تورم 1403 بسیار سخت‌تر از سال گذشته کاهش می‌یابد

در حالی که وزیر امور اقتصادی و دارایی از برنامه دولت برای کاهش نرخ تورم خبر داده، یک کارشناس اقتصادی معتقد است نرخ تورم در سال جاری سخت تر از سال گذشته کاهش خواهد یافت.

تورم 1403 بسیار سخت‌تر از سال گذشته کاهش می‌یابد

به گزارش اقتصاد 100، بانک مرکزی وعده بازگشت نرخ تورم به محدده 20 تا 30 درصدی را داده است. البته این نهاد پولی پیش از این نیز وعده داده بود در سال جاری نرخ تورم به کانال بیست درصد بازگردد اما در آخرین گزارش نرخ تورم اسفند 40.7 درصد گزارش شد.

 بر این اساس بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ تورم از 47.6 درصد در فروردین 49.1 درصد در اردیبهشت به 40.7 درصد در اسفند کاهش یافته است. حالا وحید شقاقی شهری می‌گوید در سال جاری حتی این روند نیز به سختی بر وضعیت کاهش نرخ تورم حکم خواهد بود.

 وی با اشاره به کسری بودجه تاکید کرد: وقتی با این حجم بالای کسری بودجه روبرو هستیم، سخت ممکن است نرخ تورم به این محدوده وعده داده شده بازگردد و حتی کاهش هفت درصدی نرخ تورم در سال 1403 از نظر من دور از ذهن است چرا که شرایط اقتصادی سال جاری سخت‌تر از سال گذشته است.

او تشدید انتظارات تورمی که سیگنال‌هایش در همین اولین روزهای سال مشخص شده را نیز عامل مهم دیگر دانست.

 او دوره تورمی کنونی را یکی از طولانی ترین دوره‌های تورمی دانست و گفت: ما چند سال است با نرخ تورم بالاتر از متوسط روبرو هستیم . باید قبول کنیم ماهیت تورم کنونی با تورم‌های پیشین متفاوت است و در نتیجه باید اقدامات متفاوت برای مهار نرخ تورم در دستور کار قرار گیرد که هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

 وی تلاش برای رفع تحریم و مهار نقدینگی را دو کار مهم دولت در سال جاری دانست و گفت: تورم بالا در حال تخلیه قدرت خرید طبقه متوسط ایرانی است و ادامه این وضعیت منجر به گسترش فقر خواهد شد.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما