عربستان و این دو کشور ، امسال بازی نفت را بر هم می‌زنند

در حالی که قیمت نفت در محدوده هفتاد تا هشتاد دلار در سال 1403 پیش‌بینی شده است، برآوردها نشان از آن دارد که سه کشور به دنبال برهم زدن بازی نفت در سال جاری هستند.

عربستان و این دو کشور ، امسال بازی نفت را بر هم می‌زنند

به گزارش اقتصاد 100، اتاق بازرگانی ایران در گزارشی مبسوط اعلام کرده است که روسیه و عربستان دوتولیدکننده بزرگ نفتی در جهان دیگر مایل به تداوم نقش خود در بازار نفت نیستند و احتمالا سیاست کاهش تولید را متوقف خواهند کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد روســیه و عربستان دیگر مایل به کاهش عرضه خود نیســتند؛ در حالی که سال 1401 توافق کردند که عرضه خود را تا 5 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. اما تثبیت قیمت نفت بر روی 80 دلار در هر بشــکه این دو کشــور نفت خیز را آزار داد.

روسیه برای تأمین مخارج رو به رشــد خود به نفت بالای 90 دلار نیاز دارند؛ در حالی که نفت روسیه حدود 76 دلار در روزهای پایانی بهمن ماه معامله شده است. روسیه از یک طرف با چالش تعیین سقف بر نفت خود از سوی غرب مواجه است که به 60 دلار در هر بشکه می‌رسد و از طرفی برای دورزدن تحریم، ناچار به فروش با تخفیف است.

احتمال افزایش قیمت نفت به بالاتر از صد دلار نیز در شرایط کنونی منتفی است و در نتیجه ارزیابی‌ها بر این نکته استوار است که دو تولیدکننده بزرگ نفتی نقشی متفاوت را برای خود برگزینند . در عین حال در این گزارش تاکید شده است که طرفی ایران تمایل دارد که تخفیف نفت خود را به چینی‌ها کاهش دهد؛ همان طور که روس‌ها به دنبال فروش نفت با روش‌هایی هستند که تحریم‌ها را دور می زند. به این ترتیب، هرچند خریداران مایل به افزایش قیمت نفت نیستند، اما روسیه، عربستان و ایران هریک به دنبال برهم زدن قواعدی هستند که تاکنون به آنها تن داده بودند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما