حذف کارت سوخت! + جزئیات سهمیه بنزین در تعطیلات نوروز

معاون وزیر نفت در خصوص حذف کارت سوخت توضیحاتی را ارائه داد.

حذف کارت سوخت! + جزئیات سهمیه بنزین در تعطیلات نوروز

در میز اقتصاد با حضور جلیلی سالاری، معاون وزیر نفت، موضوع مدیریت تولید و مصرف بنزین در ایام نوروز مورد بررسی قرار گرفت.

سوال: میزان تولید سوخت در کشور به چه صورت است؟

سالاری: به‌روزرسانی و تعمیرات پالایشگاه‌ها و همچنین بالا و پایین شدن یکی از کار‌هایی است که همه سال انجام می‌شود همچنین انبار‌های جایگاه‌های کشور ذخیره سازی سوخت در حال تکمیل است به طوری که ۱ میلیارد لیتر ذخیره سازی سوخت صورت گرفته است.

همچنین حمل و نقل سوخت در ایام نوروز به صورت ۲۴ ساعته انجام می شود تا کمبودی در این ایام نداشته باشیم، خوشبختانه تا امروز مدیریت مصرف مطلوب بوده است.

سوال: حذف کارت سوخت جایگاه دار چه زمانی اجرایی می‌شود؟

سالاری: امسال ما در تولید کارت سوخت رکورد زده ایم به طوری که دو نیم تعداد فقط کارت سوخت تولید و صادر و به دست متقاضیان رسیده است.

کارت‌های هوشمند سوخت موجود در جایگاه‌های عرضه سوخت صرفاً برای سوختگیری در موارد اضطراری در نظر گرفته شده است همچنین از اول فروردین توصیه می‌شود متقاضیان از کارت سوخت خود استفاده کنند.

سوال:افزایش مصرف سوخت در کشور چه میزان است؟

سالاری: افزایش مصرف به گونه‌ای بوده که در یک روز از دی‌ماه به ۱۱۸ میلیون لیتر نیز رسید که اتفاقی بی‌سابقه محسوب می‌شود. مصرف بنزین در زمستان همیشه کاهش پیدا می‌کرده، اما امسال به دلایلی مانند افت فشار گاز، این میزان افزایش یافت.

 در ماه‌های سرد سال به‌رغم فصول سرد سال‌های گذشته، نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه با روندی افزایشی روبه‌رو بوده است. لازم است هم‌وطنان مصرف را مدیریت کرده و با سفر‌های غیرضروری، بتوان از ظرفیت خطوط لوله کشور و ناوگان حمل‌ونقل فرآورده برای تأمین سوخت مایع موردنیاز نیروگاه‌ها استفاده کرد.

سوال:پالایشگاه شهید سلیمانی به کجا رسید؟

سالاری: پترو پالایشگاه شهید سلیمانی ظرفیت ۳۰۰ میلیون بشکه نفت را دارا است، قرار بود پایان امسال عملیات اجرایی آن شروع شود که بنا به دلایلی در فروردین آغاز می‌شود.

طرح عظیم و ملی پروژه پتروپالایشی شهید سلیمانی را شاید بتوان نخستین اقدام دولت سیزدهم برای جلوگیری از بحران کمبود بنزین در آینده نزدیک در نظر گرفت، اما این پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای، افزون بر تأمین مصرف روزافزون داخلی بنزین و جلوگیری از واردات آن، سبب جلوگیری از خام‌فروشی در کشور می‌شود و افزون بر آن با تولید فرآورده‌های سبک سوختی و پتروشیمیایی، نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده محصولات پایین‌دستی صنعت نفت ایفا می‌کند.

این طرح که در قالب یک پتروپالایشگاه تعریف شده است، علاوه بر سوخت، محصولات پتروشیمیایی را نیز تولید می‌کند. ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات تولیدی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، محصولات شیمیایی است.

گازوئیل سهمی قابل توجه در فرآورده‌های تولیدی این پتروپالایشگاه دارد و ۳۵ درصد از محصولات تولیدی در این پالایشگاه را نفت‌گاز، ۱۵ درصد بنزین، ۱۱ درصد پروپیلن، ۱۰ درصد سوخت جت، ۹ درصد اتیلن، ۸ درصد نفت کوره، ۵ درصد پارازایلن و ۲ درصد را بنزن تشکیل خواهد داد.

یک پالایشگاه هم در آبادان داریم که در جنگ تحمیلی مستهلک شده بود این پالایشگاه دارای ظرفیت بالایی دارد در این پالایشگاه بنزین از ۹ میلیون به ۱۴ میلیون افزایش پیدا می‌کند به طوری که ۲۵ میلیون بشکه نفت خام و سنگین را هم تصفیه می‌کند.

به گفته او، تولید بنزین ۱۰۵ میلیون لیتر است که قرار است به ۱۱۵ میلیون لیتر در روز برسد، همچنین میانگین مصرف تولید و مصرف سوخت برابر است.

سوال: در سال ۱۴۰۱ چقدر واردات داشتیم؟

سالاری: ما امسال واردات سوخت نداشته ایم فقط سوآپ در مناطق جنوبی داشته ایم، ما در نقاط کشور ظرفیت داریم امسال تمام ظرفیت ما بیشتر در بخش نیروگاهی هم مصرف شده است.

یک میلیارد مصرف سوخت به ازای تولید یک میلیون دستگاه مصرف می‌شود.

سوال:حذف کارت سوخت اجرایی می‌شود؟

سالاری: اپراتور‌های پرداخت الکترونیک (psp) دستورالعملی داده که برمبنای آن دستگاه‌های پرداخت باید به‌روزرسانی شوند تا متقاضیان با کارت بانکی خود سوختگیری کنند.
مثل سنوات گذشته سهمیه سوخت ۶۰ لیتر و با مبلغ ۱۵۰۰ تومان عرضه می‌شود و جایگاه داران هم کارت سوخت را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند، ولی مانند گذشته نیست که به راحتی کارت سوخت جایگاه با نخ آویزان باشد.

وبگردی

ارسال نظر

 
.
باز