فقط این کشورها رشد نقدینگی بالاتر از ایران داشتند/ اینفوگرافی

بحث رشد نقدینگی در ایران در حالی میان دولت و منتقدان جدی‌اش داغ است که امارهای جهانی نیز نشان می‌دهد ایران در میان کشورهایی با بالاترین نرخ رشد نقدینگی قرار دارد.

فقط این کشورها رشد نقدینگی بالاتر از ایران داشتند/ اینفوگرافی

 به گزارش اقتصاد100، در روزهای اخیر عبدالناصر همتی، رییس کل سابق بانک مرکزی انتقاداتی جدی را نسبت به سیاست‌های دولت سیزدهم مطرح و عنوان کرده است رشد نقدینگی به پاشنه‌ی آشیل اقتصاد و عامل رشد تورم تبدیل شده است. هر چند دولت جوابیه‌هایی متعدد را در این خصوص ارائه داده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی یعنی در سال 2023 ایران یازدهمین کشور با بالاترین رشد نقدینگی در جهان بوده است.

 نرخ تورم رسمی در ایران بالاتر از چهل درصد است. نکته مهم اما در ایران تنها نرخ تورم نیست بلکه دیرپایی تورم و بالا ماندن آن در سال‌های متمادی یعنی بیش از پنج دهه به تخلیه قدرت خرید نیروی کار و خانوار ایرانی منجر شده است.

 بر اساس این گزارش زیمباوه که نرخ تورم بالاتر از دویست درصد را تجربه می‌کند، بالاترین نرخ رشد نقدینگی در جهان را نیز دارد. آرژانتین دومین کشور از منظر رشد بالای نقدینگی است. این کشور نیز نرخ تورمی در محدوده دویست درصدی را تجربه می‌کند. سومین کشور اما ترکیه و چهارمین سودان جنوبی است.

جدول زیر دربردارنده نام کشورهایی است که بالاترین نرخ رشد نقدینگی را در سال 2023 داشته‌اند. اینفوگرافی برگرفته از صفحه احسان سلطانی کارشناس اقتصادی است. 

989

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما