230 هزار میلیارد تومان کسری بودجه به خاطر یارانه ها از کجا تامین می شود؟

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزراشی اعلام کرد وضعیت منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها رد سال جاری نابه‌سامان است.

230 هزار میلیارد تومان کسری بودجه به خاطر یارانه ها از کجا تامین می شود؟

 به گزارش اقتصاد 100، این نابه‌سامانی از محل ناترازی منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها حاصل شده است.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد مصارف هدفمندی یارانه‌ها در هشت بخش کلان متمرکز شده است . طبق تصمیمات اتخاذ شده مقرر است محل مصارف حمایتی منابع ناشی از هدفمندی، یارانه بیمه ملوانان، یارانه نقدی و معیشتی و کالابرگ الگترونیک، پرداخت مستمری خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی، یارانه نان، یارانه دارو و شیرخشک و ملزومات مصرفی پزشکی و مصارف سازمان هدفمندی یارانه‌ها باشد.

حال قیاس درآمدها با مصارف نشان از ناترازی بزرگ در این زمینه دارد. بازوی کارشناسی مجلس شورای اسلامی در

گزارشی تقنینی هشدارهای لازم در این زمینه را داده و اذعان دارد اوضاع نابه‌سامان هدفمندی یارانه‌ها در سال 1403 نه تنها ادامه یافته بلکه تشدید شود. زیرا تمام روندهای مبنایی مخرب مانند ناترازی تولید و مصرف فرآورده‌های نفتی و فقدان هرگونه برنامه جامع جهت اصلاح آن، بی‌انضباطی مالی، بیش برآوردی منابع و کم برآوردی مصارف و سایر عوامل همچنان مانند گذشته با قوت پابرجا هستند. فلسفه غیر قابل تغییر مصارف حمایتی هدفمندی یارانه‌ها، مقابله با فقر ناشی از کژکاردهای عملکرد اقتصادی است.

به نوعی بخش قابل توجه منابع حقیقی شدن قیمت‌های انرژی برمبنای قانون صرف جبران رفاهی برای گروه‌های کم‌درآمد می‌شود. در واقع بنا به فلسفه اولیه هدفمندی یارانه‌ها هر گونه تغییری در مصارف حمایتی، الزاما باید با کارایی بیشتر در جهت مقابله با فقر عمل کند.

در این راستا اما با توجه به وضعیت نامناسب تحقق درآمدهای هدفمندی و پیش‌بینی از ادامه آن در سال 1403 به نظر می‌رسد تبصره هدفمندی یارانه‌ها در سال 1403 ،مانند برخی از سال‌های گذشته با کسری منابع نسبت به مصارف روبه‌رو شود.

مجموع منابع قانونی قابل تحقق هدفمندی در سال آینده حدود 530 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. از سوی دیگر

برخی ارقام مصارف مانند یارانه نان دارای کم‌برآوردی است. همچنین منابع مورد نیاز برای اجرای طرح کالابرگ

الکترونیکی در تبصره (8)به وضوح مشخص نشده است. بنابراین با فرض تخصیص کامل مصارف، ناترازی درآمد –هزینه هدفمندی یارانه‌ها در سال 1403 معادل حداقل 230 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : موج کاهشی دلار، بازار طلا را عقب راند

اخبار سلامت

سینما در سینما