صید 200 گونه ماهی در تنها سواحل اقیانوسی ایران

اقتصاد 100 - مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای فراساحلی) با بیان اینکه بیش‌از ۲۰۰ گونه ماهی تازه و تجاری ویژه تون ماهی شامل گیدر، هوور، شوریده، کُد، شیر، سرخو، چیلا، پشمپ، لوجر، حلوا، مشکو در سواحل مَکُران صید می‌شود، افزود: این سواحل با دارا بودن منطقه بالقوه پرورش میگو با بیش‌ از ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد، ۴۱ درصد صید آب‌های جنوب کشور را دارد.

صید 200 گونه ماهی در تنها سواحل اقیانوسی ایران

عطاالله رئیسی در بازدید از مراکز صید ماهی سواحل جنوب استان افزود: در حال حاضر شش شهرک و ناحیه صنعتی شیلاتی با دارا بودن ۳۰ واحد کنسروسازی، ۳۰ واحد عمل‌آوری، ۱۲ واحد پودر ماهی، ۱۳ واحد سردخانه و ۱۰ واحد شناورسازی و بیش‌از ۳۰ واحد یخ‌سازی در نوار ساحلی این استان وجود دارد.

وی تاکیدکرد: به دلیل وجود شرایط مناسب از جمله زمین‌های بلااستفاده ساحلی، نیروی کار ساده، فناوری بومی شده و قابل دسترس، بازارهای نسبتا شناخته شده جهانی و ارزش صادراتی آبزیان(ماهی، میگو و سایر آبزیان دریایی) در توسعه آبزی‌ پروری، می‌تواند نقش مهمی در افزایش اشتغال، ارزآوری و توسعه روستایی در مناطق ساحلی جنوب استان ایفا کند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اسکله‌های صیادی برای اشتغال و رونق تولید نقش مهمی در سواحل مَکُران دارند و علاوه‌بر این ظرفیت مهمی در بحث گردشگری به حساب می‌آیند، افزود: دسترسی به آبهای آزاد اقیانوسی، وجود اسکله‌های متعدد شیلاتی، فراهم بودن زمینه‌های صادرات، وجود شهرک‌های صنعتی وابسته و اراضی مستعد پرورش میگو و توسعه روز افزون آن، صنایع شیلاتی را به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه این استان مطرح کرده است.

وی اظهار کرد: چابهار و کنارک دو نقطه ساحلی این استان و متصل به آبهای آزاد اقیانوس هند از ظرفیت‌های بیشماری در حوزه صید و صیادی برخوردار هستند.

رئیسی گفت: توسعه اراضی پرورش میگو و طرح پرورش ماهی در قفس، ترویج روش جدید صید لانگ لاین(صیدبا قلاب)، افزایش تولید و اشتغال، لایروبی و بهسازی بنادر صیادی، حل مشکلات پیش روی صیادان و پیگیری برای تکمیل پروژهای نیمه تمام از جمله اولویت‌های این اداره کل است.

منبع : ایسنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.
باز