آرزوی ارزی محمد غرضی برای 1402

اقتصاد 100 - نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 92 معتقد است: اقتصاد با سیاست خارجی ارتباط مستقیم دارد و پایان چالش با دولت سعودی را می توان نشانه آینده‌ای با بحران کمتر دانست.

آرزوی ارزی محمد غرضی برای 1402

سید محمد غرضی، فعال سیاسی با اشاره به تحرکات اخیر دیپلماتیک در کشور، «توافق با عربستان» را اتفاق شیرین سال 1401 عنوان کرد و اظهار داشت: شیرین‌ترین و بهترین اتفاق سال ۱۴۰۱ این بود که قدرت سیاسی با کشورهای همسایه روابط برادرانه پیدا کرد و این گام مهمی در پیشرفت کشور بود. به هرحال برای اینکه چرخ اقتصاد بچرخد و مشکلات اقتصاد کمرنگ شود، لازم است با کشورهای دیگر رابطه ای تواًم با تعامل داشته باشیم. مخصوصاً همکاری همسایه ای مثل عربستان که در فضای دیپلماسی و اقتصادی نظام بین الملل حرف های زیادی برای گفتن می تواند داشته باشد. به همین دلیل پایان چالش با دولت سعودی را می توان نشانه آینده ای با بحران کمتر دانست.

او که سابقه وزارت در چند دولت را دارد، با بیان اینکه مهمترین چالش کشور، موضوع اقتصاد و معیشت مردم است، تلخ‌ترین اتفاق سال گذشته را نیز افزایش قیمت ارز دانست و گفت: وقتی دلار مسیر صعودی چشمگیری را طی کرد، معیشت مردم دچار مشکلات بسیاری شد. البته با اتفاقاتی که رخ داده امیدوارم قیمت دلار به اوایل سال ۱۴۰۰ برگردد چرا که هیچ مساًله ای مهمتر از آرامش مردم نیست و چون اقتصاد کشور ربط مستقیمی به نرخ ارز دارد، باید از مسئولان دلیل گرانی دلار را پرس و جو کرد.

غرضی افزود: اینکه مردم دغدغه خورد و خوراک داشته باشند و برای تاًمین مایحتاج ابتدایی خود گرفتار شوند، به هیچ وجه در شاًن نظام اسلامی نیست و به همین دلیل رفع مشکلات باید اولویت اصلی دست اندرکاران در سال جدید باشد.

وی در عین حال تصریح کرد: البته باید این را در نظر گرفت، اقتصاد کشور ارتباط مستقیمی به سیاست خارجی دارد و به همین دلیل است که می توان ابراز امیدواری کرد، با توافق ایران و عربستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه، چراغ تعامل با دنیا روشن شود. البته هر مذاکره یا عقد قرارداد با کشورهای خارجی باید با لحاظ منافع ملی صورت بگیرد و اینطور نباشد که تفاهم‌هایی یک جانبه و به نفع رقبای خارجی منعقد شود.

وزیر مخابرات در دولت سازندگی با اشاره به سال پیش‌رو نیز اظهار داشت: برای سال 1402 آرزوهای زیادی می‌توان داشت. اما من امیدوارم به جای اینکه ارز ارزان به بازار وارد شود، ارز کشور تک نرخی شود. یعنی بانک مرکزی و بازار و غیره همه یک نرخ باشند تا تولید کشور رونق پیدا کرده و چرخه اشتغال فعال شود چرا که با اشتغالزایی دغدغه‌های عمومی به مراتب کمتر شده و در نتیجه آرامش به جامعه تزریق خواهد شد.

او همچنین اضافه کرد: ایران در دنیا به عنوان کشوری مستقل شناخته می شود و به همین دلیل مردم باید بدانند «استقلال» هزینه دارد اما در عین حال مسئولان و تصمیم گیران هم باید شبانه روزی همت کنند و با تلاش زیاد شرایط را برای بالا بردن رضایتمندی عمومی فراهم کنند. با این توضیح که مردم در طول این 44 سال نشان داده اند، برای پایبندی به کشور و نظام توقع زیادی ندارند.

وبگردی

ارسال نظر

 
.
باز