ایران و عراق برای افزایش امنیت مرزی توافق کردند

اقتصاد100- عراق و ایران روز یکشنبه توافقنامه امنیتی مرزی را امضا کردند، اقدامی که مقامات عراقی گفتند که در درجه اول با هدف تنگ‌تر کردن مرزها با اقلیم کردستان عراق است، جایی که تهران می‌گوید مخالفان کرد مسلح تهدیدی برای امنیت کشور هستند.

ایران و عراق برای افزایش امنیت مرزی توافق کردند

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از رویترز، در بیانیه دفتر نخست وزیری عراق آمده است که این توافقنامه امنیتی مشترک شامل هماهنگی در «حفاظت از مرزهای مشترک بین دو کشور و تحکیم همکاری در چندین زمینه امنیتی» می‌شود.

دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرد که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، با حضور محمد السودانی نخست وزیر عراق، این قرارداد را امضا کرد.

یک مقام امنیتی عراقی که در این امضای قرارداد حضور داشت، گفت: «بر اساس قرارداد امنیتی امضا شده، عراق متعهد می‌شود که به گروه‌های مسلح اجازه ندهد از خاک این کشور در اقلیم کردستان عراق برای انجام هرگونه حمله به گذرگاه‌های مرزی علیه ایران استفاده کنند.»

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در سخنانی در تهران گفت: «سفر کنونی آقای شمخانی به عراق از چهار ماه پیش برنامه ریزی شده و بر روی مسائل مربوط به گروه های مسلح در شمال عراق متمرکز است.» وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه تهدیدات از سوی اراضی عراق را نمی پذیرد.»

ایران همچنین شبه نظامیان کرد را به همکاری با اسرائیل متهم کرده و اغلب نسبت به حضور آژانس جاسوسی اسرائیل «موساد» در منطقه خودمختار کردستان عراق ابراز نگرانی کرده است.

چندی پیش وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد که یک تیم خرابکاری شامل شبه نظامیان کرد که برای اسرائیل کار می کردند و قصد داشتند یک مرکز صنایع دفاعی حساس در شهر اصفهان را منفجر کنند را بازداشت کرده است.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.
باز