپا و توسعه ساختار رهبری این گروه در ترکیه بود.

منابع در سوریه گفتند که او در یک حمله پهبادی در شمال غربی تحت کنترل شورشیان کشته شد، منطقه ای که رهبران دیگر داعش در آن پنهان می‌شوند، از جمله ابوبکر البغدادی، رهبر سابق داعش، که در حمله آمریکا در سال 2019 کشته شد.

سنتکام اعلام کرد که هیچ غیرنظامی در این حمله کشته یا مجروح نشده است و افزود که داعش «همچنان تهدیدی برای منطقه و فراتر از آن است.»

سنتکام افزود: «اگرچه این گروه تنزل یافته است، اما همچنان قادر به انجام عملیات در منطقه با تمایل به حمله به فراتر از خاورمیانه است. مرگ جبوری به طور موقت توانایی داعش برای طراحی حملات خارجی را مختل می کند.»

داعش در اوج قدرت خود در سال 2014 یک سوم عراق و سوریه را کنترل می‌کرد. اگرچه داعش در هر دو کشور شکست خورد، ستیزه جویان آن همچنان به حملات ادامه می دهند.

یک منبع اطلاعاتی منطقه گفت که جبوری در چند ماه گذشته در حین حرکت بین شهرهای حسکه، رقه، جرابلس و الباب سوریه تحت نظر بوده و زمانی که کشته شد در استان ادلب بود.

این منبع اضافه کرد: «آنها اطلاعاتی دریافت کردند که او در ادلب است، بنابراین او را برای مدتی تحت نظر قرار دادند و سپس حمله را انجام دادند. وی هنگام برقراری تماس تلفنی کشته شد.»

دو منبع محلی گفتند که او در نزدیکی خانه اش در حومه روستای کفتین، چند کیلومتری محل کشته شدن بغدادی در سال 2019 مورد حمله قرار گرفت. او با همسر و پسر 12 ساله خود زندگی می کرد. او اصالتا اهل دیرالزور در جنوب شرقی سوریه بود.

بر اساس گزارش سازمان ملل در فوریه: «تهدید داعش و گروه‌های وابسته به آن برای صلح و امنیت بین‌المللی در نیمه دوم سال 2022 بالا بوده و در مناطق درگیر و اطراف آن افزایش یافته است.»

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، تخمین زده می شود که داعش بین 5000 تا 7000 عضو و حامی در سوریه و عراق دارد که تقریبا نیمی از آنها جنگجو هستند.

شمال غرب سوریه توسط یک گروه جهادی کنترل می شود که پیشتر در جنگ 12 ساله سوریه با داعش جنگیده بود.

داعش زمانی یک سوم سوریه و عراق را بر اساس تفسیر خود از اسلام اداره می کرد و مرتکب جنایاتی از جمله کشتار هزاران غیرنظامی شد و شبه نظامیان آن حملات متعددی را در خارج قلمرو خود انجام دادند، از جمله حمله ای که در سال 2015 باعث کشته شدن 130 نفر در پاریس شد.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما