پیشنهاد مهم مجلس درباره کاهش تعداد یارانه بگیران/ مکانیزم جدید چیست؟

بازوی کارشناسی مجلس شورای اسلامی در گزارشی خواستار تغییر مکانیزم تخصیص یارانه به گروه‌های هدف شد .

پیشنهاد مهم مجلس درباره کاهش تعداد یارانه بگیران/ مکانیزم جدید چیست؟

 به گزارش اقتصاد 100، در شرایط کنونی به دلیل کسری در مصارف یارانه‌ها و ناترازی منابع و مصارف، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیشنهاد محدود کردن جامعه هدف را مطرح کرده است.

 در شرایط کنونی نیز طبق مفاد قانونی دولت در صدد است نسبت به ایجاد محدودیت و حذف برخورداران از فهرست یارانه‌بگیران اقدام کند. این در حالی است که معیارهایی از جمله مالکیت خودرو و مسکن و میزان گردش حساب بانکی و دریافت تسهیلات بانکی و ... نیز در این راستا برای برخورداری یا عدم برخورداری از یارانه‌های نقدی اعلام شده است.

در این راستا مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است دولت می‌تواند معیار محدود کردن جامعه هدف را دستخوش تغییر کند.

بازوی کارشناس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده جایگزینی پرداخت یارانه تشویقی به تعداد فرزندان زیر 18 سال به جای هفت دهک درآمدی می‌تواند به میزان قابل توجهی جامعه هدف را محدود کند ضمن آنکه تناسب بیشتری با نهادهای فرهنگی و اجتماعی حاکم بر جامعه و سیاست‌های جمعیتی کشور دارد. در چنین حالتی دولت ضمن افزایش اثرگذاری بیشتر بر جامعه هدف، هزینه‌های کمتری را نیز متحمل می‌شود.

برآورد می‌شود در صورتی که دولت بخواهد سیاست تشویقی کالابرگ الکترونیکی را ادامه دهد، تخصیص یارانه مذکور به کودکان زیر 18 سال نسبت به تخصیص یارانه به هفت دهک درآمدی علاوه بر مزایای ذکر شده و کاهش اتکاء به دهک‌بندی که همواره محل مناقشه بوده است، دست کم 30 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصارف ایجاد می‌نماید.

با توجه ناترازی منابع و مصارف هدفمندی در قوانین مصوب مجلس اصلاحات قابل توجهی در خصوص اصلاح موضعی قیمت‌های حامل انرژی در خصوص صنایع و مصارف غیرخانگی وجود دارد که اگر به آنها عمل شود منابع هدفمندی تقویت خواهد شد. چنانچه دولت تکالیف قانونی خود در برنامه هفتم مصوب صحن مجلس و سایر اصلاحات قیمتی و غیر قیمتی را اجرایی کند، می‌توان انتظار داشت صادرات فرآورده‌های نفتی افزایش یافته و همچنین رقم 120 هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه 1403 از محل فروش داخلی فرآورده‌های نفتی به‌طور کامل محقق شود که از کسری هدفمندی جلوگیری می‌نماید.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
  • ناشناس ارسالی در

    آقایان نمایندگان مجلس یارانه پول منابع طبیعی است مثل نفت وگاز وانواع سنگهای معدنی که دولت باید سهم مردم را به آنان بپردازد مثل تمام کشورهای حوضه خلیج فارس و عربستان که فقیر و غنی باید در سود شریک باشد.اما چرا شما با قوانین من درآوردی مردم را حذف میکنید جای سوال دارد برای نمونه بنده یک بازنشسته هستم با حقوق اندک ولی با هفتاد سال سن آیا نباید یک خودروی ۲۰۰ تومانی و یک آپارتمان سه دانگی ۴۰ سال ساخت داشته باشم و د لت بنده را در دهک ۸ بگذارد و حالا بگوید که در شهریور آنرا حذف خواهد کرد در حالیکه روی آن چند ساله حساب باز کرده‌ام تا کسری حقوقم را با آن جفت و جور کنم

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما