سفر مدیر کل آژانس به تهران سرآغاز احیای برجام خواهد شد؟

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه در تهران با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران دیدار و گفتگو کرد و برخی باور دارند که این سفر ممکن است، احیای برجام را بار دیگر در دستور کار قرار دهد.

سفر مدیر کل آژانس به تهران سرآغاز احیای برجام خواهد شد؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی، سفر گروسی به تهران که روز جمعه آغاز شد در حالی صورت گرفته است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است به زودی تشکیل جلسه دهد و بررسی پرونده هسته‌ای ایران بدون شک یکی از مهم‌ترین محورهای این نشست خواهد بود.

این سفر همچنین از آن جهت حائز اهمیت است که ایالات متحده ادامه روند گفتگوها بر سر احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ وین با تهران را به نتایج حاصل از گفتگوهای رافائل گروسی با مقامات ایرانی مشروط کرده است.

گفته می شود که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این ملاقات «از حصول دستورکاری مشترک با سازمان انرژی اتمی بر سر اقداماتی برای هموارتر کردن مسیر همکاری‌ها ابراز خرسندی کرد.»

رئیس جمهوری ایران نیز در مقابل «همکاری‌ها را امری دوطرفه» برشمرد و یادآور شد که همکاری میان دو طرف می‌تواند «بر اساس حفظ استقلال آژانس و احقاق حقوق ملت ایران ادامه یابد.»

«مذاکرات سازنده» که «توافقات مهم» را هموار می‌کند

به گزارش فرانس‌پرس مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از دیدار با ابراهیم رئیسی از «جو حاکم بر گفتگوهای خود با مسئولان ایرانی و صراحت و همکاری» حاکم بر این گفتگوها تمجید کرده بود.

رافائل گروسی همچنین روز شنبه در کنفرانس خبری پس از دیدار با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ابراز امیدواری کرد که «مذاکرات سازنده‌ای» که وی با تهران دنبال می‌کند، راه را برای «توافق‌های مهم» در خصوص برنامه هسته‌ای ایران هموار کند.

آقای گروسی در این نشست یادآور شد که آژانس خواهان گفتگوی جدی با ایران است و مسائلی بود که باید در میان گذشته می‌شد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن ابراز رضایت از گفتگوهای انجام شده خاطرنشان کرد که کار تمام نشده و گفتگو‌ها ادامه خواهد داشت.

 رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این کنفرانس خبری به تعهدات برجامی سه کشور اروپایی اشاره کرد و گفت «برای گام‌های اطمینان‌بخش با آقای گروسی توافق را کردیم که ما روابط خودمان را در قالب پادمان پایه‌ریزی کنیم و نکته حائز اهمیت این است که تا زمانی که آنان (طرف‌های اروپایی) به تعهدات خود عمل نکردند، روابط ما بر اساس پادمان خواهد بود.» 

رافائل گروسی که در تهران با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز دیدار و گفتگو کرد به گفته خودش قرار است پس از بازگشت به وین گزارش جامعی از سفر دو روزه خود را با خبرنگاران در میان بگذارد.

وی که پیش‌تر از هموار شدن راه برای «توافقات مهم» سخن به میان آورده بود مشخص نکرد که این پیشرفت‌ها چه می‌تواند باشد، اما هدف اعلام شده از این سفر «از سرگیری گفت‌وگوها» به منظور شروع احتمالی مذاکرات احیای برجام بوده است.

غنی‌سازی ۸۴ درصدی؛ اسلامی: ابهام برطرف شد

گفتنی است که چند روز پیش از سفر رافائل گروسی به تهران گزارش‌هایی تازه انتشار یافته و به تایید آژانس نیز رسیده از پیدا شدن ذرات اورانیوم غنی شده تا خلوص «۸۳/۷ درصدی» در سایت هسته‌ای زیرزمینی فردو حکایت داشت.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در کنفرانس خبری مشترک با رافائل گروسی در خصوص این گزارش‌ها گفت: «اگر به گزارش آقای گروسی مراجعه کنید می‌بینید که غنی‌سازی ۸۴ درصدی شناسایی نشده است و طبق بررسی‌های انجام‌شده از تولید، ایران غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نداشته است و ابهام برطرف شده است.»

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که که خروج تصادفی ذراتی کوچک با خلوص بالاتر در چرخه غنی‌سازی اورانیوم امری عادی است.

وی در همین راستا تصریح کرده بود که در حال حاضر غنی‌سازی تنها در مقیاس ۶۰ درصدی در ایران انجام می‌شود و اگر تصمیم به افزایش این میزان گرفته شود از پیش اعلام خواهد شد.

گره کور برجام باز می‌شود؟

مذاکرات احیای برجام از پاییز گذشته به ادعای مقامات غربی با طرح موضوعاتی خارج از چارچوب توافق از سوی تهران به بن بست خورده و متوقف شده است.

ایالات متحده آمریکا و طرف‌های اروپایی مدعی‌اند که متن توافقی برای بازگشت به برجام پس از ماه‌ها مذاکره تابستان گذشته آماده شده بود اما تهران به بهانه‌های مختلف از تن دادن به آن سر باز زد.

انریکه مورا، هماهنگ کننده اروپایی کمیسیون مشترک برجام به تازگی در این خصوص به فصلنامه آلمانی سیاست خارجی گفت: ایرانی‌ها تمایل داشتند «ابتدا مسائل پادمانی خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل و فصل کنند. با این حال، آنها هیچ کاری برای رسیدگی به این موضوع نکردند و هیچ پاسخی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندادند. به طور خلاصه باید گفت آنها طوری رفتار نمی‌کردند که نشان دهد واقعا خواهان برجام هستند.»

با این وجود مذاکرات جاری رئیس آژانس و مقامات ایران ممکن است اختلافات موجود را برطرف سازد که در این صورت، احیای برجام بار دیگر می تواند در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما