حل ماجرای قبوض گاز ۱۰ تا ۲۰ برابری نیاز به مشارکت مردم دارد ؟

اقتصاد 100 - عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل صدور قبوض گاز ۱۰ تا ۲۰ برابری برای برخی مشترکان پرداخت و گفت که حتما باید با مشارکت خود مردم مشکلات را حل کنیم.

حل ماجرای قبوض گاز ۱۰ تا ۲۰ برابری نیاز به مشارکت مردم دارد ؟

اخیرا محمدعلی محسنی بندپی، نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی از صدور قبوض گاز ۱۰ الی ۲۰ برابری در برخی مناطق خبر داده بود و طی تذکری به وزیر نفت خواستار تخفیف ۷۰ درصدی در قبوض گاز طبق دستور رییس جمهور شده بود.

او در صحن علنی مجلس در این باره گفته بود ‌که "گاه قبوض گاز ۱۰ الی ۲۰ برابر افزایش یافته است و به شدت مردم کشور و به ویژه مردم حوزه انتخابیه بنده در این حوزه نگران هستند و این وضعیت به سمت یک تنش اجتماعی کشیده خواهد شد. مردم برای حفاظت از خانواده‌های خود علی رغم صرفه جویی مجبور به مصرف گاز شده‌اند و نه گاز را قاچاق کردند و نه از آن سوءاستفاده کردند."

هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به اقتصادآنلاین گفت: بعد از تغییر قیمت و حجم مصرف در پلکان‌های مصرف گاز، قبض صادر شده برای عده‌ای مبالغ بالایی داشت. اما قبض‌های با مبلغ بالا درصد کمی مثلاً در حد ۳ درصد یا همین حدودها بود. عده‌ای بخاطر اینکه چند خانوار بودند و از یک کنتور استفاده می‌کردند این اتفاق برایشان افتاد.

بیگی نژاد افزود: دسته دیگر کسانی بودند که در منطقه سردسیری در یک شهر گرمسیری قرار می‌گیرند. به عنوان مثال روستاهایی هستند که در دامنه کوه قرار دارند. اینها به عنوان منطقه گرمسیری به حساب می‌آیند، چون تقسیم مناطق بر مبنای شهرستان صورت می‌گیرد و نه روستا، برای این دسته هم قبض‌هایی با مبلغ بالا صادر شده است.

وی ادامه داد: البته عده‌ای هم مصرف بالا داشتند که صدور قبض با مبلغ بالا برای آنها طبیعی بود. طبق بررسی‌هایی که انجام شد این دسته سوم اکثرا در سراسر کشور در مناطق مرفه نشین هستند.

عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: دسته چهارمی هم هستند که منازلشان از حیث حفظ انرژی ضعیف است، مثلاً خانواده پولدار نیستند اما دوتا بخاری دائما و بطور شبانه روزی می‌سوزد و پنجره‌ها خوب بسته نمی‌شود یا درب‌های منزل خوب بسته نمی‌شود. این‌ها چون همیشه گاز ارزان استفاده کردند حساسیت به خرج نمی‌دادند و این دفعه متعجب شدند.

بیگی نژاد گفت: به نظرم با هر کدام از این گروه‌ها باید رفتار متناسب با خودشان را داشت. گاز در کشور ما خیلی ارزان است، و ما تقریباً مفت استفاده می‌کنیم. این در حالی است که تولید را تعطیل می‌کنیم و گاز را در خانه‌ها می‌سوزانیم.

 وی بیان کرد: شاید مردم متوجه این موضوع نباشند که ارزانی گاز در کشور یکی از ریشه‌های مشکلات اقتصادی است. ارزانی بنزین و گازوییل هم همین طور است.

این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: ما حتماً می‌بایست با مشارکت خود مردم مشکلات را حل کنیم.

منبع : اقتصاد آنلاین

وبگردی

ارسال نظر

 
.
باز