نفت صد دلاری دیگر رویا نیست/ پیش‌بینی‌های جدید چه می‌گوید؟

افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و بالا رفتن احتمال رویارویی مستقیم ایران و اسراییل پس از اجرای سیاست تنبیه متجاوز از سوی ایران، داده‌ها در خصوص بازار جهانی نفت را دستخوش تغییر کرده است.

نفت صد دلاری دیگر رویا نیست/ پیش‌بینی‌های جدید چه می‌گوید؟

 به گزارش اقتصاد 100، در حالی که پیش‌بینی‌های مراکز مهم بین‌المللی در خصوص قیمت نفت در محدوده 75 تا 85 دلار استوار بود، برخی معتقدند تشدید تنش‌ها می‌تواند زمینه را برای رسیدن بهای نفت به 100 دلار مهیا کند.

بانک سیتی روز دوشنبه پیش‌بینی قیمت نفت کوتاه مدت خود را با اشاره به نرخ ریسک بالاتر، از ۸۰ دلار، به ۸۸ دلار در هر بشکه بالا برد. با این حال، تحلیلگران سیتی بر این باورند که بازار فعلی، در حال حاضر روی احتمال ادامه درگیری تمام عیار میان ایران و  رژیم صهیونیستی که باعث می‌شود قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند، حساب نمی‌کند. سیتی در ادامه افزود: با فروکش کردن تنش‌ها، قیمت هر بشکه نفت ممکن است به بالای کانال ۷۰ دلار یا پایین کانال ۸۰ دلار، عقب نشینی کند.

بانک سوسیته جنرال نیز در یادداشتی، اعلام کرد ریسک ژئوپلیتیکی احتمالا برای یک آینده قابل پیش‌بینی، در قیمت نفت وارد می‌شود. این بانک، پیش‌بینی خود از قیمت هر بشکه نفت برنت در سه ماهه دوم را به ۹۱ دلار و وست تگزاس اینترمدیت را به ۸۵ دلار و ۵۰ سنت، افزایش داد و میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۴ را ۸۶ دلار و ۸۰ سنت و وست تگزاس اینترمدیت را ۸۳ دلار و ۳۰ سنت برآورد کرد.

بانک جی پی مورگان اعلام کرد فراتر از افزایش کوتاه‌مدت قیمت نفت بر اثر عوامل ژئوپلیتیکی، سناریوی ما برای قیمت نفت برنت تا پایان ماه مه، ۹۰ دلار در هر بشکه مانده است.

ویکتور کاتونا، تحلیلگر شرکت کپلر گفت: اگر یک اختلال غیرقابل پیش‌بینی در عرضه بوجود آید به عنوان مثال، صادرات لیبی دچار وقفه شود یا زیرساخت بندری روسیه هدف حملات پهپادی اوکراین قرار بگیرد، قیمت نفت در آن صورت، قطعا به مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما