پهلوگیری 2 ناو جنگی ایران در برزیل/ فشارهای آمریکا بی‌اثر بود

اقتصاد100- دو ناو جنگی ایران روز یکشنبه پس از اینکه دولت لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل علیرغم فشارهای ایالات متحده برای ممنوعیت ورود آنها، مجوز آنها را صادر کرد، در ریودوژانیرو پهلو گرفتند.

پهلوگیری 2 ناو جنگی ایران در برزیل/ فشارهای آمریکا بی‌اثر بود

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از رویترز، اداره بنادر ریو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کشتی‌های جنگی مکران و دنا صبح روز یکشنبه وارد شدند.» این در حالیست که رویترز در اوایل این ماه گزارش داده بود که برزیل در مقابل فشارهای ایالات متحده تسلیم شده و درخواست ایران برای پهلوگیری این کشتی ها در ریو در اواخر ژانویه را رد کرده است.

با این حال، با بازگشت لولا از سفر ایالات متحده برای دیدار با جو بایدن، کشتی‌ها اجازه پهلوگیری پیدا کردند. دریاسالار کارلوس ادواردو هورتا آرنتز، معاون رئیس ستاد نیروی دریایی برزیل، بر اساس اطلاعیه 23 فوریه در روزنامه رسمی، موافقت خود را برای پهلوگیری این کشتی ها در ریو بین 26 فوریه تا 4 مارس صادر کرد.

سفارت ایالات متحده در برازیلیا بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

نیروی دریایی برزیل به کشتی‌های خارجی اجازه پهلوگیری در برزیل را می دهد، اما فقط با مجوز وزارت خارجه، که درخواست کشور مهمان و تدارکات را بررسی می‌کند.

حضور ناوهای جنگی ایران در سواحل برزیل همچنان ایالات متحده را خشمگین می‌کند، در حالی که این کشور به دنبال ایجاد روابط نزدیکتر با دولت لولا است که در اول ژانویه به قدرت رسید.

الیزابت باگلی سفیر ایالات متحده در یک کنفرانس مطبوعاتی در 15 فوریه از برزیل خواست که اجازه لنگر انداختن کشتی‌های ایرانی را ندهد.

او گفت: «در گذشته، آن کشتی‌ها تجارت غیرقانونی و فعالیت های تروریستی را تسهیل می کردند و همچنین توسط ایالات متحده تحریم شده اند. برزیل یک کشور مستقل است، اما ما قاطعانه معتقدیم که این کشتی ها نباید در جایی پهلو بگیرند.»

دیپلماسی با ایران یکی از نکات برجسته تلاش های لولا برای تقویت جایگاه بین المللی برزیل در دوره ریاست جمهوری قبلی خود بود. او در سال 2010 به تهران سفر کرد تا با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت، دیدار کند، زیرا او به دنبال میانجیگری برای توافق هسته ای بین ایران و ایالات متحده بود.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما